כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
סקירה נרחבת

הפיצולים והאיחודים: סימני השאלה לקראת שבוע דרמטי של הגשת הרשימות

בסוף השבוע יוגשו הרשימות המעודכנות והסופיות לכנסת ה-25, מטעמן של כל המפלגות המעוניינות להשתתף בבחירות הקרובות | 'בחדרי' חרדים' עושה סדר באתגרים השונים, בשמות החדשים ובקרבות שיצוצו עד לרגעים האחרונים | וגם: השינויים הצפויים בהרכב רשימת שס

הגשת הרשימות לכנסת, ארכיון
הגשת הרשימות לכנסת, ארכיון צילום: דוברות הכנסת

לקראת שבוע גורלי: ביום רביעי וביום חמישי השבוע יוגשו הרשימות לכנסת ה- 25, הימים הקרובים יהיו ימים קריטיים למערכת הפוליטית בו יעצבו המפלגות את הרשימות הסופיות. השמות והשיבוצים ישפיעו על מפת המנדטים ושמא אף על החלוקה בגושים.

'בחדרי חרדים' בסקירה נרחבת לקראת המועד האחרון להגשת הרשימות ביום חמישי בחצות, האתגרים של הסיעות, הקרבות של הרגע האחרון - לקראת סוף שבוע פוליטי גורלי שישפיע דרסטית על תוצאות הבחירות.

הליכוד:

ליושב ראש הליכוד בנימין נתניהו אפשרות לשבץ חמישה שירונים ברשימה הבאה לכנסת במקומות 14, 16, 28, 37, 43. לפחות שלושה שיריונים במקומות ריאליים, חברי הכנסת עמיחי שיקלי ועידית סילמן שסייעו בהפלת הממשלה וקיבלו התחייבות לשריון, ישובצו ככל הנראה במקומות 14 ו 16.

בנוסף, לנתניהו שיריון שלישי במקום 28 שהוא מקום ריאלי בוודאות, ושיריון במקום ה 37 שייתכן ויהיה ריאלי במקרה של מימוש החוק הנורבגי, נתניהו מתלבט האם לשריין את גל הירש, או שמא לשבץ נציג לקהילה האתיופיות או לקדם נשים מאחר ואין ייצוג מספק לנשים ברשימה.

יש עתיד:

במפלגה צפויים להציג ביום שלישי את הרשימה הסופית, שם צפויים שינויים קלים ברשימה בעיקר בתחתית הרשימה, חברי הכנסת נירה שפק וענבר בזק הודיעו כי לא יתמודדו לכנסת הבאה, במקומן תכנס מיכל שיר שערקה מ'תקווה חדשה' וגם מועמדים חדשים נוספים.

ב'יש עתיד' שוקלים לשריין גם מועמד שייתן ייצוג לציבור הערבי או הדרוזי ברשימה, כיאה למי שמתיימר להמשיך להתנהל כמפלגת שלטון. גם בין הח"כים הוותיקים יש מי ששוקל לפרוש מהחיים הפוליטיים, אך ספק אם זה יקרה לבסוף.

ש״ס:

בהיעדר נשיא מועצת וייצוג במועצת לקהילות שונות בציבור הספרדי, דרעי לא צפוי לשנות את רוב הרכב חברי הכנסת בש״ס, לפחות בעשירייה השנייה, וכן עשרת חברי כנסת הראשונים שמונו על ידי נשיא המועצת הגר״ש כהן זצוק״ל יישארו באותו הרכב כמו בכנסת ה- 24.

נשיאי המועצת בעבר העניקו בידי דרעי את הסכמות לקבוע את סדר הרשימה בעשירייה השנייה, בימים אלה בוחן דרעי אפשרות לשנות את הרכב המועמדים שייתכן ויהיו ריאליים בתרחיש הקמת ממשלה ומימוש החוק הנורבגי.

דרעי בוחן לשנות את ההרכב כך שבמקום אברהם בצלאל ששובץ במקום ה-11 וארז מלול במקום ה-13, הוא יקדם את נתי חייק למקום ריאלי - נורבגי, ואת יועצו יוני משריקי שיהיה תוספת לקהילת התימנים.

יהדות התורה:

נכון לשעת כתיבת השורות טרם גובשו הסכמות שיאפשרו ריצה משותפת בין פלגי הסיעה, 'דגל התורה' ו'אגודת ישראל', למרות שהערכה הגוברת היא שבסוף יתגבשו לריצה משותפת. ישנם סימני שאלה שעדיין לא פתורים בשאלת הרכב הרשימה הבאה לכנסת.

כך, שאלת היו"ר טרם הוכרעה, הרכב הרשימה והאם במסגרת ההסכמות המקום השביעי יהיה בידי בעלזא לנציגם ישראל אייכלר או שיישאר לאיש דגל התורה יצחק פינדרוס. כך גם שאלת תחתית הרשימה, האם אליהו ברוכי יישאר במקום החמישי בדגל והאם נציג צאנז שמעון רוט שהיה איש מטעם יעקב ליצמן יישאר במקום החמישי באגודה והתשיעי ביהדות התורה או ישלבו שם מועמד אחר.

מרצ - העבודה:

ביש עתיד שמרגישים אחריות על שלמות הגוש ימשיכו להשקיע מאמצים לאחד בין המפלגות, אלא שבמפלגת העבודה מתעקשים שלא להתאחד בטענה כי איחוד יאבד מנדטים, במרצ מוכנים לבחון איחוד בין הרשימות.

אמש נועד ראש הממשלה יאיר לפיד עם ראשי מרצ והעבודה, אך הפגישה הסתיימה ללא תוצאות. בימים הקרובים ימשכו הניסיונות שיגלשו עד לסמוך למועד הסופי להגשת הרשימות לכנסת ה 25.

איילת שקד - יועז הנדל

אחרי פירוק השותפות המלוכלך ביניהם, גם שקד וגם הנדל שרוצים להתמודד לכנסת הבאה יצטרכו לגבש רשימה מאפס תוך ארבעה ימים בלבד, להנדל המשימה תהיה קשה יותר, לעומת שקד לה יש אפשרויות לכמה חיבורים אפשריים.

שקד תפעל בימים הקרובים לחיבור עם הבית היהודי ותנסה להביא את בכיר מח״ש לשעבר משה סעדה שעד כה סירב להצטרף למפלגה שלא תתמוך אך ורק בממשלת נתניהו, שקד עדיין צפויה להישאר הרחק מתחת לאחוז החסימה.

בינתיים, במפלגות הערביות ישמר המצב ולא צפויים דרמות, גם ברע״מ וגם ברשימה המשותפת. ברשימת כחול לבן הציגו בשבוע שעבר את הרשימה, וברשימת הציונות הדתית סוכם כבר על ריצ׳רצ׳ בין סמוטריץ׳ לבן גביר. לסמוטריץ׳ עדיין ניתנה האפשרות לשיריון וגם שם עולה שמו של משה סעדה לשעבר בכיר מח״ש.

המפלגות הקטנות:

לקראת סוף השבוע נדע גם מה עלה בגורל המפלגות הקטנות שלא עוברות את אחוז החסימה, בהם: מפלגת צעירים בוערים של הדר מוכתר, מפלגתו של אלי אבידר ׳ישראל דמוקרטית׳, מפלגת הכלכלית של אביר קארה ומפלגת נועם שמחפשת חיבור פוליטי.

בחירות לכנסת ה-25 הגשת הרשימות לכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד