כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

72% מכלל תושבי ישראל היהודים ביקרו בבית כנסת

72% מכלל תושבי מדינת ישראל היהודים בגיל 20 ומעלה, ביקרו בשנה האחרונה בבתי הכנסת • 23% פוקדים את בתי הכנסת מדי יום ביומו • נתונים לקראת השנה החדשה

צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי

נתונים מעניינים, מתפרסמים לקראת השנה החדשה, על ידי איחוד בתי הכנסת בישראל, אודות אוכלוסיית המתפללים בבתי הכנסת בישראל.

כמיליון וחצי אנשים, נשים וילדים מתפללים בקביעות ב-10,500 בתי הכנסת בכל רחבי המדינה. על פ הפילוח הבא: 72% מכלל היהודים (בגיל 20 ומעלה) ביקרו בשנה האחרונה בבתי הכנסת. 23% מבין הגברים פוקדים את בתי הכנסת מדי יום ביומו. 25% מתפללים בבתי הכנסת בשבתות ובחגים בלבד. 11% באים לבית הכנסת רק בראש השנה ו/או ביום הכיפורים. 16% ביקרו רק באירועים מיוחדים כמו שמחות ואזכרות. 24% לא מבקרים בבית הכנסת. (על פי הלמ"ס משנה שעברה)

גבאי בתי הכנסת מונים כ-35,000 אנשים, רובם ככולם בהתנדבות העוסקים בצרכי ציבור באמונה. רבים מהם נבחרים אחת לשנה.

ראשי הציבור והמחנכים מודעים לעובדה שבית הכנסת, בנוסף להיותו מקום תפילה, הוא גם חממה לחינוך קהילתי, משום שבבית הכנסת נוצרת התודעה של ההשתייכות הקהילתית ובעקבותיה המחויבות ההדדית לכלל הציבור.

חשוב לציין, כי בשנים האחרונות גוברת והולכת המגמה של פעילות קהילתית ענפה ברבים מבתי הכנסת. ולפי הממצאים שהצטברו ב'איחוד בתי הכנסת', ישנם כיום למעלה מ-900 (!) בתי כנסת קהילתיים המקיימים מגוון של תכניות תרבותיות, חינוכיות וקהילתיות לנשים, לילדים ובני הנוער, בתי מדרש לגמלאים וכולליםשל "יום השישי".

רבים מבתי הכנסת הקהילתיים מהווים גם מרכזים קהילתיים חינוכיים ומוקד פעילות לתרבות של שעות הפנאי למשפחה כולה.

בתי כנסת קבועים, קיימים בכל מאות בתי המלון ואתרי הנופש הכשרים, בבתי החולים, במחנות צה"ל, בבתי אבות וברוב הקניונים הגדולים, וגם במספר גדל והולך של קיבוצי התק"מ. תפילות יומיומיות מתקיימות ברוב המסלולים של רכבת ישראל, ולאחרונה מתקיימות גם תפילות מנחה וערבית במתחם תחנות הדלק בכביש 6.

ברוב בתי הכנסת בעלי אופי חרדי, מספר המתפללות בעזרת הנשים הוא קטן יחסית, ואילו בבתי כנסת דתיים לאומיים, מספר הנערות והנשים המתפללות בעזרת הנשים הוא כמחצית ממספר הגברים.

ויש גם גבאיות: הועידה העולמית של 'העוסקים בצרכי ציבור' באמונה בבתי הכנסת העניקה עיטורי מפעל חיים, לשתי גבאיות בבתי הכנסת: בקיבוץ עין חרוד ובקיבוץ איילת השחר.

רבים מבתי הכנסת בישראל מתקיימים כיום מתרומות של המתפללים כדמי חבר שנתיים. הממוצע של התשלום עומד על 500 ₪ לראש המשפחה ותשלום נוסף עבור בני המשפחה. ישנם בתי כנסת ה"מוכרים" את העליות לתורה וכיבודים אחרים למרבה במחיר, כאשר הכספים מיועדים לפיתוח בתי הכנסת, לרכישת תשמישי קדושה וגם עבור תשלום לחזנים ולפייטנים מקצועיים.

התופעה של לימוד תורה בשעות הפנאי צוברת תאוצה. קיימים כיום בבתי הכנסת בכל רחבי המדינה כ-600 כוללים של "יום השישי" ובתי מדרש קהילתיים בכל הערים והיישובים בארץ ישראל, שבהם לומדים רבבות אנשים המתפנים ממלאכתם ומעיסוקיהם כדי ללמוד תורה.
בית כנסת תפילה ראש השנה ימים נוראים ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד