ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
פרשת המסמכים המסווגים

ימונה מפקח שייבחן את התנהלות ה-FBI ומשרד המשפטים

בית המשפט הפדרלי קבע כי ימונה מפקח מיוחד שיקבע אם המסמכים שנלקחו מביתו של טראמפ חוסים תחת חיסיון עו"ד לקוח כפי שטוען טראמפ, או שאינם נהנים מההגנה הזאת כפי שטוענת הבולשת הפדרלית. שני הצדדים יגישו בפני השופטת שמות של מפקחים שמקובלים עליהם

ימונה מפקח שייבחן את התנהלות ה-FBI ומשרד המשפטים
משרדי ה-FBI בארה"ב צילום: Pixabay

השופטת הפדרלית המטפלת בפרשת הפלישה של ה-FBI לביתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ באחוזת מאר-א-לגו שבפלורידה, החליטה אתמול (שלישי) למנות מפקח שיעקוב אחר פעילות משרד המשפטים האמריקאי שביצע עם ה-FBI את הפשיטה בפועל ואת החיפוש במסמכים שנלקחו במהלכה. בתקשורת האמריקאית מציינים כי השופטת שקיבלה את ההחלטה מונתה בעצמה על ידי טראמפ, בעת שכיהן כנשיא.

בהחלטתה היא קבעה ששני הצדדים יגישו בפניה שמות של מפקחים שמקובלים עליהם עד יום שישי, והיא תבחר מתוך הרשימות אדם אחד שיהיה המפקח בחקירה. בכלי התקשורת האמריקאים נאמר כי בדרך כלל לתפקיד המפקח על חקירה רגישה ממונה שופט לשעבר.

השופטת קיבלה בעצם החלטה לשמוע בצורה מסודרת את טענותיו של טראמפ לגבי מעמד המסמכים שנלקחו מביתו. טראמפ טוען כי העיון בהם על ידי החוקרים מהווה הפרה בוטה של החוק הקובע כי שיחות והתכתבויות בין נשיא ארה"ב ובין אנשי הביצוע שלו, זכאיות להגנה ולחיסיון מלא, כמו חיסיון שיש בין עורך דין ובין הלקוח שלו.

ב-FBI טענו מנגד שמאחר והמסמכים הללו אינם שייכים לנשיא אלא לממשל, אין לראות בהם קשר בין הנשיא ובין אנשיו, ולכן לגביהם לא חל החיסיון הזה. עם זאת, גם ב-FBI מודים שחלק מהמסמכים שנתפסו חוסים תחת החיסיון האמור, אלא שלטענתם מדובר במספר קטן מאוד של מסמכים, שמופו החוצה מהחקירה ושהחוקרים לא מעיינים בהם ולא מבססים עליהם את החקירה בנושא.

השופטת לא קיבלה את טענותיו של אחד הצדדים, אבל אמרה שמאחר והטענות שמשמיע הנשיא לשעבר טראמפ, באמצעות עורכי דינו, הן כבדות משקל, ומאחר וישנן הדלפות מהחקירה שמטרתן לפגוע בנשיא לשעבר ולהשחיר את שמו, מן הראוי שהטענות שלו יילקחו ברצינות ושיהיה מי שיפקח מטעם בית המשפט על התנהלות החקירה כדי לשמור על נראות ועל ניקיון כפיים. בדבריה אמרה השופטת כי אף שבבולשת הפדרלית הצהירו בפני בית המשפט שלא ידוע לבולשת על דליפת מידע כלשהו מצוות החקירה, נציגיה הודו בפני בית המשפט שאכן ברור שהיו הדלפות מהחקירה, אלא שמקורן אינו ידוע.

משכך, טענה השופטת, יש לוודא שהחקירה תתנהל תחת פיקוח של גורם חיצוני שבית המשפט סומך עליו שהוא אכן יוודא שהאינטרס הציבורי נשמר ושלא מתבצעת הפרה של כללים שונים בחוק, תוך כדי החקירה. בכלי התקשורת המזוהים עם אוהדי טראמפ הציגו את ההחלטה של השופטות כהישג חשוב מאוד לטראמפ וכמכה קשה ל-FBI ולמשרד המשפטים. עם זאת, בכלי התקשורת השמאלניים טענו שההחלטה של בית המשפט יכולה לעכב רק במקצת את החקירה, אבל לא להביא לשינוי מהותי בהליך קבלת ההחלטות מלון החשובות במהלכה.

חוקרי FBI דונלד טראמפ מסמכים מסווגים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד