כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
סקר 'בחדרי' בחן את שלל התרחישים

בריצה נפרדת: רק מחצית מהחסידים יצביעו 'אגודה'; פרוש גובר על גולדקנופף

כרבע מהחסידים של יהדות התורה יעזבו את 'אגודה' בריצה נפרדת, חלקם לטובת 'דגל' | אם 'דגל' תצרף נציג חסידי לרשימה או ל'מועצת', הזליגה מ'אגודה' תגבר | רק 10% מהמצביעים  מעוניינים בגולדקנופף בראש | כמחצית מהמצביעים מעדיפים את גפני | הנתונים המלאים

בריצה נפרדת: רק מחצית מהחסידים יצביעו 'אגודה'; פרוש גובר על גולדקנופף
חרדי מצביע בקלפי צילום: Yonatan Sindel/Flash90

סקר 'בחדרי חרדים' שנערך על ידי חברת המחקר 'אסקריא' בראשות המנכ"ל דודי דרור, בדק לראשונה את ההשלכות האפשריות של פיצול ב'יהדות התורה' וריצה בשתי רשימות נפרדות של דגל התורה ואגודת ישראל, הסקר בחן מכלול היבטים והשלכות שונות, והוא נערך בדגימה טלפונית מלאה בקרב 400 נשאלים, עם טעות דגימה של עד 4.9% בתאריכים 28-30 לאוגוסט.

תחילה נשאלו המשתתפים אם הבחירות ייערכו היום, לאיזו מפלגה הם יצביעו. בקרב המשתתפים הליטאיים 77.3% יצביעו יהדות התורה, לעומת 66.5% בלבד אצל החסידים ו-7.2% מהספרדים. כצפוי, 74.7% מהחרדים הספרדים מתכננים להצביע ש"ס.

במידה ושתי הסיעות, דגל התורה ואגודת ישראל, תתמודדנה בנפרד, המספרים משתנים באופן דרמטי: בעוד 73.4% מהליטאים יצביעו לדגל התורה, ואליהם יצטרפו 12.5% מהחסידים, הרי שרק 49.3% מהחסידים יצביעו לאגודת ישראל. במילים אחרות, מעט יותר מרבע מהחסידים שתכננו להצביע ליהדות התורה, לא יצביעו לאגודת ישראל במקרה של ריצה נפרדת, כשרובם המוחלט יעדיף לבחור דווקא בדגל התורה.

הנתונים דרמטיים אף יותר במקרה ש'דגל' תצרף למועצת גדולי התורה נציג חסידי, במקרה כזה, מתוך החסידים שהצהירו קודם לכן כי יצביעו עבור אגודת ישראל, עוברים 13% לדגל התורה. נתונים דומים יתרחשו גם אם דגל התורה תבחר לצרף לשורותיה בכנסת ח"כ מהמגזר החסידי.

הסקר בחן בנוסף גם את שאלת ראשות הרשימה. בקרב כלל מצביעי יהדות התורה, 49.6% מעוניינים שגפני יעמוד בראש, באופן לא מפתיע 78.5% מהליטאים מעוניינים בו וכך גם 11.1% מהחסידים. רק 10.2% מעוניינים בגולדקנופף כיו"ר (ובהם 21.7% מהמצביעים החסידיים) לעומת 15% שמעוניינים בנציג סיעה אחרת באגודת ישראל שיעמוד בראש (ובהם 30.7% מהמצביעים החסידיים). 25.1% השיבו 'לא יודע'.

במקרה של ריצה נפרדת, נשאלו מצביעי אגודת ישראל את מי יעדיפו לראות בראש מבין ארבעת הנציגים הראשונים של המפלגה: ח"כ מאיר פרוש מוביל עם 28.3%, אחריו יצחק גולדקנופף עם 26.3%, יעקב טסלר עם 11.2% וישראל אייכלר עם 9.2%. רבע מהמשיבים בחרו 'אחר' או 'לא יודע'.

לצורך העניין, הסיעה המרכזית שלפי ההסכם בין המפלגות אמורה לעמוד בראש הסיעה שווה כ- 8% בלבד ממצביעי יהדות התורה, בסקר נבחן כוחה של הסיעה המרכזית (חסידות גור) בתוך אגודת ישראל, וגילה כי ההבדל בין אגודת ישראל במצבה הנוכחי לאגודת ישראל ללא הסיעה המרכזית, מתבטא בסך הכל ב8% מכלל הציבור החסידי. במקרה הראשון, כאמור, יצביעו 66.5% מהחסידים ליהדות התורה, ואילו במקרה השני יצביעו עבורה רק 58.1%.

דודי דרור, מנכ"ל אסקריא, מסכם: "מהסקר הזה ומסקרים נוספים שאנו מבצעים בתקופה זו, ניכר שריצה נפרדת אמנם תחזיר חלק מהמצביעים החרדים הביתה, אך בוודאות היא תגרום לאבדן מנדטים, משום שאין היתכנות מספרית לאגודת ישראל לעבור את אחוז החסימה העומד על כ- 150,000 קולות".

יהדות התורה אסקריא יצחק גולדקנופף משה גפני אגודת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 46 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד