כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
פרשת שופטים

הרב שאול יורוביץ': בין שופט מלך ונביא

כמדי שבוע, הרב שאול יורוביץ' מתבונן לעומק באקטואליה היהודית ושולה מתוכה מגוון עצות לעבודת המידות והתמודדות עם מכשולים • והשבוע: נעיין לעומק בשליטה ביצרים המורכבת משיקול דעת נכון ומשליטה בפועל והשילוב הראוי ביניהם

הרב שאול יורוביץ': בין שופט מלך ונביא
הרב שאול יורוביץ' צילום: באדיבות המצלם

פרשתנו עוסקת רבות בדרגות השונות של הנהגת עם ישראל, בראשית הפרשה אנו קוראים: "שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ". בהמשך הפרשה אנו קוראים על מינוי מלך בישראל, זה כבר לא ציווי ממש כמינוי שופטים ושוטרים אלא היא תלויה ברצון העם כפי שנאמר: "כִּי תָבֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ וִירִשְׁתָּהּ וְיָשַׁבְתָּה בָּהּ וְאָמַרְתָּ אָשִׂימָה עָלַי מֶלֶךְ כְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר סְבִיבֹתָי: שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ". לאחר מכן אנו קוראים על הנהגה מסוג אחר – מינוי נביא בעם ישראל, זה כבר נתון לחלוטין ביד ה' כפי שאנו קוראים: "נָבִיא אָקִים לָהֶם מִקֶּרֶב אֲחֵיהֶם כָּמוֹךָ וְנָתַתִּי דְבָרַי בְּפִיו וְדִבֶּר אֲלֵיהֶם אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּנּוּ".

אם כן הנהגת עם ישראל מורכבת בעיקרה משלוש אלה, ה"שופטים ושוטרים" ה"מלך" וה"נביא". בין מינוי המלך למינוי הנביא פרשתנו גם עוסקת במעמדם של הכהנים, הם מתוארים כמשרתי ה', בשונה מבחינות ההנהגה האחרות אשר מביאים את דבר ה' אל עם ישראל, הכהנים לעומתם כביכול מייצגים את ישראל לפני ה'.

בנוסף לשינויים באופני המינוי של שלושתם כאמור, אנו רואים גם שלפי ערך העבודה השונה של כל אחד מהם, התורה מזהירה כל אחד מהם אזהרות אחרות, ה'שופטים והשוטרים' מוזהרים על רדיפת הצדק ולהיות נקיים מכל נגיעה אישית. ה'מלך' מוזהר על התאווה היתירה והקריאה התמידית בתורה. ה'נביא' בעצם הגיעו לדרגה נעלה זו, ברור שהוא כבר נקי ומבורר מכל סיג ואינו מצווה בדבר.  

ספרי הפנימיות מרחיבים ומבארים לנו את הרלבנטיות של בחינות הנהגה אלו בחיי כל פרט ופרט, העבודה הראשונה היא השליטה המעשית ביצרים בבחינת שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך, וכמבואר בספרים ששערים אלו כוללים את כל חושי האדם ששם מקום נפילתו, זה מקביל לחלקים התחתונים יותר שבבחינת הנפש שבאדם.

העבודה השנייה היא ריבוי העשה טוב, כפי שאנו רואים את עבודתו של המלך לקרוא בתורה כל ימי חייו, כאשר האדם משיג שליטה בסיסית ביצרו, עבודתו היא לכלול את הכול בבחינת התורה וממילא בשל זה העבודה היא רק 'ולא ירבה' סוסים ונשים, אך כפי הצורך מותר לו להשתמש בעולם הזה לצרכיו, בחינה זו מקבילה ללב כידוע שהלב הוא ה'מלך' שבאיברי האדם.

במילים אחרות: דרגת השופטים ושוטרים מבטא בחינת אתכפיא – כפיית הרע. דרגת המלך זה התחלה ש גילוי בחינת אתהפכא. השפע העליון המושפע לאדם שעוסק בעבודות אלו היא שפע רוחני הבא מלמעלה, זה מקביל לדרגה השלישית בחינת נבואה שזה רק ה' משפיע וכדברי הכתוב: נביא אקים לך וכאמור, בדרגה זו האדם זכה לביטול ישותו והוא נכלל באור העליון שמעליו, וממילא אין זה בידו כלל.

ומכאן נעסוק בקצרה גם בהבנת היחס בין השופטים לשוטרים בפנימיות, למעשה כאשר אנו קוראים: "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך" מתעוררת שאלה בסיסית מאוד שהרי המקור למינוי שופטים אשר ישפטו את ישראל נמצא בפרשת יתרו, כאשר יתרו מייעץ למשה למנות שרי אלפים ושרי מאות וכו' ומשה רבנו עושה כדבריו, פרשה זו נשנתה שוב בתחילת ספר דברים, אך בשתי המקומות לא מצאנו רמז למינוי שוטרים שכל העסק שם הוא מינוי שופטים להורות לעם את הדרך ילכו בה ותו לא.

נראה שהעניין המתחדש כאן הוא כביכול התאמת ציווי זה לקראת כניסתם לארץ ישראל ככתוב 'בכל שעריך אשר ה' אלהיך נותן לך', לעומת עצת יתרו אשר עסקה בעיקר בהיותם במדבר שהרי הוא אומר למשה נבול תבול וגו'.

מצב עם ישראל במדבר נחשב לבחינת אור כמבואר בספרים שכל מציאותם היה רוחנית ללא שום עסק בדברים תחתונים שהיו אוכלים ושותים באופן ניסי והיו רחוקים ממקום ישוב בני אדם, וכל זה מבטא בניית אורותיהם ולא היה להם עדיין כלים ממש. כניסתם לארץ לעומת זה מבטא את כניסת האור לתוך הכלי, שבארץ ישראל היה עליהם לחרוש ולזרוע ולבנות בתים וכדומה כל ענייני עסק הגשמיות והחומריות אשר סידר הקב"ה שיהיו מוטלים על האדם, וזהו כל תכלית הבריאה שהאור יתאחד עם הכלי ויקדשהו ונמצא הכלי מזדכך ומתעלה.

והנה מבין שני אלה השופטים והשוטרים, השופטים הם כנגד האור שמתווים לאדם את הדרך הנכונה, זהו בחינת האור, השוטרים הם הרי באים ליישם את דברי השופטים ולכן הם בבחינת הכלים שהם עוסקים במעשה ממש לכוף את דבר השופט והרי זה ממש בחינת הכלי לגבי השופט אשר הוא האור. ועל כן יש לומר שעצת יתרו שניתנה במדבר כשהיו במצב של אור, הנה כל כולה עסקה בבחינת האור, אך בבואם להיכנס לארץ בפרשה זו הנה עליהם לעסוק בשתי הבחינות גם יחד באור ובכלי שזוהי עבודת ארץ ישראל וכאמור.

כך גם בעבודה הפנימית האמורה לעיל, השליטה ביצרים גם היא מורכבת משיקול דעת נכון ומשליטה בפועל והשילוב הראוי ביניהם, כאשר האדם יורד לארציות בבחינת ארץ ישראל עליו לעסוק מקודם בדרגות אלה בכדי לזכות להארה מלמטה למעלה שלא כעבודתם במדבר שזכו לאור גדול כבר בתחילה שלא לפי ערכם.

פרשת שופטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד