כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
הוא המופלג שבדור

תלמידי הגרי"ש בהוראה דרמטית: פרוזבול רק בבית דינו של פוסק הדור

הגאון רבי יצחק דרזי בעמחב"ס "שבות יצחק" ותלמידו המובהק של מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל בהוראה תקדימית לפיה יש לעשות את הפרוזבול אך ורק ע"י בית דינו של פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך, בהיות שעפ"י קביעת מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל, נחשב הגר"מ שטרנבוך כ'מופלג שבדור'. גם בבית הוראה הכללי ירושלים של הפוסק הגאון רבי בן ציון הכהן קוק מגדולי תלמידיו של מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל קבעו את נוסח הפרוזבול שהחובות יימסרו לבית דינו של פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך. כל הפרטים בפרסום ראשון

תלמידי הגרי"ש בהוראה דרמטית: פרוזבול רק בבית דינו של פוסק הדור
הגר"מ שטרנבוך בפתיחת זמן אלול בישיבת בית שמש צילום: לוי עמית

עם התקרב ערב ראש השנה בו הגיע מועד זמן כתיבת הפרוזבול כתקנת הלל למנוע את הפקעת החובות בסיום שנת השמיטה, פרסם השבוע הגר"י דרזי  בעמחב"ס שבות יצחק ומגדולי תלמידי מרן הגרי"ש אלישיב פסק הלכה שמעורר סערה רבתית בעולם ההלכה. 

בשיעורו חשף הגר"י דרזי את הוראתו של מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל כי יש לעשות את הפרוזבול בארץ ישראל רק ע"י 'המופלג שבדור', ולאור כך מוסיף הגר"י דרזי כי מאחר שמרן הגר"ח קניבסקי זצ"ל כבר קבע כי מרן הגר"מ שטרנבוך הוא ה'מופלג שבדור', על כן יש לעשות את הפרוזבול רק ע"י בית דינו של פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך.

בגליון השבועי המפורסם "הלכות והנהגות מפוסק הדור הגר"מ שטרנבוך" מרחיבים את היריעה ומביאים את הנימוקים להוראה המעניינת והמסעירה, כאשר במרכז הדברים עומדת טענתו של הגר"י דרזי שבארץ ישראל ההלכה כדעת השולחן ערוך שצריך "בית דין חשוב" לעריכת פרוזבול, וכי בזמנינו שאין לבתי הדינים אפשרות להפקיע ממון ע"י "הפקר בית דין הפקר" כפי שהיה בדורות הקודמים, יש לערוך את הפרוזבול אך ורק בפני המופלג שבדור. 

בגליון מובאים דבריו המלאים של הגר"י דרזי שחשף: "ידוע לי שבהזדמנויות שונות התבטא מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל שישנם היום שני מופלגים בדור, הגר"מ שטרנבוך והגר"ד לנדו. וא"כ מאחר שלגר"מ שטרנבוך יש בית דין קבוע, נמצא שהרוצה לצאת ידי פרוזבול כשיטת רוב הראשונים, עליו לסדר הפרוזבול ולמסור חובותיו לבית דינו של מרן שליט"א הנחשב כמופלג שבדור".

עוד מציינים בגליון את דבריו של הגר"י דרזי כי אין צורך להופיע פיזית בלשכת הבד"צ בנוכחות מרן הגר"מ שטרנבוך, שכן מעיקר הדין אין צריך להופיע בפני הדיינים, אלא אפשר לערוך הפרוזבול בפני שלושה להודיע להם על מסירת החובות לבית דינו של פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך.

כאמור, דברי הגאון רבי יצחק דרזי עוררו הדים רבים בעולם ההלכה, ואכן בבתי דינים ובבתי הוראה רבים סידרו את נוסח הפרוזבול באופן זה שמסירת החובות תיעשה לבית הדין העדה החרדית שבראשות מרן פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך.

יצויין כי בבית ההוראה הכללי ירושלים של הפוסק הגאון רבי בן ציון הכהן קוק מגדולי תלמידיו המובהקים של מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, קבעו עוד עוד בשנה שעברה, את נוסח הפרוזבול של ערב שנת השמיטה וכן של השנה, שהחובות יימסרו לבית דינו של פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך.

 

הרב משה שטרנבוך פרוזבול הרב בן ציון קוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד