כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
צדק מאוחר

לאחר 70 שנה התברר: הנאשם הוצא להורג על לא עוול בכפו

משפחה בבריטניה ממוצא סומלי קיבלה התנצלות על הרשעה שגויה של אביהם וסבם שהוצא להורג לפני 70 שנה. מחמוד מתן, סומלי בריטי, אשר נתלה ב-1952 לאחר שנמצא אשם ברצח בקרדיף. חבר המושבעים היו כולם לבנים

לאחר 70 שנה התברר: הנאשם הוצא להורג על לא עוול בכפו
בית משפט צילום: FREEPIK

משפחתו של אדם שהורשע בטעות ברצח קיבלה התנצלות משטרתית על "הסבל הנורא" שעיוות הדין גרמה, 70 שנה לאחר שהוצא להורג בכלא הבריטי.

מחמוד מתן, אב לשלושה ילדים סומלי בריטי, נתלה בגיל 28 בספטמבר 1952 לאחר שהורשע בהריגת לילי וולפרט בחנות הבגדים שלה בקרדיף. הוא עמד על חפותו עד הסוף, אך הגזענות ניצחה והוא נתלה למוות.

ה'גארדיאן' דיווח, כי ב-1998 לאחר קמפיין בלתי נלאה של משפחתו, הרשעתו הייתה הפניה הראשונה של הוועדה לבדיקת תיקים פליליים שבוטלה בבית המשפט לערעורים. ג'רמי ווהן, מפקד המשטרה של משטרת דרום ויילס, אמר: "זהו מקרה שהיה בחלק גדול מהזמן שלו, גזענות, הטיה ודעות קדומות שהיו נפוצות בכל החברה, כולל מערכת המשפט הפלילי, אין ספק שמחמוד מתן נפל קורבן לעיוות דין כתוצאה מתביעה לקויה, שהמשטרה הייתה חלק ממנה בבירור".

בלשים ממשטרת העיר קרדיף, כיום חלק ממשטרת דרום ויילס, חקרו את הריגתה של וולפרט, בת 41, שגרונה נשסף בחנות במרץ 1952. ווהן אמר כי החקירה הייתה לפני 70 שנה, אבל "זה נכון וראוי שתהיה התנצלות מטעם המשטרה על מה שהשתבש כל כך בתיק הזה לפני 70 שנה, ועבור הסבל הנורא של משפחתו של מר מתן ושל כל אלו שנפגעו מהטרגדיה הזו במשך שנים רבות".

עוד אמר, "עד היום, אנחנו עדיין עובדים קשה כדי להבטיח שגזענות ודעות קדומות יימחקו מהחברה ומהמשטרה". אשתו של מתן, לורה, ושלושת בניהם דייויד, עומר ומרווין, פעלו במשך 46 שנים לטיהור שמו אך כולם מתו מאז. טניה מתן, נכדתו של מתן, אמרה ל-BBC שההתנצלות הייתה "מאוחרת מדי עבור האנשים שנפגעו ישירות מכיוון שהם כבר לא איתנו ועדיין, עדיין לא שמענו את המילים אני/אנחנו מצטערים".

מתן הואשם והורשע על ידי חבר מושבעים שהיה כולו לבן במשפט בן שלושה ימים בסוונסי. זאת למרות שלא היו ראיות פורנזיות ומתן האליבי שלו היה מגובה בעדים. מתן דיבר מעט מאוד אנגלית ובמהלך המשפט כינה אותו פרקליט ההגנה שלו "פרא תרבותי למחצה". בשנת 2001 קיבלה משפחת מתן פיצויים ממשרד הפנים אך לא קיבלה עד כה התנצלות מהמשטרה.

בריטניה משטרת בריטניה סומליה רצח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד