כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"לא אותה אמריקה"

השגריר לשעבר: "יכולנו לעשות הסכמים עם 2 או 3 מדינות נוספות"

דייוויד פרידמן מי שהיה שגריר ארה"ב בישראל, דיבר על הסכמי אברהם ותקף את ממשל ביידן. "כשעזבנו את תפקידנו יכולנו להשיג לפחות עוד שתיים או שלוש נוספות עד עכשיו, אולי יותר". הוא תקף את התנהלות אובמה וביידן "ההסכם שלום עם מצרים כמעט התפוצץ"

השגריר לשעבר: "יכולנו לעשות הסכמים עם 2 או 3 מדינות נוספות"
פרידמן צילום: משה גולדשטיין

שגריר ארה"ב לשעבר בישראל דיוויד פרידמן אמר לרשת 'ניוזמקס' כי אמריקה תחת ממשל ביידן היא "לא אמריקה שעושה את הסכמי אברהם", בהתייחסו להסכמי השלום ההיסטוריים שממשל טראמפ תיווך בין ישראל לכמה מדינות ערביות.

"יש לך ישראל, יש לך מדינה מוסלמית ויש לך את אמריקה בפסגת המשולש, בכל אחד מהמקרים האלה יש לך אמריקה חזקה, שמקרינה את הכוח שלה, את החוזק שלה, את הערכים שלה בצורה שנותנת למדינות האלה את הנוחות כדי שהן יוכלו לצאת מהאזור שלהן ולעסוק באמת".

"זה דורש מאמריקה בקודקוד המשולש להיות חזקה", המשיך. "זה לא היה חזק באפגניסטן, זה לא חזק עכשיו באוקראינה, זה לא היה עם איראן כשהיא מתחננת להסכם שתעמיד בסיכון גדול בעלות הברית שלנו. זו לא אמריקה שעושה את הסכמי אברהם".

ב-15 בספטמבר 2020, הנשיא דאז דונלד טראמפ, ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו ושרי חוץ מאיחוד האמירויות וממלכת בחריין חתמו על נורמליזציה של היחסים בין האומות.

"זו הייתה הפעם הראשונה שישראל ושתי מדינות ערב עשו שלום מזה 25 שנה", אמר פרידמן. "עשינו מהר עוד שניים לפני שסיימנו את הנשיאות, ואני חושב שבאמת עשינו משהו עצום לסיום הסכסוך הערבי-ישראלי".

מרוקו חתמה על ההסכמים בדצמבר 2020 וסודאן בינואר 2021, "זו אמריקה אחרת תחת ממשל טראמפ", אמר פרידמן. "תחשבו אחורה ל-2011, מה עשתה אמריקה למה שהיה ידיד גדול של אמריקה, חוסני מובארק, כשהיה נשיא מצרים.

"הוא נתקל בבעיות בבית, אובמה פשוט נתן לו להיתקע ברוח. הוא הוחלף על ידי האחים המוסלמים ומצרים כמעט התפוצצה, וכמעט סיימה את הסכם השלום עם ישראל עד שהצבא חזר וסיים את המהומות, אבל זו אמריקה שהמדינות המוסלמיות מסתכלות עליה כרגע", המשיך. "הם מסתכלים על ביידן ואובמה, סוג כזה של פילוסופיה, שלא נותן הרבה נחמה".

פרידמן הוסיף כי ארה"ב לא הרחיבה את הסכמי אברהם כך שיכללו עוד מדינות בשנתיים. "דיברנו עם שש או שבע מדינות כשעזבנו את תפקידנו, יכולנו להשיג לפחות שתיים או שלוש נוספות עד עכשיו, אולי יותר", אמר.

דייויד פרידמן שגריר ארה"ב דונלד טראמפ הסכמי אברהם ממשל אמריקני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד