כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
הרביץ תורה יובל שנים

האב"ד מבורו פארק נטמן ביום שישי בירושלים

אב"ד סאדאוונא הגאון הצדיק רבי יצחק יעקב סקולא זצ"ל הסתלק לבית עולמו כשהוא בן 83. שימש כיובל שנים כר"מ ומנהל בישיבת 'תורה ודעת' בארה"ב והיה בעל צדקה גדול שעזר ליתומים ואלמנות. ביום שישי אחר חצות הוא נטמן בהר הזיתים בירושלים

האב"ד מבורו פארק נטמן ביום שישי בירושלים
הגאון רבי יצחק יעקב סקולא זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: ביום שישי הובא למנוחות בירושלים הגאון רבי יצחק יעקב סקולא זצ"ל, אב"ד סאדאוונא בשכונת בורו פארק בברוקלין ומראשי ישיבת 'תורה ודעת' בארה"ב שהלך לעולמו בגיל 83. 

המנוח זצ"ל נולד לפני השואה ושהה בסיביר ברוסיה משך שנות המלחמה עם אביו הגאון המופלא רבי ירחמיאל ישראל סקולא זצ"ל מפולין, אביו היה מחשובי חסידי אלכסנדר, שבצעירותו היה שקדן עצום ומחשובי התלמידים בישיבתו של הרבי מאלכסנדר זצ"ל, ולאחר מכן למד בווארשא אצל הגאון רבי אברהם וינברג זצ"ל בעל 'ראשית בכורים'.

סבו מצד אמו היה הגאון רבי יצחק יעקב טאפאלע הגאב"ד מסאדאוונא זצ"ל ועם פטירתו נתמנה חתנו בפקודת רבו האדמו"ר מאלכסנדר לממלא מקום חותנו בסאדאוונא.

בתקופת השואה קידש שם שמים במסירות נפש על קוצו של יוד בכל מה שקשור ליהדות, לאחר המלחמה התיישב בלורד, שם פעל הרבה בענייני צדקה וחסד עבור שארית הפליטה, ובשנת תש"ח עבר לארצות הברית שם התיישב ב'איסט-סייד' בארה"ב היה ידוע כגאון ומתמיד עצום, וכן היה מופת בהתבטלותו לצדיקים. 

היה מקורב מאד לאדמו"ר רבי שמעון שלום מאמשינוב זצ"ל, וכן זכה לקרבה יתירה מהאדמו"ר מסאטמר זצ"ל במיוחד התקרב לאדמו"רי בית גור בעל ה'בית ישראל' זצ"ל, בעל ה'לב שמחה' זצ"ל, שאף התאכסן בביתו כשביקר בארה"ב בשנת תשט"ז, בשנת תשמ"ז כשנסע המנוח להשתטח על קברי אבות בפולין, חזר דרך ארץ ישראל כדי לקבל ברכת ה'לב שמחה' זצ"ל טרם שעבר ניתוח קשה. כמו כן היה מקושר לבית אלכסנדר, ואף עסק הרבה בהדפסת והפצת ספרי אדמו"רי החסידות ה'ישמח ישראל' וה'תפארת שמואל'.

הוא נודע במסירות נפשו עבור האיידישקייט, פתח את המאפייה הגדולה בארה״ב עבור מצות יד, וכל גדולי ישראל היו באים אצלו לאפות מצות, היה אבי יתומים ואלמנות, והלך מבית מדרש לבית מדרש לאסוף כסף עבורם, כמו כן היה מנשיאי קופת רבי מאיר בעל הנס כולל פולין.

בשנת תשי"ח עבר להתגורר בבורו פארק שם פתח בית מדרשו 'בית ישראל' — סאדאוונא, כשקהל גדול מחסידים יוצאי פולין מתפללים אצלו ונהנים ממנו עצה ותושיה. 

הוא מונה על ידי ראש ישיבת תורה ודעת, הגאון רבי גדליה שור זצ"ל, לכהן כמגיד שיעור מגיד במתיבתא 'תורה ודעת',  ומסר את שיעוריו הברורים והעמוקים. ברבות השנים מונה למשגיח בישיבת 'בית המדרש עליון' במונסי.

עם הסתלקותו של הגאון רבי גדליה שור זצ"ל להיות חלק בלתי נפרד מהוועד של הישיבה יחד עם הגאונים רבי אליה חזן, רבי אברהם פאם, זצ"ל, ויבלחט"א הגאון הצדיק רבי משה וולפסון, עם פטירתו של הרב אליה חזן, זצ"ל, מונה לתפקיד מנהלה הרוחני של הישיבה על ידי הגאון רבי אברהם פאם זצ"ל.

הרב סקולא זצ"ל הרחיב את הכולל בישיבה על ידי גיוס סכומים עצומים למלגות לאברכים, ופיקח על צמיחתה של הישיבה. הוא הביא את הגאון רבי ראובן פיין זצ"ל למסור שיעורים בישיבה מה שהוסיף לגידול התלמידים בכמות ובאיכות.

לפני כמה שנים נחלה ונחלש אך לא הפסיק מתורתו ועבודתו, ולפני כשנה וחצי חלה מאד במחלה ממושכת עד הסתלקותו.

בהלווייתו שיצאה מבית מדרשו בארה"ב השתתף קהל גדולי בראשות אדמו"רים ורבנים לא נישאו הספדים כפי שהשאיר בצוואתו כמו כן ביקש בצוואתו שבהיותו גבאי צדקה הרבה שנים, אם בטעות החליף בין צדקה לצדקה שימחלו לו.

ביום שישי הגיע ארונו לארץ הקודש ומסע הלוויה יצא מבית המדרש ה'מתיבתא' ברחוב כי טוב בירושלים להר הזיתים שם נטמן בחלקת כולל פולין.

השאיר אחריו את בניו, הרה"ג רבי יצחק יעקב סקולא - מנהל ור"מ ישיבת 'תורה ודעת', הרה"ג רבי אברהם סקולא - ראש הכולל בבורו פארק, והרה"ג רבי מנחם סקולא - ראש כולל סקווירא, נכדים ונינים תלמידי חכמים ממשיכי דרכו.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.  

 

 

בורו פארק ישיבת תורה ודעת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד