כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
התחקיר והסערה

לא הגנה על הישיבות: המועמד תקף את המושלת

מועמד לתפקיד המושל מטעם המפלגה הרפובליקנית בניו יורק, תקף את החלטת המועצה בניו יורק על כך שהצביעו בעד תקנות חדשות של "שוויון ערך מהותי" נגד ישיבות ובתי ספר פרטיים אחרים

לא הגנה על הישיבות: המועמד תקף את המושלת
לי זלדין בישיבת ויז'ניץ במונסי צילום: באדיבות המצלם

אתמול מדינת ניו יורק העבירה חוק המעניק למדינה שליטה על תכנית הלימודים בלימודי חול בבתי ספר פרטיים כולל בתי ספר חרדיים וישיבות. התקנות החדשות בנושא לימודי חול בבתי ספר פרטיים, מחייבות כל בית ספר להוכיח לגורמים רשמיים במדינה שתוכנית הלימודים שלהם "מקבילה לפחות באופן מהותי" לזו המוצעת בבתי ספר ציבוריים. לא ברור עדיין כיצד הישיבות יתמודדו עם החוקים החדשים.

למרות שמחלקת החינוך של עיריית ניו יורק קיבלה למעלה מ-350,000 מכתבים שהוגשו כהתנגדות על ידי ההורים, היא הודיעה על כוונתה להכניס את התקנות החדשות המחייבות ללמד ליב"ה בישיבות, שיאלצו לקבל את הדרישות או לסגור את שעריהן עד דצמבר 2023.

בנאום מחוץ לישיבת ויז'ניץ במונסי, אמר לי זלדין, מועמד לתפקיד המושל מטעם המפלגה הרפובליקנית בניו יורק, כי פקידים מתעלמים מכך ש"בתוך הישיבות הללו, יש ילדים צעירים שמקבלים חינוך שמקדם ערכים של משפחה, נערים ונערות שומרי חוק".

"היתה לנו כאן הזדמנות להיות מסוגלים לדבר ולהגן על כל מה שיפה בחינוך בישיבה. אבל למרבה הצער, יותר מדי אנשים שתקו. המושלת הוצ'ול היתה אחד מהם. זה חשוב כשאתה מושל מדינת ניו יורק לדבר על מה שנכון", המשיך.

הפגישה עם ראשי הקהילות במונסי

הוא גם תקף את ה"ניו יורק טיימס" על התחקיר נגד הישיבות, "שהביא את הסיפור המוביל שלהן ב-11 בספטמבר" הוא אמר: "הם לא הקדישו את המקום הראשון ליום השנה של 11 ספטמבר" אמר זלדין. כשהוא מתכוון לאסון התאומים ב-2001 אז נהרגו 3000 אמריקאים על ידי טרוריסטים מוסלמים. "ההזדמנות הזו נוצלה כדי למקד את הישיבות".

"מה שראינו עם השוויון הזה, היה נגד קהילה מסוימת וזה היה שגוי, דיברתי נגד זה בעבר, דיברתי נגד זה בסוף השבוע האחרון. אני אעשה את זה היום, ואעשה את זה בעתיד. ההתקפה הזו על החינוך בישיבה היא בלתי מתקבלת על הדעת. הרטוריקה, הטענות, לא לספר את כל הסיפור ולנסות להעמיד את חוויית הישיבה באור הכי גרוע שאפשר".

החוקים החדשים אמורים לכפות על בתי חינוך היהודיים למעט בלימודי קודש ולהוסיף בלימודי חול, ולכלול גם לימודים כאלו שאינם מתאימים לדת ומסורת הילדים. החוקים האלו אף נותנים שליטה לממשלה להתערב בכל עניני בתי ספר הפרטיים, עד כדי כך שיוכלו לחייב את מוסדות החינוך למנות מחנכים שאינם מתאימים לפי רוח המוסדות.

למרות זאת, תחת מסע השמצה חסר תקדים נגד החינוך החרדי מחלקת החינוך המשיכה להתעקש ולקדם את החוקים. שיאו של המהלך היה תחקיר שפרסם בימים האחרונים ה'ניו יורק טיימס' מהעיתונים הגדולים בעולם, נגד הישיבות בניו יורק, תחקיר שאף הביא את הישיבות לאיים על העיתון בתביעת דיבה.

בחדרי חרדים מביא את דברי המועמד לי זלדין באנגלית, לטובת הגולשים בניו יורק, כפי שפורסם באתר Yeshiva world news.

NY Republican gubernatorial Rep. Lee Zeldin on Tuesday blasted the New York Board of Regents for voting to approve new “substantial equivalency” regulations that target yeshivas and other private schools.

Speaking outside the Vizhnitz Yeshiva in Monsey, Zeldin asserted that bureaucrats in Albany are ignoring that “inside of these yeshivas, we have young kids who are receiving an education that is promoting values values of service of family, boys and girls living law abiding lives.”

“We had an opportunity here for so many in state government to be able to speak up and defend everything that’s great about a yeshiva education. But unfortunately, too many people were silent. Governor Hochul was one of them. It’s important when you’re the governor of the state of New York to speak up for what is right,” he continued.

He also trashed the New York Times over its “hit piece” outright attacking yeshivas and making it their top story on 9/11.

“It didn’t dedicate that space to the anniversary of 911,” Zeldin said. ‘The world saw a new king come to power in one of our allied nations. No, this opportunity was taken to target Yeshivas.”

“What we saw with this substantial equivalency pushes one to target a particular community and it was wrong. I’ve spoken up against this in the past. I spoken up against this over this past weekend. I’ll do it today, and I’ll do it in the future. This attack on yeshiva education was wholly unacceptable. The rhetoric, the allegations, not telling the full story and trying to cast the yeshiva experience in the worst light possible.”

ישיבות ויז'ניץ מונסי ניו יורק טיימס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד