כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
קשיים בשיחות הגרעין

ארה"ב על ההודעה האחרונה של איראן: "צעד אחורה"

טהראן הגישה את תשובתה האחרונה במשא ומתן המתמשך להשבת הסכם הגרעין עם איראן - וארה"ב טוענת שהתשובה היא צעד "בכלל לא מעודד" וחוזר "לאחור". התגובה של ממשל ביידן - כמו גם מקורות אירופיים, מעידה כי תחייתו של הסכם הגרעין מ-2015 אינה קרובה כפי שקיוו חלק מתומכי ההסכם, למרות שיחות של כשנה וחצי

ארה"ב על ההודעה האחרונה של איראן: "צעד אחורה"
שיחות הגרעין עם איראן בווינה בדצמבר 2021 צילום: Iran international

"אנחנו בוחנים את תגובתה של איראן, אבל השורה התחתונה היא שהיא בכלל לא מעודדת", אמר בכיר בממשל ביידן ל-POLITICO אמש (חמישי) בערב. הפקיד סירב למסור פרטים על מה שהאיראנים הציעו, אך הוסיף, "בהתבסס על תשובתם, נראה שאנחנו חוזרים אחורה".

דיפלומט אירופי הסכים להערכה השלילית הזו ואמר כי התגובה האיראנית נראית "שלילית ולא סבירה". אדם אחר שמכיר את המצב הוסיף כי התשובה האיראנית "לא נראתה טוב בכלל".

לא ברור כמה זמן עוד יהיו מוכנים הצדדים השונים המעורבים להמשיך לנהל משא ומתן, אם כי לא איראן ולא ארה"ב צפויות לשלול לצמיתות דיפלומטיה. פקיד בממשל ביידן לא הגיב לשאלות 'פוליטיקו' האם ארה"ב תתרחק מהשיחות בהתחשב בתגובה האיראנית האחרונה.

הפוליטיקה של שיחות הגרעין רגישות באיראן, שם גורמים במשטר האסלאמיסטי השולט במדינה במחלוקת האם לקבל את דרישות המערב, מוקדם יותר ביום חמישי, שלחה קבוצה דו-מפלגתית של מחוקקים אמריקאים מכתב לנשיא ג'ו ביידן שם צוין חששות לגבי היבטים של המשא ומתן.

שחזור ההסכם של 2015 צפוי לעמוד לבחינה בקונגרס. אבל עם בחירות אמצע הקדנציה הקרובות בנובמבר, דמוקרטים רבים במיוחד עשויים לרצות להימנע מדיון על איראן בשבועות הללו.

"כשההזדמנות הזו מבוזבזת, עכשיו קשה לדמיין שהסכם יכול להתרחש לפני אמצע הקדנציה", אמר עלי ועז, אנליסט בכיר ב-International Crisis Group. עם בחירות אמצע הקדנציה הקרובות בארה"ב, ייתכן שהשיחות עלולות להיעצר עד לאחר סיום הבחירות בנובמבר.

איראן גרעין איראני הסכם גרעין ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד