כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
בניגוד להבטחות

בולם את ירידת המחירים: ליברמן מחזיר חלק מהמס על הדלק

למרות הצהרות שר האוצר ליברמן לפיהן הפחתת מס הבלו בגובה שקל לליטר תוארך עד נובמבר, 'מנגנון ייצוב' שקבע האוצר "יעדן" את ירידת המחירים ומעתה ככל שהמחיר בעולם יירד, מס הבלו יעלה בהדרגה | מחיר הדלק הסופי לחודש הבא יפורסם בהמשך היום

בולם את ירידת המחירים: ליברמן מחזיר חלק מהמס על הדלק
אביגדור ליברמן צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לקראת ערב צפוי להתפרסם ע"י משרד הכלכלה מחיר הדלק המעודכן לחודש הבא, אולם כבר עתה ניתן לומר כי ירידת המחירים תהיה פחותה מהחודשים הקודמים וזאת בשל שינוי מדיניות שר האוצר.

היות ומחיר הדלק לפני מס צפוי שוב לרדת זה החודש השלישי ברציפות וכמעט מוחק את העלייה שהגיעה בשיאה ליותר משמונה שקלים לליטר, שר האוצר אביגדור ליברמן מציע "מנגנון ייצוב" של מחיר הדלק, בו המס משתנה אוטומטית ב-3 החודשים הקרובים בהתאם למחיר השוק.

לפי ההצעה, נוכח פרסום הצו בתקופת בחירות בה מכהנת ממשלת מעבר, משרד האוצר מציע "לקבוע באופן חריג מנגנון אשר נועד להתאים את השינוי בתעריף הבלו לשינויים מסוימים במחיר הבנזין", באופן החישוב הבא: אם המחיר לצרכן יהיה מעל 6.5 ש"ח המס יופחת שוב ל-100 אגורות. אם הוא ירד לטווח של 6.15 עד 6.25, הפחתת המס תעמוד רק על 76 אגורות, ואם המחיר נמוך מ6.15, הפחתת המס תחזור לגובה של 50 אגורות, ותישאר בכל מקרה 50 אגורות מאמצע נובמבר עד סופו.

לאחר שחצה את רף 8 השקלים בחודש יולי, כבר החודש ירד מחיר הדלק ל-6.58 שקלים, כתוצאה מהרחבת ההפחתה של מס הבלו בשילוב עם ירידה של מחירי הבנזין. מחיר הדלק צמוד למחירי הנפט העולמיים ומושפע משער הדולר. מחירי הנפט יורדים בשל החשש העולמי ממיתון, שעלול להוביל לצמצום הביקושים לנסועה ומכך את הביקוש לנפט. הדולר אמנם התחזק בימים האחרונים, אך שערו עדיין נמוך בכ-10 אגורות מכפי שהיה בתחילת החודש. מכיוון שמחירי הבנזין מומרים מדולרים לשקלים, היחלשות הדולר מוזילה את הדלק לצרכן הישראלי.

מחירי הדלק מפוקחים בידי המדינה ומחושבים כך: הבסיס למחיר לצרכן הוא מחיר חומר הגלם, שנקבע על סמך מחירי הבנזין בעולם ב-5 הימים האחרונים של כל חודש. לכן, זהו הרכיב המהותי במחיר שמשתנה מדי חודש, והוא מושפע מהשינויים בשוק הנפט העולמי נוסף על השינויים בשער הדולר. אל רכיב זה מוצמד בין היתר מס הבלו, שכאמור יירד כעת ב-89 אגורות בלבד. 

מחירי הדלק עליית מחירים אביגדור ליברמן מס הבלו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד