י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
קרבות עזים על הגבול

שנתיים אחרי סיום המלחמה: הסלמה בגבול ארמניה – אזרבייג'אן

מעל 100 חיילים ארמנים ואזרים נהרגו בקרבות שפרצו בגבול שבין המדינות. רוסיה וארצות הברית קוראות להרגעת הרוחות. בארמניה ובאזרבייג'אן מטילים את האחריות להסלמה אחת על השנייה

שנתיים אחרי סיום המלחמה: הסלמה בגבול ארמניה – אזרבייג'אן
ארטילריה: אילוסטרציה צילום: Pixabay

מעל 100 חיילים ארמנים ומספר לא ידוע של אזרים נהרגו בקרבות הקטלניים ביותר בין אזרבייג'אן לארמניה לראשונה מאז מלחמת 2020. ארמניה ואזרבייג'אן האשימו כל אחת את השנייה בלחימה המחודשת שהחלה בן לילה במספר נקודות לאורך הגבול ביניהן.

נשיא רוסיה, שמדינתו שקועה עד צוואר בביצה האוקראינית, קרא לשתי המדינות להרגיע את הרוחות. קריאתו מגיעה בשל העובדה שלרוסיה יש כוחות שמירת שלום באזור הסכסוך האזרי-ארמני כערובה להסכם שסיים מלחמה בת שישה שבועות על המובלעת השנויה במחלוקת של נגורנו קרבאך, והתנהלה כאמור לפני שנתיים.

בירוואן, בירת ארמניה, אומרים כי אזרבייג'אן הפגיזה ערים ליד הגבול כולל ג'רמוק, גוריס וקפאן, ואילצה אותה להגיב. מנגד, בבאקו בירת אזרבייג'ן אומרים כי יחידות חבלה ארמניות ביקשו לפגוע בעמדות אזריות והחלו בירי. "הנשיא עושה את כל המאמצים למנוע את ההסלמה והמתיחות בגבול", אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב לכתבים.

משרד החוץ הרוסי אמר בהצהרה כי הסכסוך בין ארמניה ואזרבייג'ן "צריך להיפתר אך ורק באמצעים מדיניים ודיפלומטיים". גם בארצות הברית קראו לנצור את האש. "כפי שהבהרנו מזמן, לא יכול להיות פתרון צבאי לסכסוך", אמר מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן בהצהרה. "אנו קוראים להפסיק כל פעולות איבה צבאיות באופן מיידי".

צ'ארלס מישל, נשיא המועצה האירופית, הפציר אף הוא בצדדים להרגיע את הרוחות. מישל נפגש עם פשיניאן ונשיא אזרבייג'אן אילהם אלייב בחודש שעבר בבריסל לשיחות על נורמליזציה של הקשרים בין המדינות, סוגיות הומניטריות והסיכוי להסכם שלום על נגורנו קרבאך. במקביל, הנציג המיוחד של האיחוד האירופי, טויבו קלאר, היה אמור לנסוע לשתי המדינות כדי לתמוך במאמצים לבלום את האלימות. בעקבות האירועים, צרפת תעלה את העימותים בין ארמניה ואזרבייג'ן במועצת הביטחון של האו"ם.

בארמון האליזה הוסיפו ואמרו כי מקרון המשיך לדחוף את שני הצדדים לדבוק בהפסקת אש. ההתלהמות הפעם מתרחשת לאחר שאזרבייג'אן, השיגה הישגים טריטוריאליים משמעותיים ב-2020, והחזירה לעצמה אדמות שאיבדה לארמנים אתניים במלחמה שהתנהלה 30 שנה קודם לכן. "האחריות לפרובוקציה, לעימותים ולהפסדים מוטלת על ההנהגה הצבאית-פוליטית של ארמניה", אמר משרד החוץ של אזרבייג'אן. "כל פעולה נגד השלמות הטריטוריאלית והריבונות של הרפובליקה של אזרבייג'אן תימנע בנחישות".

ירי ארטילרי אזרבייג'אן רוסיה הרוגים ופצועים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד