כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
חשש מגלגול המחיר לצרכן

בקרוב: הקבלנים יחויבו להנגיש חניות לרכבים חשמליים

התקנות החדשות שייכנסו לתוקף החל מפברואר הקרוב, קובעות התקנת תשתית חשמל לכל החניות בבניין, כך שבעתיד יהיה ניתן לחבר אותן בקלות לעמדת טעינה | המתנגדים מעלים את החשש שעלות ההתקנה בשווי מאות אלפי שקלים תגולגל לצרכן בעליית מחיר הדירה

בקרוב: הקבלנים יחויבו להנגיש חניות לרכבים חשמליים
אילוסטרציה צילום: unsplash

שרת הפנים איילת שקד חתמה על התקנות החדשות שהתפרסמו ואישרה את התקנות המחייבות התקנת תשתית לעמדות טעינה לרכב חשמלי בכל בנייה רוויה חדשה.

המלצת המועצה לתכנון ובניה נועדה לוודא כי מבני המגורים שייבנו בשנים הקרובות לא יהוו מכשול להגדלת שוק הרכבים החשמליים וכן על מנת לאפשר היערכות מדורגת של השוק לרכבים מסוג זה.

כבר היום, למרות שמדובר בשוק מצומצם יחסית, נושא הטעינה בבנייני מגורים משותפים קיימים, מייצר חיכוכים רבים בין הדיירים, בין היתר בשל הצורך לבצע חלק מהתשתיות והחיבורים על שטחים משותפים, וכן בשל הקושי שבהצמדת חיוב החשמל ללקוח לצד הספקי חשמל נמוכים במבנים ישנים אשר אינם מאפשרים הטענה של מספר רב של רכבים בו זמנית.

על פי ההמלצה, באמצעות הכנה נכונה ניתן יהיה לאפשר את הרחבת היקף הרכבים החשמליים וכך להוריד את היקף פליטת גזי החממה. כמו כן, בבניינים מסוימים קשה עד בלתי אפשרי להוסיף תשתית כזו לאחר שהבניין כבר קיים וגם לאור זאת יש חשיבות רבה להכנת תשתית מתאימה.

ב'כלכליסט' פורסם כי על התקנות עליהן המליצה הוועדה בינואר הייתה גם לא מעט בקורת, בעיקר על כך שהן כלליות מידי ובעתיד יאפשרו ליזמים לפרש אותן כרצונם. לאור זאת התקנות שיצאו ממוקדות יותר, הן מחייבות תשתית טעינה רכב חשמלי לכלל החניות בבניין ובתנאי שהוא כולל לפחות 6 דירות במבנה של לפחות 2 קומות (זאת בדומה לתקנה הראשונית שיצאה). אלא שבמקום ההגדרה הכללית להכנת התשתית, התקנה החדשה קובעת כי לכל חניה תהיה תשתית שתכלול חיבור לרשת החשמל, לוחות חשמל ייעודיים המתאימים להזנת רכב חשמלי, וכן כי התשתית תאפשר טעינה של 20% ממספר מקומות החניה. כאמור, כניסת התקנות לתוקף תהיה מפברואר 2023, כלומר יזם שיגיש בקשה להיתר בניה עד לתאריך זה לא יחויב בתקנות.

על פי ההערכה עלות הקמת התשתית נאמדת במאות אלפי שקלים לבניין, בתלות במספר לוחות החשמל הנדרשים. עלות זו תגולגל למחיר הדירה אך לא מדובר בייקור משמעותי של הדירות. לדברי עידן ליבס, סמנכ"ל טכנולוגיה בחברת "אגירה", העוסקת בניהול רשתות חשמל מורכבות, התקנות מהוות צעד חשוב להתפתחות שוק הרכב החשמלי ותשתיות החשמל הלאומיות, "כ-80% מהטעינה צריכה להתרחש בבית ובמקום העבודה, היכן שהרכב חונה גם כך רוב שעות היממה, ותשתיות החשמל כבר קיימות. טעינה פרטית תוריד חלק משמעותי מהצורך בפריסת תשתיות טעינה ציבוריות ע"י הרשויות המקומיות ותאפשר ליותר משקי בית לעבור לרכב חשמלי".

רכב חשמלי בניין חדש עמדות טעינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד