כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"הגיבור האמיתי"

לא שוכחים: המציל של הגאב"ד הונצח באנגליה

פסל ברונזה הוצב באנגליה כמחווה למורה בריטי שעזר ל-669 ילדים בפראג להימלט מרדיפת הנאצים, ביניהם הגאב"ד הרב יצחק טוביה ווייס זצ"ל. בטקס החשיפה נכחו מאות אורחים, ביניהם נכדיו של צ'דוויק ובנו של שותפו למסע ההצלה, ניק וינטון

לא שוכחים: המציל של הגאב"ד הונצח באנגליה
ילדים בשואה צילום: באדיבות ארכיון יד ושם

טרבור צ'דוויק, מסוואנג', בריטניה, סייע לסר ניקולס וינטון לארגן את נסיעת הילדים בבטחה לבריטניה ב-1939 לפני ואחרי שבירת צ'כיה נכבשה על ידי כוחות גרמניה הנאצית, כך על פי קרן לזכרו של טרבור צ'דוויק. מאוחר יותר הוא זכה לכינוי "פורבק שינדלר" על מאמציו. הוא נפטר בשנת 1979 בגיל 72. שינדלר היה תעשיין שוודי שהציל יהודים רבים.

וינטון, שגם נפטר מאז, כינה בעבר את צ'דוויק "הגיבור האמיתי", ואמר: "הוא עשה את העבודה הקשה והמסוכנת יותר לאחר פלישת הנאצים, הוא ראוי לכל שבח. הוא ניהל את העניינים בקצה פראג, ארגן את הילדים והרכבות והתמודד עם האס אס והגסטאפו". הוא הציל את הגאב"ד הרב יצחק טוביה ווייס זצ"ל שהיה בין הילדים הרבים.

טרבור צ'דוויק עבד עם סר ניקולס ווינטון וסייע להבריח 669 ילדים יהודים מצ'כוסלובקיה לפני תחילת מלחמת העולם השנייה, תוך סיכון אישי גדול. המורה ללטינית עזר לזייף אישורי נסיעה כדי לשטות בנאצים ולעזור להביא ילדים לבריטניה. אבל מאמציו להציל יהודים לא היו ידועים עד לאחרונה, ובנו אפילו לא ידע על משימת החילוץ במשך שנים רבות. קרן הזיכרון של טרבור צ'דוויק, שהוקמה לפני כמעט שלוש שנים, השיקה במרץ מסע גיוס כספים של 80,000 פאונד לאנדרטה שלו.

הפסל שנחשף בעיר הולדתו של צ'דוויק, סוואנג', ב-29 באוגוסט, מציג ילד ישן על כתפו בזמן שהמורה אוחז בידו של צעיר אחר שמביט בו. הוא משקיף על שמו פארק לזכרו של טרבור צ'דוויק. בטקס החשיפה נכחו מאות אורחים, ביניהם נכדיו של צ'דוויק ובנו של וינטון, ניק וינטון.

ניק אמר שאביו "היה שמח לדעת שסוף סוף יש משהו להנציח את האומץ וההקרבה של טרבור צ'דוויק", כך דיווחו כלי תקשורת בבריטניה. הוא הוסיף כי "זו מחווה הולמת, ואני חושב שזה חיוני שלאנשים יהיה תיעוד של התרומה יוצאת הדופן של אנשים רגילים כמו טרבור צ'דוויק שעזר לאחרים במצוקה".

"ההכרה הזו היא עניין של גאווה מסוימת עבור המשפחה שלנו. שנים רבות לא ידעתי מה אבא שלי עשה. הוא מעולם לא דיבר על זה. אני חושב שאחרי המלחמה הייתה חוסר רצון להיזכר במה שקרה".

ניק וינטון אמר על המבצע: "אבא שלי הפך לסמל של תוכנית ההצלה של הילדים לבריטניה, אבל הוא אמר שהוא לא עשה שום דבר הרואי ושיש צוות של אנשים כמו טרבור צ'דוויק שהעמידו את עצמם בסיכון הרבה יותר גדול בכך שהם נשארו בצ'כוסלובקיה כדי להתמודד עם הגסטפו. באותו זמן אבי חזר ללונדון כדי לארגן גיוס כספים ולטפל בלוגיסטיקהב הוא היה שמח לדעת שסוף סוף יש משהו להנציח את אומץ ליבו של טרבור".

ניצולי שואה חסידי אומות העולם בריטניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד