כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
ניצחה בנוק אאוט

ראש הממשלה החדש של בריטניה: ידידת ישראל

מתפקדי המפלגה השמרנית בחרו בליז טראס שתחליף את בוריס ג'ונסון שנאלץ להתפטר לאחר התנהגות בלתי הולמת. ראש ממשלת בריטניה היא ידידת ישראל, תומכת נלהבת באוקראינה ומתנגדת חריפה לנשיא רוסיה פוטין

ראש הממשלה החדש של בריטניה: ידידת ישראל
בוריס ג'ונסון נפרד מרחוב דאונינג: אילוסטרציה צילום: משרד ראש הממשלה

שרת החוץ של בריטניה ליז טראס ניצחה שישה יריבים בסדרה של הצבעות חוזרות בקרב חברי הפרלמנט השמרנים מאז התפטרותו של בוריס ג'ונסון לפני כחודשיים וניצחה גם את שר האוצר לשעבר רישי סונאק בהצבעה בקרב חברי המפלגה, המייצגים פחות מ-1% מאוכלוסיית המדינה. ליז טראס זכתה ב-81,326 קולות, שר האוצר לשעבר רישי סונאק זכה ב-60,399 קולות בלבד.

המפלגה השמרנית הכריזה על ליז טרוס, שרת החוץ, על ראש הממשלה החדש של בריטניה, היא גברה על יריבתה, רישי סונאק, לשעבר שר האוצר. סר גרהם בריידי, יו"ר ועדת 1922 של חברי הפרלמנט של המפלגה השמרנית הכריז על כך. ההכרזה סיימה מרוץ שהתחולל על רקע סערה כלכלית, לאחר שבריטים רבים חוששים כי ארצם בבעיה, ואף אחד משני המועמדים לא מציע פתרון טוב לאיומים הכלכליים.

אינפלציה משתוללת, מיתון עמוק, מחיר הדלק שעולה, ומחסור פוטנציאלי בדלק, אלו חלק מהבעיות שמחכה לראש הממשלה החדש. היא הפכה למנהיגת המפלגה באופן מיידי, ומחר תהפוך לראש ממשלה לאחר פגישה עם המלכה אליזבת השנייה בסקוטלנד, היא תישא נאום ברחוב דאונינג ביום שלישי אחר הצהריים, ואז תכריז על קבינט חדש, ביום רביעי תתכנס ישיבת הקבינט הראשונה. הנושא המרכזי בישיבה יהיה ככל הנראה יוקר המחיה והעלייה במחירי האנרגיה.

בנוסף לכלכלה, המנהיגה החדשה תצטרך לרפא מפלגה שמרנית מפולגת לאחר שלוש שנות סוערות של ג'ונסון. הוא הודח מהשלטון על ידי מחוקקים שמרנים, כולל שר האוצר לשעבר רישי סונאק, לאחר שורה של שערוריות, אך הוא נותר פופולרי בקרב חברי המפלגה.

המנהיגה החדשה תצטרך להתמודד עם בעיות רבות באקלים ודיונים עם האיחוד האירופי על שלל נושאים, בריטניה צפויה להמשיך במדיניות התמיכה האיתנה של ג'ונסון באוקראינה ובנשיאה, וולודימיר זלנסקי. גב' טרוס הייתה מבקרת חריפה של התוקפנות הרוסית. היא צפויה לבקר בבירת אוקראינה, קייב, זמן קצר לאחר כניסתה לתפקיד.

ליז טראס ידידת ישראל אמרה בחודש שעבר: "אני חושבת שהוכחתי במשרד החוץ שאני מוכנה לקחת על עצמי דברים רבים, לפעמים פקידים לא תמיד נותנים עצות שבהכרח עולות בקנה אחד עם מה שאנחנו מאמינים". טראס אמרה כי היא מאמינה שהיחסים הביטחוניים של בריטניה עם ישראל "צריכים להיות עמוקים יותר".

היא המשיכה: "אנחנו צריכים לעשות יותר ואני מאוד דחפתי את זה במשרד החוץ, על זה נועדה השותפות האסטרטגית שחתמתי עם יאיר לפיד, וזה המשך הדרך, חלק מהעניין היה בשינוי הלך הרוח של הבירוקרטיה לגבי מה שאנחנו מוכנים לעשות, ובמידה שבה אנחנו מוכנים לשתף פעולה".

"אבל הייתי מאוד ברורה, אני רואה בישראל בת ברית מרכזית לחלוטין של הממלכה המאוחדת, הן בהגנה והן בביטחון, אבל גם במדע ובטכנולוגיה".

כשנשאלה אם היא תוציא מחוץ לחוק את חיל משמרות המהפכה של איראן אם תהפוך לראש הממשלה, אמרה טראס: "אני לא מתכוונת להמציא מדיניות חוץ חדשה במקום, אבל אני יכולה להבטיח שאנחנו לא יכולים לאפשר לאיראן להצליח בשאיפותיה הגרעיניות ואני מוכנה לעשות מה שצריך כדי לעצור את זה".

טראס התחייבה לשמור על התחייבות הממשלה להוצאות שנתיות של 14 מיליון ליש"ט לקרן הביטחון הקהילה, להגנה על בתי ספר ובתי כנסת יהודיים. היא הוסיפה: "זה מאוד עצוב שיש צורך במימון הזה, שאנשים נמצאים תחת איום, אבל אני בהחלט אוודא שנמשיך במימון ונעשה כל שביכולתנו כדי להדוף את האנטישמיות כאן בבריטניה".

היא תקפה את מפלגת הלייבור מהשמאל. "אנחנו מכירים את ההיסטוריה של מפלגת הלייבור ואת הדברים המחרידים שהתרחשו, במיוחד תחת ג'רמי קורבין, למרבה הצער האלמנטים האלה עדיין שם בחברה הבריטית, וראינו תקריות אנטישמיות מתרחשות".

בחודש שעבר היא גם סיפרה במבט לאחור על החברות ארוכת השנים שלה עם חברי הקהילה היהודית, היא אמרה: "גדלתי בלידס, שם יש קהילה יהודית גדולה והיו לי הרבה חברים יהודים בבית הספר אחד החברים הקרובים שלי עבר בסופו של דבר לתל אביב, ראיתי אותו לא מזמן כשהייתי בביקור רשמי, נפגשתי איתו והוא עכשיו סוכן פטנטים בתל אביב".

היא סיפרה לעיתון היהודי הבריטי Jewish Chronicle, כי לאחר שעזבה את אוניברסיטת אוקספורד, היא עבדה בחברת הגז 'של' בחטיבה שעסקה בטיפול בחוזים לגז טבעי נוזלי, שם הבוס היה יהודי אורתודוקסי שומר תורה מצוות.

היא אמרה: "הוא היה הבוס הכי טוב שהיה לי אי פעם והשפיע עלי מאוד. אני זוכרת שבעבודה זה היה מצוין בחורף, כי הוא היה יוצא מוקדם כל יום שישי. בקיץ הוא היה שם עד הרבה יותר מאוחר. זו הייתה אחת החוויות הראשונות שלי כשראיתי כיצד ניתן לשלב חיים יהודיים בחיי החברה וזה באמת הרשים אותי עד כמה הוא היה גאה בדתו".

בריטניה ראש ממשלת בריטניה ליז טראס בוריס ג'ונסון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד