כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
כשל בעסקים ועלה על רעיון

גוטנברג הדפיס לראשונה את התנ"ך ושינה את העולם

מהפכת הדפוס של יוהאן גוטנברג שינתה את העולם. לאחר ניסיונות רבים לשכפל טקסטים, הצליח גוטנברג להנחיל את ההשכלה והידע להמון, לבזר את כוחה של הכנסייה ולהוביל לתהליכים רבים שיעברו על העולם במהלך השנים מאז מותו. הספר הראשון אותו הדפיס, התנ"ך, יצא ב-180 עותקים בזמנו, ועד היום נשארו קרוב ל-50 מהם

גוטנברג הדפיס לראשונה את התנ"ך ושינה את העולם
התנ"ך במוזיאון צילום: ויקיפדיה

ישנן דעות שונות ומגוונות בנוגע למועד המדויק של המעבר מהתקופה הקרויה "ימי הביניים" לתקופה בה אנו חיים - "העת החדשה". תאריכים רבים הוצעו, וביניהם; שנת 1492 בה גילה כריסטופר קולומבוס את אמריקה, שנת 1517 בה נוסדה הנצרות הפרוטסטנטית, ועוד מועדים אחרים. אחת מן האפשרויות שאותן נוהגים החוקרים לציין כתאריך תחילת העת החדשה היא שנת 1455, בה התרחשה מהפכה ששינתה את חיינו מקצה אל קצה, ושקשה לדמיין היכן היינו היום בלעדיה: מהפכת הדפוס.

יוהאן גוטנברג נולד בשלהי המאה ה-14 בעיר מיינץ, היום חלק מגרמניה שהייתה אז בשליטת האימפריה הרומית "הקדושה". פירוש שם משפחתו בגרמנית עתיקה הוא: "גבעת היהודים", על שם מוצא משפחת אימו.

בחייו המוקדמים היה גוטנברג איש עסקים כושל במיוחד, שנכנס לחובות גדולים מהם התקשה לצאת. במהלך חייו הבוגרים החל להירקם רעיון בראשו של גוטנברג לפתרון בעיית תפוצת הספרים. באותו הזמן מי שרצה לקרוא ספרים היה צריך להיות עשיר במיוחד, כדי שיוכל לקנות את הספרים שנמכרו בכתבי יד בלבד, מאחר ולא הייתה דרך טובה לשכפל טקסטים.

יוהאן גוטנברג: צילום ויקיפדיה

מזה אלפי שנים מנסים בני האדם למצוא דרך לשכפל טקסטים בדרכים אחרות, ועד יוהאן גוטנברג - ללא הצלחה ממשית. גם באותן שנים ניסו בודדים להתמודד עם בעיית המחסור בספרים זמינים באמצעות פתרונות שונים, אך הם לא הצליחו להשיג תוצאה יעילה ורצויה.

גוטנברג הגה בראשו רעיון מהפכני: יצירת מאגר אותיות נפרדות ממתכת, שיהיה אפשר לסדר בסדר מסוים ולהשתמש בהן שוב ושוב, ובכך לשכפל עותק של טקסט בודד לכדי עותקים רבים.

ניסיונו כצורף, למידה מטעויות העבר ושימוש נכון באמצעים קיימים, הם אלו שהפכו את המצאתו של גוטנברג לזו שתשנה את העולם, תפיץ את ההשכלה לציבור הרחב ולא העשיר והמיוחס בלבד, ובכך תגרום לכנסייה לאבד את כוחה הרב שנבע מריכוז כתבי היד בידיה, ובכך - תשנה את חייהם של אינספור אנשים מהמאה ה-16 ועד ימינו אנו.

גוטנברג השאפתן הציב לעצמו יעד בו רצה לעמוד עד שלוש שנים מהיום בו המציא את מכבש הדפוס הראשון: הדפסת ספר הספרים - התנ"ך.
ואכן, בשנת 1455 נעשתה היסטוריה: לראשונה אי-פעם, הודפס התנ"ך בתרגומו הלטיני. כ-180 עותקים הודפסו אז בידי גוטנברג, כתובים באותיות לטינית ומסודרים בצורה מושלמת. ההישג הזה היה עצום, מאחר וכתיבת עותק של התנ"ך עד אז דרשה עבודה מאומצת של שלוש שנים, ויכלה להתבצע על ידי איש מקצוע מיומן בלבד. "בייבילית גוטנברג", כפי שכונה התנ"ך שהדפיס גוטנברג, ומנה 1,286 עמודים.

אחד מן האנשים שזכו לראות את תנ"ך גוטנברג בתקופת הזמן שיצא, היה הבישוף ולימים האפיפיור פיוס השני, שכתב כך: "לא ראיתי ביביליות שלמות אלא רק ספרים ממנה, שהטקסט בהם היה נקי לחלוטין משגיאות ומודפס באלגנטיות ובדיוק מצויינים".

מתוך 180 עותקי תנ"ך גוטנברג, שרדו 49 עותקים והם קיימים ומוצגים עד היום. בעקבות התנ"ך הודפסו והונגשו לציבור הרחב עוד ועוד טקסטים חשובים בכל התחומים ותוך זמן לא רב אף הוקמו בתי דפוס נוספים. מהפכת הדפוס מהווה את אחת מנקודות המפנה החשובות בתולדות ההיסטוריה האנושית, ויש הטוענים כי היא ההמצאה החשובה ביותר באלף השנים האחרונות.

יוהאן גוטנברג תנך עתיק גרמניה דפוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד