ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
בריטניה הרכינה ראש

אלפי מנהיגים ומיליארדי צופים: סיכום 'הלווית המאה'

אתמול בלילה הובאה למנוחות המלכה אליזבת', מלכת בריטניה במשך 70 שנים. מיליארדי אנשים ברחבי העולם התאספו סביב הטלוויזיות וצפו בהלווייתה ובבריטניה בכו רבים ברחובות. אירועי ליל אמש חותמים סופית עשרה ימים של טקסים רבים לזכר המלכה, ו-70 שנות מלוכה של אליזבת' השניה

אלפי מנהיגים ומיליארדי צופים: סיכום 'הלווית המאה'
נפרדים מהמלכה אליזבת צילום: The Royal Family

אמש הסתיימה תקופה היסטורית משמעותית, באחד הטקסים הגדולים בהיסטוריה. המלכה אליזבת' הובאה למנוחות לצד בעלה פיליפ, לאחר יום עמוס מאוד שעבר על ארונה ועל משפחתה. עיני העולם נישאו לעבר מנזר וסטמינסטר, ולפי ההערכות שפורסמו לפני הלוויה צפו בו לא פחות מ-4.1 מיליארד אנשים. 2,000 מנהיגים מרחבי מדינות העולם הוזמנו לטקס הלוויה, וחלקו כבוד למלכת בריטניה מזה 70 שנים.

יומו האחרון של הארון במסע המתיש שנמשך עשרה ימים, מיום פטירת המלכה אליזבת', החל בשעה 8:30 (שעון ישראל) עם סגירת המעבר על פניו. ב-12:40 החל מסע קצר לעבר מנזר וסטמינסטר הסמוך להיכל וסטמינסטר בו שכן. ב-13:05 החל טקס הלוויה. מנהיגי העולם ישבו בתוך המנזר, עם לבוש קפדני העונה לקוד הלבוש שנדרש מהם. ביניהם היו נשיא ישראל יצחק הרצוג ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן, אך לא הנשיא הרוסי פוטין שלא הוזמן.

עם תום הטקס שרה המקהלה את ההמנון הלאומי, אך בשינוי קל: "אלו-קים, נצור את המלך", ולא "אלו-קים נצור את המלכה". בטקס הלוויה צפו המונים בבריטינה על מסכי ענק באינספור נקודות שהוקמו בפארקים ציבוריים, בפאבים ובבתי קולנוע שונים.

לאחר תום טקס הלוויה יצא הארון לכיוון קשת ולינגטון בהייד פארק, שנבנתה ב-1828 לזכר ראש ממשלת בריטניה הבריטי ארתור וסלי. עשרות אלפים צפו במסע של הארון מצדדי הכביש, ורבים מהם בכו על מות מלכתם. משם ישב הארון למשך זמן קצר בארמון בקינגהאם, ואחר כך עבר לווינדזור.

בסביבות השעה 19:00 התקיים טקס הלוויה מצומצם יותר, בו השתתפו 800 אנשים, בקפלת סנט ג'ורג', המקום שמשמש את בית המלוכה להטבלות, חתונות ולוויות. הטקס הקצר הסתיים תוך פחות מ-20 דקות. הוא היה הטקס האחרון שיעבור על גופת המלכה, לפני שתיקבר. בסופו, הוסרו כתר ושרביט המלכה מארונה והארון הורד לתוך ה"כספת המלכותית" - אתר הקבורה של בני המלוכה בקפלת סנט ג'ורג'.

בשעה 21:30 תם מסעה ארוך השנים של המלכה אליזבת' מעל פני האדמה. כשמסביב ארונה קבוצה מצומצמת של בני משפחה שליוו אותה לאורך חייה, נטמנה אליזבת' בקפלת סנט ג'ורג' לצד בעלה, פיליפ שהלך לעולמו בשנה שעברה בגיל 99.

בני משפחת המלוכה הבריטית נקברים בדרך כלל לצד חפצים שאהבו במיוחד. הנסיך פיליפ בחר להיקבר עם חפציו הצבאיים, וככל הנראה המלכה אליזבת' בחרה להיקבר דווקא עם תכשיטים שהיו שייכים לה. ביניהם טבעת הנישואים, שירשה מאמא שלה.

המלכה אליזבת' הותירה אחריה חומר רב להיסטוריונים. 96 שנות חיה, ו-70 שנות מלכותה מהווים פרק מרתק וחשוב בתולדות ההיסטוריה המודרנית, וחלקה בו בלתי מעורער. המלכה הייתה אהודה על בני עמה, שכעת נשארו כאובים וסקרנים לראות מה יעלה בגורל מוסד המלוכה וכיצד ימלא המלך צ'ארלס השלישי את תפקידו. רבים יצטרכו להתרגל למושגים שמעולם לא השתמשו בהם: "אלו-קים נצור את המלך", ו"יחי המלך".

מלכת אנגליה המלכה אליזבת לוויה בריטניה לונדון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד