כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
לאחר שלב העדויות

הודעות אזהרה למעורבים באסון מירון: "התנהלות שאינה מניחה את הדעת"

לאחר שלב העדויות, ועדת החקירה לאסון מירון שיגרה מכתבי אזהרה לגורמים שונים שהיו מעורבים באסון. חברי הוועדה הסבירו: "ביקשנו להביא לידי ביטוי את תפיסתנו, לפיה בעלי תפקידים ציבוריים בכירים, להם מוענקות סמכויות נרחבות ומשמעותיות, נדרשים לשאת באחריות בהתאם"

הודעות אזהרה למעורבים באסון מירון: "התנהלות שאינה מניחה את הדעת"
נתניהו בוועדת החקירה לאסון מירון צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ועדת החקירה הממלכתית לבדיקת האסון במירון שלחה היום (שלישי) הודעות אזהרה לגורמים שונים שהיו מעורבים באסון במירון. מאז שהוקמה, העידו בפני חברי הוועדה עדים רבים, שלחלקם היה קשר ישיר לניהול ההילולה - אשר הסתיימה באסון הכבד.

בין המקבלים: ראש האופוזיציה נתניהו, מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, מפקד מחוז צפון הפורש לביא, תת ניצב מוריס חן, השר לביטחון פנים לשעבר אמיר אוחנה, שר הדתות לשעבר יעקב אביטן, הרב יוסף שוינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ, יו"ר ועדת החמישה והממונה על המקומות הקדושים ונוספים.

לפי הודעת הוועדה, בשנה האחרונה שמעו חבריה את עדויותיהם של מאה ארבעים וארבעה עדים ואוספי החומרים של הוועדה גבו עדויות מעשרים וחמישה עדים נוספים. כמו כן אספה הוועדה חומרי חקירה רבים ממקורות שונים ואלה נבחנו ונותחו.

עוד צויין כי הודעות האזהרה ניתנות בהתאם למידע שנאסף על ידי הוועדה עד כה. על כן, ייתכן שבהמשך עבודת הוועדה יימצא שיש לכלול בהודעות נושאים שלא נכללו בהן בשלב זה, או שיעלה צורך במשלוח הודעות אזהרה לגורמים נוספים.

"אנו מוצאים לציין כי לאתר קבר הרשב"י במירון בכלל, ולהילולה המתקיימת בו בל"ג בעומר בפרט, היסטוריה ארוכת שנים ובעלת היבטים שונים. במהלך עבודת הוועדה נחשפו בפנינו כשלים מרובים והתנהלות שאינה מניחה את הדעת מצד גורמים שעסקו בנושא לאורך השנים", הוסיפו חברי הוועדה. "מטעמי יעילות והתמקדות בעיקר, ועל מנת שנוכל להביא בפני הממשלה את מסקנותינו והמלצותינו בהקדם האפשרי, לא נידרש לכל מי שהייתה לו נגיעה לנושאים שנחקרו".

חברי הוועדה הסבירו כי על מנת להכריע אם לשלוח הודעת אזהרה לגורם מסוים, בחנו את הכשלים שנתגלו לכאורה בתפקודו, את מידת חומרתם ואת מרכזיותם. "כן הבאנו בחשבון את התפקיד שמילא אותו גורם באסון ואת שאלת בכירותו". בנוסף נכתב: "ביקשנו להביא לידי ביטוי את תפיסתנו, לפיה בעלי תפקידים ציבוריים בכירים, להם מוענקות סמכויות נרחבות ומשמעותיות, נדרשים לשאת באחריות בהתאם. בנוסף, בכל הנוגע לנושאים בתפקידים ציבוריים בכירים, ראינו חשיבות יתרה בהבהרת נורמות ההתנהגות המצופות מהם, כל אחד לפי תפקידו ולפי העניין. זאת, על מנת שנורמות אלה יעמדו לנגד עיניו של כל הנושא בתפקיד ציבורי. לצד זאת, סברנו כי נכון שנעסוק גם בגורמים נוספים, אשר בתפקודם היו, לכאורה, כשלים חמורים ובעלי נגיעה ישירה לאירוע".

"בנוסף, מאותם טעמים של יעילות והתמקדות בעיקר, החלטנו לשלוח הודעות אזהרה רק למי ששימש בתפקיד רלוונטי בעת האסון. נבהיר בהקשר זה, כי על אף שזיהינו לא אחת כשלים מתמשכים, לא מצאנו בכך עילה המצדיקה להפחית מחלקם ומאחריותם של מי ששימשו, כאמור, בתפקיד רלוונטי בזמן האסון", נכתב.

אסון מירון תשפ"א ועדת חקירה ממלכתית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד