ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
אסון השיטפונות בפקיסטן

עשרות כפרים טבעו במים ואבד הקשר עם תושביהם

שרת האקלים של פקיסטן שעוברת שבועות קשים עם שטפונות ומעל ל-1000 הרוגים. "העולם המזהם חייב לפצות אותנו על התחממות האקלים שגרמה לאסון הזה". ראש הממשלה יצא לסיור במסוק מעל אזורי האסון וחזר מזועזע: "מיליוני בתים נהרסו". שטחים עצומים בפקיסטן הוצפו מה שגרם לפגיעה חמורה מאוד בחיי אדם

עשרות כפרים טבעו במים ואבד הקשר עם תושביהם
השיטפונות בפקיסטן צילום: צילום מסך

פקיסטן מתקשה להתאושש מההצפות הכבדות שהכו בה, ולטענת שרת האקלים המקומית, כשליש מהמדינה מכוסה במים. מדובר בהגזמה פראית, אבל אכן שטחים עצומים בפקיסטן הוצפו מה שגרם לפגיעה חמורה מאוד בחיי אדם, ברכוש וגם בבטחון התזונתי של המדינה. לפי הדיווחים, המוני שטחים של גידולים חקלאיים הוצפו ונשטפו, תוך גרימת נזק עצום לתוצרת החקלאית. בפקיסטן נואשים להשיג אוכל בהקדם, לאחר שמחירי המזון קפצו באחת בגלל המחסור הצפוי שכבר החל לתת את אותותיו.

עוד נמסר כי גם מוצרי יסוד אחרים החלו לאזול מהחנויות, משום שאנשים חוששים מהמחסור המתקרב ומתאמצים להצטייד במזון יבש ככל האפשר. המצב בפקיסטן נואש עד כדי כך שגורמים בממשלה מודים כי החלו לנסות לייצר מגעים עם הודו השכנה, בנסיון לייבא ממנה ירקות ומזון יבש. זאת, למרות שבין הודו ופקיסטן שוררת איבה עזה, ושתי המדינות אף ניהלו בעבר מרוץ גרעיני, בגלל המתיחות השוררת ביניהם, בעיקר בגלל סוגיית הריבונות בחבל קשמיר שנשלט על ידי הודו, חרף העובדה שרוב האוכלוסיה בו מוסלמית, בדומה לאוכלוסיה הפקיסטנית.

לאחר שהתבהרו השמים וגשמי המונסון העזים פסקו, יצא ראש ממשלת פקיסטן לסיור במסוק מעל האזורים מוכי האסון, וחזר מזועזע עד עמקי נשמתו. "מיליוני בתים נהרסו" הוא טוען, "עשרות כפרים נמחקו כליל". מנין ההרוגים הרשמי מתקרב ל-1200, אבל לפי ההערכות, המספר הסופי צפוי להיות גבוה בהרבה, משום שכאמור עשרות כפרים הוצפו במים ואבד הקשר עם תושביהם. החשש הוא שכל יושבי הכפרים הללו מתו בשטפונות.

שרת האקלים, רחמן, אמרה שעל אף שגשמי מונסון הם תופעה שכיחה בפקיסטן, הכמויות העצומות של הגשמים השנה, היו חריגות בכל קנה מידה. לדבריה מדובר בהשלכות של משבר האקלים והתחממות כדור הארץ שגורמת למצבי קיצון במזג האויר. היא הוסיפה שהחשש הוא שהמחזות הללו יחזרו על עצמם גם בשנים הקרובות.

"מדינות בעולם גורמות לזיהום מחריד, כולל פליטה בלתי מבוקרת של גזי חממה, מה שהגביר את המשבר האקלימי, וגורם לאסונות הללו. לכן האסון הזה אינו באחריות פקיסטן, האשמה והאחריות מוטלת על המדינות המזהמות, על העולם כולו שממשיך לזהם ולגרום להחרפת המשבר. העולם צריך לשלם לפקיסטן על הנזקים החמורים הללו ולסייע לנו בשיקום המשפחות שאיבדו את כל רכושן".

פקיסטן מתמודדת מדי שנה עם גשמי מונסון ממושכים, שבמהלכם יורדים גשמים במשך מספר ימים ברציפות. לא פעם מובילים הגשמים המרובים לאסונות כבדים. לדברי השרה רחמן מדי שנה מתחוללים במדינה שלושה או ארבעה מחזורים של גשמי מונסון, שכל אחד מהם יכול להימשך מספר ימים ואף שבוע ויותר. "השנה היו מחזורי המונסון מרובים מהרגיל. הפעם אנחנו מתמודדים עם מחזור המונסון השמיני". היא אומרת.

הגשמים הרבים גרמו לכך שהאדמה רוויה והנהרות מלאים במים, כך שגשמי המונסון הנוכחיים גרמו להצפה משמעותית והביאו לכך שעשרות נהרות עלו על גדותיהם.

פקיסטן שטפונות הרוגים ופצועים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד