כ"ז אייר התשפ"ד
04.06.2024

אבחון מחלות עיניים: צעד פשוט שיכול להציל לכם את הראייה

דרך הטובה ביותר להתמודד עם מחלות עיניים היא למנוע אותן, או לכל הפחות לאתר אותן בשלבים המוקדמים

אבחון מחלות עיניים: צעד פשוט שיכול להציל לכם את הראייה
מחלות עיניים צילום: depositphotos

חוש הראייה הוא, ככל הנראה, החשוב ביותר לתפקוד התקין שלנו. הבעיה שלעיתים שמירה על טיב הראייה הופך לאתגר, שעלול להופיע באופנים שונים: החל מירידה "טבעית" ביכולת הראייה עם השנים ועד למחלות שעלולות להוביל לעיוורון. בעוד שבמצבים אחרים ניתן להסתמך על התסמינים כחלק מהאבחון של בעיה ומחלות שונות, במידה כזו או אחרת, במקרה של מחלות עיניים התמונה עלולה להיות מורכבת יותר. זאת מכיוון שחלק מהמחלות המסוכנות ביותר אינן כוללות כלל תסמינים ברורים, בטח בשלבים הראשונים, ולכן ייתכן מצב בו אדם יגיע למצב של פגיעה בראייה או אפילו עיוורון כמעט מלא בלי שהוא מודע לכך כלל.

החדשות המעודדות הן שכיום ניתן לאבחן מחלות עיניים בשלל דרכים, חלקן מתקדמות במיוחד, כך שאם תכירו את מכלול האפשרויות והסיכונים תעשו כמעט חצי עבודה.

למה חשוב לאבחן מחלות עיניים?

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם מחלות עיניים היא למנוע אותן, או לכל הפחות לאתר אותן בשלבים המוקדמים. הקושי, כאמור, הוא שמי ש"ממתין" לתסמינים עלול לחוות פגיעה משמעותית בראייה שלו. לפעמים הסימפטומים לא מופיעים, במקרים מסוימים קשה לייחס אותם לבעיה ספציפית (בין אם כזו הקשורה לראייה ובין אם לא) ובמצבים אחרים הם יופיעו לאחר שכבר נגרמה פגיעה חמורה ולעיתים בלתי הפיכה לראייה.

לא חסרות דוגמאות להבהרת הנקודה הזו. גלאוקומה היא מחלת עיניים שזכתה לכינוי "הגנב השקט של הראייה" עקב העובדה שברוב המקרים אינה כוללת כלל תסמינים הניתנים לייחוס במשך שנים ארוכות. כך גם במקרה של בצקת בעין, שבחלק מהמקרים גורמת לפגיעה בראייה (למשל טשטוש הראייה או ירידה בחדות), אך לעיתים מתפתחת בלי שנבחין בתסמינים.

המשמעות ברורה: קל מאוד "לפספס" מחלות עיניים מעין אלו, וכשמפספסים אותן מסתכנים בכך שהן יחמירו מתחת לפני השטח ויגרמו לנזק אדיר. התרחיש שאתם צריכים לשאוף אליו הוא אבחון מדויק וממוקד ככל שניתן, שמגדיל את הסיכויים לטיפול מוצלח ולמניעת נזק לראייה, בטווח הקצר והארוך כאחד.

מי צריך לעבור אבחון?

אם על התסמינים קשה להתבסס, נשאלת השאלה מה בדיוק ניתן לעשות כדי לאתר את המחלות ולהתחיל לטפל בהן בשלב מוקדם ככל שניתן. מילת המפתח כאן היא אבחון תקופתי, שמקבל חשיבות מכרעת במיוחד במקרה של אוכלוסיות הסיכון: בין השאר, גברים ונשים מעל גיל 50-40 (חלק גדול מהמחלות מתפתחות בגילים אלו), אנשים הסובלים ממחלות וממצבים רפואיים המגדילים את הסיכוי לפגיעה בראייה (דוגמת סוכרת), בעלי היסטוריה משפחתית של מחלות עיניים חמורות ואפילו אנשים שאורח החיים שלהם אינו מאוזן או בריא.

חשוב שאנשים המשתייכים לאוכלוסיות דוגמת אלה ייגשו לאבחון תקופתי אצל רופא עיניים, שישקול מהן הבדיקות הרלוונטיות במקרה נתון: בדיקת לחץ תוך עיני, בדיקת קרקעית העין ואחרות. קיימים שורה ארוכה של טיפולים למחלות ולבעיות עיניים, הן במסגרת הרפואה הקונבנציונלית (תרופות, ניתוחים וכדומה) והן במסגרת הרפואה המשלימה או האלטרנטיבית.

הרפואה הסינית למחלות עיניים נחשבת למשל ליעילה ולבטוחה בכל קנה מידה בהתמודדות עם שורה ארוכה של מחלות. דיקור סיני, צמחי מרפא, התאמות תזונתיות ושינוי באורח החיים הם הכלים העיקריים שיכולים לחולל מהפכה של ממש בבריאות העיניים ובשמירה על הראייה.

מחלות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד