כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

הרב פנגר: "המשפט שמסכם את הדרך לחיים טובים"

הרב יצחק פנגר בסיפור לשבת עם הקשר נפלא לפרשת השבוע ומסר לחיים, על קיסר שביקש מרב יהודי לתמצת לו במשפט אחד את הדרך לחיים טובים, איזה משפט אמר לו הרב? וכיצד נצליח ליישם אותו?

הרב פנגר: "המשפט שמסכם את הדרך לחיים טובים"
פרחים צילום: pixabay

קיסר אחד ביקש להיפגש עם חכם יהודי, ולבקש ממנו שיתמצת עבורו במשפט אחד את הדרך לחיים טובים.

הרב ענה לו: "סור מרע ועשה טוב".

"זהו?" שאל הקיסר, "זה משהו שגם ילד בן שלוש יודע". "אתה צודק", אמר לו החכם. "ילד בן שלוש יודע, אבל אדם בן שמונים עדיין מוצא את זה קשה ליישום".

תארו לעצמכם שלפני כל מעשה, דיבור, או מחשבה, היינו חושבים: האם המעשה הזה טוב או רע? האם הוא מקרב אותי לאשתי, לבעלי, לאלוקים, או לא? אך כמו שאמר אותו החכם, אולי ילד קטן מבין זאת, אך זה קשה ליישום. מה שחשוב הוא לא לוותר, ולהמשיך כל הזמן להשתפר.

בפרשה כתוב: "כי תצא למלחמה על אויבך..." רבי שלמה רבינוביץ מראדומסק, בעל ה"תפארת שלמה", כותב: "לרמז על מלחמת היצר.

ישנם אנשים שנלחמים ביצרם ומנצחים אותו, ואחר מספר ימים שוב הולך ומתגבר עליהם, וצריכים לערוך עמו מלחמה נוספת. ותמיהה גדולה בעיניהם, הלא כבר ערכנו מלחמה וכבשנו אותו... באה התורה ואומרת 'כי תצא למלחמה...' היינו שעיקר יציאתך לעולם הוא רק למען היות לך מלחמה, כי לכך נוצרת..." החיים הם מלחמה מתמדת.

יהיו הצלחות ויהיו כישלונות, והחשוב הוא להמשיך ולהתקדם. כמו בטיפוס.

בשנת 1924, קבוצת מטפסי הרים, וביניהם המטפס הבריטי המפורסם ג'ורג מלארוי, ניסו להעפיל לפסגת האוורסט. זה היה ניסיון שלישי לאחר שני כישלונות. לצערם, בעקבות מפולת שלגים, מלארוי ומטפס נוסף נעלמו. רק כעבור 75 שנה נמצאה גופתו, בסך הכול 224 מטרים מהפסגה.

חבריו עשו כנס לזכרו. מוביל החבורה עלה לבמה, פנה לכיוון התמונה של הר האוורסט שהייתה תלויה על הקיר, ואמר: "אוורסט, אוורסט, אני מדבר בשם כל המטפסים החיים ואלה שעוד יבואו: ניצחת אותנו שלוש פעמים, אבל אנחנו עוד ננצח אותך, כי אתה לא יכול לגדול יותר, אבל אנחנו כן".

כל הזמן צריך לגדול, להילחם ולהתקדם. אל תעצרו בגלל שמסיבה כזו או אחרת נכשלתם. קומו, לימדו, והמשיכו במלחמה.

ברכה והצלחה בכל העניינים, שבת שלום.

שלכם,

יצחק פנגר.

מסר פרשת שבוע הרב יצחק פנגר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד