כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"הלווית המאה"

בריטניה אבלה; כך תראה היום הלווית המלכה אליזבת' השניה

היום תובא לקבורה המלכה אליזבת', מלכת הממלכה המאוחדת שהותירה חותם בל יימחה על בריטניה ועל העולם כולו | מתי יתחיל טקס הלוויה, מי יקחו בו חלק וכמה אנשים יצפו בו ברחבי העולם; מתי תקבר המלכה והיכן, ואיזה שיאים ישבור טקס הלוויה | 'בחדרי' עם כל הפרטים

בריטניה אבלה; כך תראה היום הלווית המלכה אליזבת' השניה
אלפי זרים ונרות לזכרה של המלכה צילום: אשי גבאי

היום תגיע לסופה תקופה משמעותית בתולדות בריטניה: אחרי 96 שנות השפעה על העולם, ו-70 שנות מלוכה, תובא המלכה אליזבת' למנוחות. בכך יקיץ הקץ על תקופה ארוכה וחשובה בתולדות ההיסטוריה בכלל, ובתולדות בריטניה בפרט. תושביה הזקנים ביותר של בריטניה עוד זוכרים את תמונותיה של אליזבת' עם וינסטון צ'רצ'יל בטקס הכתרתו לראשות הממשלה, ואחרים זוכרים גם את חמישה עשר ראשי הממשלה האחרים (או חלק מהם) שהכתירה המלכה. היא הותירה חותם בל ימחה על בריטניה, וספרי ההיסטוריה, ללא ספק, יכללו אותה בעמודיהם.

יחד עם זאת, תגיע לסופה היום גם תוכנית "גשר לונדון" שהוכנה עוד לפני עשרות שנים ותיכננה את כל מה שיקרה מיד אחרי מות המלכה. הלווית המלכה תחתום עשרה ימים מתישים במיוחד שהחלו עם מותה, אך היום, יום שני, הוא ככל הנראה היום העמוס מכולם לכל העוסקים בליווי ארון המלכה בטקסים הרבים וברחבי בריטניה.

בשעה 6:30 (שעון בריטניה) בבוקר, הסתיים הזמן בו ניתן היה לאזרחים לעבור על פני ארון המלכה. בימים האחרונים עברו על פני הארון מספר מדהים של מאות אלפי אנשים, שהגיעו לחלוק כבוד אחרון למלכתם. התור השתרך על פני קילומטרים רבים, וככל הנראה היה לתור הארוך בהיסטוריה.

בשעה 8:00 יפתחו דלתות מנזר וסטמינסטר בפני כ-800 האורחים שהגיעו מרחבי העולם לכבד את זכר המלכה. המנהיגים שקיבלו את האישור המיוחד להשתתף בהלווית המלכה נאלצו ברובם להגיע לבריטניה במטוסים אזרחיים ולא פרטיים, ולהגיע ללוויה באוטובוסים, מטעמי אבטחה. אך הוחרגו ארבעה מנהיגים שקיבלו אישור מיוחד להגיע עם שיירותיהם: הקיסר היפני, ראש ממשלת צרפת, נשיא ארה"ב ונשיא ישראל, יצחק הרצוג שמייצג את ישראל בטקס.

ריכוז של מנהיגים כה רבים מרחבי העולם הוא נדיר, והוא ככל הידוע הגדול ביותר מאז הלוויתו של וינסטון צ'רצ'יל ב-1965. זהו הישג נוסף שקצרה הלווית המלכה. מכיני רשימות המוזמנים עבדו שעות רבות, ובשיקוליהם השתלבו אינספור שיקולים פוליטיים ומדיניים שעזרו להם להכריע בנוגע לשאלת הזמנת המנהיגים. כך לדוגמא, לא הוזמן נשיא רוסיה פוטין ללוויה, וכמוהו נשיאי סוריה, אפגניסטן וצפון קוריאה. לעומתם, איראן הורשתה לשלוח שגריר לטקס הלוויה.

רשימת המוזמנים ללוויה כוללת את: ג'ו וג'יל ביידן מארה"ב, ג'סטין טרודו מקנדה, ז'איר בולסונארו מברזיל, עמנואל מקרון מצרפת, פרנק-וולטר שטיינמאייר מגרמניה, סרג'יו מטרלה מאיטליה, מייקל היגינס מאירלנד, אלכסנדר ואן דר בלן מאוסטריה, מוחמד שתייה מהרשות הפלסטינית, דרופאדי מורמו מהודו, הקיסר נארוהיטו והקיסרית מאסאקו מיפן, המלך וילם-אלכסנדר והמלכה מקסימה מהולנד, המלך פליפה השישי ומלכת ספרד לטיציה, המלך פיליפ והמלכה מתילדה מבלגיה, וכמובן - נשיא ישראל יצחק הרצוג.

אמש אירח המלך צ'ארלס השלישי ראשי מדינות שונים שבאו לקחת חלק בהלווית אמו.

בשעה 10:44 יועבר ארון המלכה ממקומו בארמון וסטמינסטר, בו הוא יושב מיום רביעי האחרון, למנזר וסטמינסטר הסמוך. הארון יועבר בכרכרה מלכותית מהודרת, ומאחוריו ילכו בני משפחת המלוכה.

בשעה 11:00 בדיוק יתחיל טקס הלוויה. אינספור שעות מחשבה ותכנון יתרכזו לרגע האמת, ועיני העולם יישאו לעבר וסטמינסטר. הצפי הוא כי הלווית המלכה תהיה האירוע הטלוויזיוני הנצפה אי פעם, עם לא פחות מ-4.1 מיליארד צופים מרחבי העולם. המשטרה הבריטית נערכה זמן רב מראש ליום ההלוויה. ברגע האמת יהיה זה מבצע השיטור הגדול ביותר שהיה לה בלונדון ואלפי שוטרים הוצבו באזור הלוויה, מוכנים לכל תרחיש שעלול להתרחש.

מטעמי נגישות, יוקרן טקס הלוויה ב-125 בתי קולנוע ברחבי בריטניה, וכך גם בפארקים ציבוריים רבים ברחבי הממלכה. יום הלווית המלכה נקבע לפני כשבוע כיום חופש לאומי בבריטניה, בו ישבתו העסקים ממלאכתם ויפנו את זמנם לצפייה בדרכה האחרונה של המלכה אליזבת'. גם הבנקים, הבורסה והמשרדים הציבוריים יהיו סגורים.

מנזר וסטמינסטר בו תיערך הלוויה הוא מנזר היסטורי בו מוכתרים מלכי אנגליה. המלכה אליזבת' אף היא הוכתרה במקום זה, ובו גם נישאה לפיליפ בעלה ב-1947.

בערך כשעה לאחר תחילת טקס הלוויה, אותו יערוך דיקן וסטמינסטר דיוויד הויל, יתייחדו תושבי בריטניה עם זכר המלכה במשך שתי דקות, וטקס ההלוויה יסתיים. ב-12:15 יצא ארון המלכה על גבי כרכרה לכיוון קשת ולינגטון הנמצאת בהייד פארק, כשמסביבו קהל רב שיצפה במסע.

באזור השעה 13:00 יועבר הארון במסעו האחרון לטירת וינדזור, וב-16:00 יוכנס הארון לקפלת סנט ג'ורג' במקום. הקפלה משמשת את בית המלוכה הבריטי לחתונות, הטבלות והלוויות. בטקס מצומצם שיכלול 800 אורחים יוסרו השרביט והכתר מארון המלכה, ויפרדו ממנה לראשונה מזה שבעים שנים. הטקס הצנוע יגמר ב-16:45.

ב-19:30, תיקבר המלכה אליזבת' בקפלת סנט ג'ורג' לצד בעלה המנוח פיליפ, בטקס משפחתי מצומצם. על מצבתה ייכתב: "אליזבת' השנייה 1926-2022".

האדמה שתכסה את גופת המלכה תבשר תחילת עידן חדש בבריטניה. עידן שישאיר מאחוריו את המלכה הנאמנה ששירתה את מדינתה במשך שבעים שנים, ויבשר את כהונתו של בנה המלך החדש - צ'ארלס השלישי.

מלכת אנגליה המלכה אליזבת לוויה ארמון בקינגהאם המלך צארלס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד