כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
עלול להתהפך

דו"ח העושר העולמי: הישראלי הממוצע עשיר פי 3 מאזרחי העולם

עפ"י דו"ח העושר העולמי של קרדיט סוויס ממוצע העושר למבוגר בישראל הוא 940 אלף שקל. ההון הממוצע של הישראלים זינק ב-17.6% בשנה הקודמת. מצד שני, ב-2022 עם הריבית הגואה והאינפלציה, המגמה עלולה להתהפך

דו"ח העושר העולמי: הישראלי הממוצע עשיר פי 3 מאזרחי העולם
אילוסטרציה צילום: נתי שוחט פלאש 90

דו"ח העושר העולמי השנה, מציג נתונים מעניינים בנוגע ליצירת עושר בישראל, עם דגש מיוחד על התפתחויות עולמיות. בדיווח שהביאה רונית מורגנשטרן ב'מאקו', נכתב: "אם יש מסקנה אחת שאפשר להסיק מדו"ח העושר העולמי של קרדיט סוויס, היא שישראל הצליחה לעבור את מגיפת הקורונה בהצלחה גדולה לעומת מדינות אחרות בעולם. במובן הכלכלי, לפחות".

לדברי ג'וזף וולף, מנכ"ל קרדיט סוויס ישראל, ישראל הייתה בין שש המרוויחות הגדולות בעולם בשנת 2021, עם עושר ממוצע למבוגר של 273,420 דולר (כ-940 אלף שקל. ר.מ.). מספר זה מייצג צמיחה של 41,010 דולר ב-2021 בהשוואה ל-2020.

לפי הנתונים שמפרסם הבנק השוויצרי, העושר הממוצע למבוגר גדול פי שלושה מהממוצע העולמי העומד על 87,879 דולר לאדם. נראה גם ש-2021, שנת היציאה מהקורונה, היטיבה מאוד עם הישראלים, שהעושר הממוצע שלהם גדל כ-17.6% בשנה זו. הגידול בשיעור של 1.5% באירופה היה הנמוך ביותר מבין כל האזורים.

מהו עושר ממוצע למבוגר? הכוונה היא לממוצע של היקף הנכסים של מי שגילו מעל 18, פחות ההתחייבויות הפיננסיות שיש לו (משכנתא, למשל). כאמור, מדובר בממוצע, ובממוצע כוללים גם את המולטימיליונרים שיש בישראל וגם את אלה שאין להם כסף לקניות בסופר.

העושר הממוצע העולמי צמח בקצב מהיר ב-2021 ועד סוף השנה עמד העושר העולמי, על פי שערי החליפין הקובעים, על סכום כולל של 463.6 טריליון דולר, עלייה של 9.8%. העושר למבוגר צמח ב-8.4% ל-87,789 דולר. אם נתעלם מהתנודות בשערי החליפין, הרי שבשנת 2021 גדל העושר המצטבר הכולל ב-12.7%, הגידול השנתי המהיר ביתר אי פעם.

עוד קובע הדוח כי 2021 הייתה שנה יוצאת מן הכלל עבור העושר של משקי הבית הודות לעליות הנרחבות במחירי המניות ולסביבה החיובית אשר נוצרה כתוצאה מן המדיניות של הבנקים המרכזיים ב-2020, כלומר הורדת שיעורי הריבית, ולו גם במחיר של לחצים אינפלציוניים.

אבל הדוח גם מצנן את ההתלהבות מהתוצאות המעולות, ומדגיש כי גורמים דוגמת האינפלציה, שיעורי הריבית הגואים ומגמות הירידה במחירי הנכסים עלולים להפוך ב-2022 את מגמת הצמיחה המרשימה שנרשמה בשנה שעברה על פניה.

"העליות בשיעורי הריבית ב-2022 כבר משפיעות לרעה על מחירי אגרות החוב והמניות וצפויות גם לפגום בהשקעות בנכסים שאינם פיננסיים. האינפלציה ושיעורי הריבית הגבוהים יותר עלולים להאט את הגידול בעושר של משקי הבית בתקופה הקרובה, אף אם ערכו הנומינלי של התוצר המקומי הגולמי (תל"ג) ימשיך לגדול בקצב המהיר יחסית אשר נחזה בשנה שעברה," קובע הדוח.

עושר ישראל מצב כלכלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד