כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
מסדירים את הענף

"נחייב לוחית זיהוי לאופניים ולקורקינטים": כך תנפיקו את הלוחית

מדובר בלוחית זיהוי קטנה, שתונפק לאחר רישום לכל רוכבי הכלים הקלים | בכלים השיתופיים תותקן לוחית רישוי קבועה, בעוד שלבעלי כלים אישיים תונפק לוחית זיהוי, שאותה יוכלו להעביר מכלי לכלי | הליך הרישום יתבצע באופן מקוון פשוט, זמין ומהיר | הצעד תלוי באישור ועדת הכלכלה בכנסת - שלא ידוע מתי תכונס

"נחייב לוחית זיהוי לאופניים ולקורקינטים": כך תנפיקו את הלוחית
קורקינטים חשמליים: אילוסטרציה צילום: Pixabay

מהפכת הקורקינטים והאופניים החשמליים יוצאת לדרך: משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הציג היום (רביעי) את התוכנית להסדרת ענף התחבורה הקלה בישראל, במטרה להגביר את בטיחות כלל משתמשי הדרך.

התוכנית להסדרת התחבורה הקלה מתמקדת בארבעה היבטים: השקעה בתשתיות רכיבה בכל רחבי הארץ, קביעת קנסות לעבירות תנועה של תחבורה קלה, הרחבת סמכויות פקחים עירוניים שיאכפו עבירות כמו רכיבה ללא קסדה, רכיבה מתחת לגיל 16 או ללא אישור הכשרה, איסור הרכבה ועוד ורישום וזיהוי רוכבי האופניים והקורקינט החשמליים. 

כזכור, קביעת הקנסות והסמכת הפקחים העירוניים הוגדרו בצווים שאושרו ביוני האחרון. כעת מצטרף לתוכנית ההוליסטית ולמערך האכיפה גם יצירת זיהוי בין הרוכב לכלי התחבורה שברשותו, באמצעות חובת הרישום והתקנת לוחית זיהוי על הכלים החשמליים. התקנות החדשות יופצו בקרוב להערות הציבור ויועלו לאחר עיבוד ההערות והתיקונים, לאישור ועדת הכלכלה בכנסת.

הליך הרישום יתבצע באופן מקוון פשוט, זמין ומהיר, והוא ישפר משמעותית את האכיפה והבטיחות של כלל משתמשי ומשתמשות הדרך. בהמשך לרישום, תונפק לכל רוכב לוחית רישוי ייעודית המשויכת אליו, ותוכל לעבור איתו בין כלי התחבורה השונים שברשותו. כמו כן, ניתן יהיה לבטל בקלות את הלוחית, במקרה של הפסקת השימוש בכלי. 

במשרד התחבורה אומרים כי התוכנית החדשה נועדה להבטיח את בטיחות הרוכבים, וכלל משתמשי הדרך, ולעשות סדר בכל הנוגע לשימוש בתחבורה החשמלית הקלה בישראל, תוך שמירה על איזון ראוי והמשך תפקודו של הענף, באופן בטוח. במסגרת התוכנית ביצע המשרד עבודת מטה מקיפה, תוך בחינת המגמות הקיימות בעולם והתייעצות עם גורמים רלוונטיים בתחום ובכלל זה, המשרד לביטחון פנים ומשטרת ישראל, השלטון המקומי, ארגוני הרוכבים וחברות השכרת האופניים. 

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בשימוש בתחבורה הקלה, חשמלית ולא חשמלית. משרד התחבורה רואה חשיבות רבה בעידוד השימוש בתחבורה קלה ובת קיימא, המהווה חלופה תחבורתית נוחה, זולה וידידותית לסביבה. במסגרת מדיניות המשרד, והיפוך הפירמידה השמה את הולך הרגל בראש סדר העדיפויות, השימוש במיקרו-מוביליטי הוא חלק מרכזי מההיררכיה התחבורתית במרחב העירוני.

לצד העלייה בשימוש בתחבורה הקלה, נרשמה בשנים האחרונות גם עלייה משמעותית בכמות התאונות של רוכבים. כך למשל, נרשמה עלייה של 225% במספר הרוכבים שנפגעו פגיעות חמורות בין שנת 2017 לשנת 2021, אז נפגעו 572 רוכבי אופניים עם פגיעות חמורות ו-18 רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים נהרגו בתאונות דרכים.

התקנות החדשות, שיפורסמו בקרוב להערות הציבור, נועדו לאזן בין הרגולציה בתחום ועידוד השימוש בתחבורה קלה, ובין בטיחות כלל משתמשי הדרך. התכנית כוללת את ההסדרה המינימלית ההכרחית בשלב הזה, במטרה לאפשר רכיבה בטוחה מצד אחד וללמוד את השוק "תוך כדי תנועה", מנגד. ככל והרגולציה המאוזנת לא תספיק למיגור תופעת הרכיבה המסוכנת, משרד התחבורה יבחן החלה של רגולציה קשיחה יותר.

 

תחבורה רוכבי אופניים לוחית זיהוי קורקינטים חשמליים משרד התחבורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד