י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

השר בנט מצמצם פערים: "זהו יום מריר ומתוק"

השר הביא לאישור הועדה למעמד האישה תקנות לעידוד שילובן וקידומן של נשים בשוק התעסוקה • "הפער בין נשים לגברים במגזר הערבי מטריד ביותר"

נפתלי בנט. צילום: פלאש 90
נפתלי בנט. צילום: פלאש 90

השר בנט הביא הבוקר (ב) לאישור הועדה למעמד האישה, את התקנות המובאות לראשונה בישראל, לעידוד שילובן וקידומן של נשים בעבודה; התקנות כוללות מענקים ואותות הוקרה למעסיקים בולטים הפועלים לשילוב הולם ושוויוני של הורים ונשים במקומות העבודה.

השר בנט ציין: "זהו יום מריר ומתוק, מצד אחד אנחנו מנסים לצמצם את הפער בין נשים לגברים בשוק העבודה, ומן הצד שני עדיין הפער גדול מדי, הן במגזר הכללי, וחמור מכך, במגזר הערבי".

הוועדה אישרה את התקנות, שגובשו על ידי המועצה הציבורית, שהוקמה לבחינת הנושא, בראשות השופטת בדימוס דליה דורנר, והן יקבעו כתקנות לחוק, וכן המועצה המליצה להרחיב את הטווח לחלוקת הפרסים ואותות ההכרה מעבר להצטיינות הארגונים, כפי שמחייב החוק, לקטגוריות המתמקדות בבכירים הפועלים לקידום השוויון המגדרי בארגון.

הפרסים יינתנו למעסיקים המקדמים את תעסוקת הנשים, תוך שימת דגש על: שינוי התרבות העסקית וטיפוח מודעות ציבורית כדי לעודד שילוב וקידום של נשים בעבודה והתאמת מקומות עבודה לנשים וכן להורות; התאמת מקומות עבודה לנשים וגברים המתפקדים כהורים ונדרשים לשלב ולאזן בין המשפחה למקום העבודה; שילוב וקידום נשים בתעסוקה מקבוצות אוכלוסייה המתקשות להשתלב במקומות עבודה; הגדלת מספר הנשים המשולבות בדרגות בכירות ובעמדות ניהול בארגונים; שיפור תנאי ההעסקה של נשים ושכר עבודתן; עידוד גיבוש מדיניות פנים ארגונית לגבי נשים: העסקתן, שכירתן, הכשרתן, מנגנוני הקידום הקיימים ומידת שימור העובדות בארגון; יצירת שיח ציבורי העוסק בתעסוקת נשים, קידומן בשוק העבודה והשינויים הנדרשים להתאמת מקום העבודה להורות בכלל ולנשים בפרט.

השר בנט הוסיף ואמר: "הפער בין נשים לגברים במגזר הערבי מטריד ביותר ונמצא בליבת העשייה של המשרד בתחום התעסוקה. שכר הנשים במגזר הערבי עומד על כ-2/3 בלבד משכר הגברים ופחות משליש מהנשים העובדות, מכהנות בתפקידי ניהול". בנט פנה אל המעסיקים הגברים וציין כי אם יפעלו רק בשם האינטרס הכלכלי, הרי שיש גם הזדמנות אדירה ומצבור כוח אדם, איכותי, זמין, כשרוני ובעל מוטיבציה, שאינו מנוצל. "אל תהיו פראיירים, תעסיקו נשים בעמדות בכירות ותגיעו להישגים – זה מה שאני עשיתי ועושה".

נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, אינה דויד סולטנוביץ, אמרה: "העלייה במספר שעות העבודה המאפיינת את עולם העבודה בן זמננו, בחינת שאלת קידום של עובדים וקבלתם לעבודה על בסיס הזמינות המוגברת לעבודה, הישיבות בשעות המאוחרות וכיו"ב, לצד השקעת המשאבים הרבה והתובענות שבגידול ילדים וחינוכם, מובילים לכך שהחברה בישראל אינה מצליחה לממש את מלוא הפוטנציאל הגלום בנשים, שמהוות למעלה ממחצית האוכלוסייה, בשוק העבודה. מנקודת מבט כלכלית חברתית מצב זה מוביל לאבדן חלק ניכר מהכישורים שרכשו נשים אלה ושל פוטנציאל תפוקה וצמיחה כלכלית במשק. מחקרים בעולם מלמדים על כך שעסקים, שמנוהלים על ידי נשים מצליחים יותר. ולכן מעבר לעמידה המחוייבת בחוק, מעסיקים ומעסיקות שישכילו להבין את החשיבות והצורך ביצירת מקום עבודה שוויוני, אשר בין היתר, מקדם נשים לעמדות בכירות מצד אחד ומאפשר גם לגברים ליהנות מזכותם להורות, יוכלו ליהנות מיתרון עסקי רב".

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ ד"ר עליזה לביא, אמרה במהלך הדיון: "יש ייצוג יתר של נשים במשרות שנמצאות בתחתית הפירמידה, הצווארון הוורוד רק נהיה ורוד יותר. התבוננות על מבנה עולם העבודה, מגלה שהשינויים עדיין לא הוטמעו".

לדבריה, "התקנות שאנו מאשרים היום הם סנונית ראשונה שמבשרת על חשיבה מחודשת בשוק העבודה בישראל. אנחנו לא באים מהמקום של אפליה מתקנת ושריון משרות לנשים, אלא ממקום של תימרוץ ועידוד מעסיקים. המטרה היא להטמיע שינוי תפיסתי בו המעסיקים יאמצו חשיבה מגדרית במסגרתה כל מעסיק יוכל לקדם דפוסי העסקה שוויוניים.

"ההיבט הבולט של החוק הוא שינוי תודעתי של המדינה להנגשת מקומות עבודה להורים, בין אם הן נשים ובין אם הם גברים. ילדים זו לא סוגיה של נשים אלא סוגיה חברתית ואנחנו צריכים לשנות את הכשלים הקיימים בשוק העבודה, ולהתאימם להורים ולחיי משפחה".
נפתלי בנט נשים תעסוקה עידוד שוויון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד