כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
תקווה חדשה

מדענים בכירים: חיסון חדש למלריה משנה את כללי המשחק

חיסון למלריה בעל פוטנציאל "משנה עולם" פותח על ידי מדענים מאוניברסיטת אוקספורד. צוות המחקר מצפה שהוא יושק בשנה הבאה לאחר שניסויים הראו שיש עד 80% הגנה מפני המחלה הקטלנית

מדענים בכירים: חיסון חדש למלריה משנה את כללי המשחק

חיסון למלריה בעל פוטנציאל "משנה עולם" פותח על ידי מדענים מאוניברסיטת אוקספורד. המדענים אמרו כי החיסון שלהם זול וכבר יש להם הסכם לייצר יותר מ-100 מיליון מנות בשנה. ארגון הצדקה "לא עוד מלריה" (Malaria No More) מסר כי ההתקדמות האחרונה פירושה שהמצב בו ילדים מתים ממלריה, עלול להסתיים בימי חיינו.

לקח יותר ממאה שנה לפתח חיסונים יעילים שכן טפיל המלריה, המופץ על ידי יתושים, מורכב וחמקמק להפליא. זוהי מטרה הנעה כל הזמן, והחליפה צורות בתוך הגוף, מה שמקשה על ההתחסנות נגד הטפיל. בשנה שעברה, ארגון הבריאות העולמי נתן את האישור ההיסטורי לחיסון הראשון - שפותח על ידי ענקית התרופות GSK - לשימוש באפריקה.

עם זאת, הצוות באוקספורד טוען כי הגישה שלהם יעילה יותר וניתן לייצר אותה בקנה מידה גדול בהרבה. תוצאות ניסוי של 409 ילדים בננורו, בורקינה פאסו, פורסמו בכתב העת Lancet Infectious Diseases.  שלוש מנות ראשוניות ואחריהן בוסטר, יעניקו עד 80% הגנה.

"אנו חושבים שהנתונים הללו הם הנתונים הטובים ביותר בתחום החיסון נגד מלריה", אמר פרופ' אדריאן היל, מנהל באוניברסיטה. הצוות יתחיל בתהליך אישור החיסון שלהם בשבועות הקרובים, אך החלטה סופית תהיה תלויה בתוצאות של ניסוי גדול יותר של 4,800 ילדים שייערך לפני סוף השנה.

יצרנית החיסונים הגדולה בעולם מכון 'הסרום' בהודו כבר עומדת בתור לייצר יותר מ-100 מיליון מנות בשנה. פרופ' היל אמר שהחיסון הנקרא R21 יכול להתבצע תמורת "כמה דולרים" ו"אנחנו באמת יכולים להסתכל על הפחתה משמעותית מאוד בנטל הנורא הזה של מלריה". הוא הוסיף: "אנו מקווים שזה יהיה זמין ויציל חיים, בוודאי עד סוף השנה הבאה".

מלריה הייתה אחת הנגעים הגדולים ביותר על האנושות במשך אלפי שנים, והיא הורגת בעיקר תינוקות, המחלה עדיין הורגת יותר מ-400,000 אנשים בשנה גם לאחר התקדמות דרמטית של תרופות.

מלריה ארגון הבריאות העולמי אפריקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד