כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
מהומות על רקע פוליטי

עיראק: עשרות נהרגו ומאות נפצעו מירי טילים ורימונים. צפו

תומכיו של מוקתדא א-סאדר זרקו רימונים וירו רקטות לתוך אזור הבינלאומי של עיראק בבגדאד, בשעה שהכאוס הפוליטי בעיראק מעמיק. איראן סגרה את גבולותיה היבשתיים בפני שכנתה והפסיקה את כל הטיסות

עיראק: עשרות נהרגו ומאות נפצעו מירי טילים ורימונים. צפו
ירי בבגדד צילום: צילום מסך

האלימות בעיראק נמשכת זה היום השני על רקע הודעת ההתפטרות של מוקתדא א-סאדר, פוליטיקאי אנטי אמריקאי ואנטי איראני, כאשר חמושים ירו רקטות לעבר האזור הירוק (האזור הבינלאומי של עיראק) בעל האבטחה הגבוהה בבגדד, כך מסר דובר צבא עיראק. במהלך הלילה נשמעו קולות של ירי מתמשך ורקטות. האלימות בין קבוצות מוסלמיות שיעיות הביאה למותם של יותר מ-20 בני אדם מאז פרוץ המהומות ביום שני. לפחות 380 בני אדם נפצעו, כך אמר מקור רפואי לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP.

הכאוס הפוליטי בעיראק מעמיק. איראן סגרה את גבולותיה היבשתיים בפני שכנתה והפסיקה את כל הטיסות. צבא עיראק הכריז על עוצר כלל ארצי כאשר חמושים נסעו ברחובות ריקים בטנדרים הנושאים מקלעים ומנופפים במשגרי רימונים. ראש הממשלה של עיראק השעה את ישיבות הקבינט.

העימות האלים פרץ לאחר שמוקתדא א-סאדר, איש דת רב עוצמה ומנהיג אנטי-אמריקאי, הודיע ​​כי יתפטר מהפוליטיקה. א-סאדר זכה במספר המושבים הרב ביותר בבחירות באוקטובר האחרון, אך לא הצליח להרכיב ממשלה לאחר שסירב לנהל משא ומתן עם קבוצות שיעיות הנתמכות על ידי איראן להקמת ממשלה. תומכיו של א-סאדר ארגנו הפגנות רחוב וכבשו בנייני ממשלה כדי לחסום פעילות פוליטית, מה שגרם למתיחות שהגיעה לשיאה באלימות מאז יום שני.

המיליציה שלו מונה אלפים ויש לה מיליוני תומכים נאמנים. העימותים התרחשו בין תומכי א-סאדר לבין הצבא ואנשי חאשד אל-שעבי, כוח צבאי למחצה לשעבר המשולב בכוחות העיראקים. הקבוצות החצי-צבאיות החמושות הללו מאומנות על ידי איראן.

בינתיים, איראן סגרה את גבולותיה היבשתיים לעיראק וגם הפסיקה את הטיסות בטענה ל"תסיסה" ו"עוצר" בערים בעיראק. גם כווית השכנה קראה לאזרחיה לעזוב את עיראק. ולמתכננים לנסוע הומלץ לעכב את תוכניותיהם. גם חברת התעופה אמירטס שבסיסה בדובאי הפסיקה את הטיסות לבגדד.

בתוך כך, כלי תקשורת ערביים מדווחים כי תומכיו של א-סדר החלו לסגת מאזור העימותים בבגדאד, בעקבות נאומו של א-סדר. ב'כאן חדשות' דווח, כי איש הדת השיעי, מוקתדא א-סדר, שאנשיו משתתפים בחילופי האש בבגדאד, אומר כי הוא דורש מאנשיו לסגת ולהפסיק את חילופי האש ומוסיף "אני דורש נסיגה מלאה מהרחובות. אם תומכיי לא ינסגו בתוך שעה, אני אתנער מהם. גם שביתה ברחובות - אני כבר לא רוצה. מה אשמת האנשים שמפחדים מהירי והרקטות ברחובות?". א-סדר הוסיף כי הוא דבק בכוונתו לפרוש מהפוליטיקה והוסיף "אני אזרח עיראקי, אין לי קשר לפוליטיקה או להרכבת הממשלה".

לאחר נאומו של א-סדר - הנהגת כוחות הביטחון בעיראק הודיעה על הסרת העוצר שהוטל בבגדאד ובמחוזות השונים. במקביל דווח על נסיגתם של תומכי א-סדר.

בגדד עיראק מהומות מוקתדא א-סאדר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד