כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
יאלצו להסיר במיידי

יו"ר ועדת הבחירות קנס את לפיד ויש עתיד בעשרות אלפי שקלים

יו"ר ועדת הבחירות הורה ליאיר לפיד ולמפלגת יש עתיד להסיר את כל התיעודים עם חיילים או במתקני צה"ל שפורסמו במהלך מערכת הבחירות בחשבונותיהם וגם קנס אותם בסך 40 אלף שקלים

יו"ר ועדת הבחירות קנס את לפיד ויש עתיד בעשרות אלפי שקלים
יאיר לפיד בהצהרה צילום: לע"מ

יו"ר ועדת הבחירות לכנסת ה-25, השופט יצחק עמית קנס את יאיר לפיד ומפלגתו 'יש עתיד' ב-40,000 שקלים הוצאות משפט בעקבות פרסומים שלו עם חיילי צה"ל ברשתות החברתיות והורה לו להסיר את כל התיעודים מהרשתות.

השופט מציין בהחלטתו כי "מדי מערכת בחירות, חוזרת ומתעוררת שאלת פרסום תמונותיהם של בעלי תפקידים בכירים המתמודדים בבחירות, כשהם מסיירים בבסיסי צה"ל ונחזים ביחד עם חיילי צה"ל, כאשר ברקע אמצעי לחימה וציוד של צה"ל. סוגייה זו נדונה עוד לפני כעשרים שנה, כאשר יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה- 16 ולראשות הממשלה, השופט מ' חשין, ציין "צה"ל הוא צבא העם, צבא המדינה – אין הוא שייך לא למפלגה ולא
למועמד – וממילא אסור לו למועמד לעשות שימוש בתמונה העשויה להותיר רושם על הצופים כי צה"ל והמועמד חד-הם (או כמעט חד הם). בלשון ימינו ייאמר, כי אסור לו למועמד לנַכס את צה"ל לעצמו, קרא: לעשות את צה"ל נכס מנכסיו, להותיר רושם על הצופים כי צה"ל תומך בו, כי צה"ל עומד מאחורי ו. אסור ליצור רושם כי יש זהות בין צה"ל לבין המועמד".

בליכוד טענו כי התמונות מהוות תעמולת בחירות, וזאת לנוכח פרסומן בחשבונות הפרטיים-פוליטיים יאיר לפיד ו'יש עתיד', יחד עם העובדה שמדובר במספר גדול יחסית של תמונות שפורסמו בתוך תקופת 90 הימים לפני מועד הבחירות. עוד טענו בליכוד שהתמונות, אשר צולמו על ידי עובדי מדינה ומופיעים בהן חיילי וקציני צה"ל, מפרות את האיסורים על שימוש במשאבי ציבור ובחיילי צה"ל לצורך תעמולת בחירות. על כן,  בקשה הליכוד מיו"ר ועדת הבחירות להורות על הסרתן של התמונות מכל חשבונותיהם.

לפיד עם חיילים. צילום: שיר תורם, פלאש 90.

ב'יש עתיד' ביקשו לדחות את העתירה וטענו כי התמונות המופיעות בפרסומים אינן מהוות תעמולת בחירות; אופי הפרסומים הוא חדשותי בעיקרו; תוכן
הפרסומים עוסק ביכולותיו של צה"ל, בייחוד בהקשר איום הגרעין האיראני, ואין בהם התייחסות ליאיר לפיד או להיותו מועמד בבחירות וכי לראייה התמונות אושרו לפרסום בחשבונות הרשמיים של משרד ראש הממשלה במתכונת דומה או זהה. עוד טענו כי גם בשים לב לגישה המחמירה שנקבעה בהחלטות קודמות של יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית לכנסת, אין די בעובדה שהתמונות פורסמו בחשבונותיהם הפרטיים-פוליטיים ברשתות החברתיות בכדי להצביע על כך שמדובר בתעמולת בחירות.

לבסוף טענו ב'יש עתיד' כי הם רכשו מלע"מ את הזכות לעשות שימוש בתמונה, כך שאין לקבל את הטענה כי נעשה שימוש אסור בנכסי ציבור בקשר עם תמונות אלו.

סוף דבר, העתירה התקבלה ויו"ר ועדת הבחירות יצחק עמית הורה להסיר באופן מיידי, מכל חשבונות הרשתות החברתיות שברשותם את התמונות שבהם חיילים או מתקני של צה"ל שעדיין נמצאות ברשת ושצולמו בתקופת 90 הימים עובר למועד הבחירות. בנוסף יישאו יאיר לפיד ו'יש עתיד' בהוצאות הדיון בסך 40,000 ₪.

יאיר לפיד יש עתיד ועדת הבחירות המרכזית עתירה לוועדת הבחירות חיילים צה"ל קנס כספי בחירות לכנסת ה-25

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד