י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
רוסיה בולמת בריחת צעירים

התוכנית הבאה של פוטין באוקראינה: 'משאל עם'

פוטין יערוך משאלי עם במקומות כבושים, להביא לכך שכל פעולה נוספת שתעשה אוקראינה כדי לשחרר שטחים כבושים, תוגדר כמתקפה על רוסיה עצמה. הצעד הבא יהיה להכריז על משטר צבאי ברוסיה, ועל גיוס כללי של הצבא הרוסי. הפרלמנט הרוסי כבר החל לחוקק חוקי מלחמה

התוכנית הבאה של פוטין באוקראינה: 'משאל עם'
מלחמת רוסיה באוקראינה צילום: צבא אוקראינה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מושפל, מוכה וחבול, לנוכח תוצאות המבצע האוקראיני האחרון לשחרור מחוז חרקוב מידי הכובש הרוסי, וכעת הוא מבקש לעלות לשלב הבא, ולהכניס את כל כובד משקלה של רוסיה לזירה באוקראינה. בהודעות שפרסמו אתמול (שלישי) מושלי המחוזות הכבושים, שהתמנו לתפקידיהם על ידי רוסיה: המחוזות דונייצק, לוגנסק, חרסון וזפוריז'יה, מסרו על כוונתם לערוך 'משאל עם' באזורים אלו, על מנת להיוועץ בציבור התושבים ולקבל החלטה אם רצונם לספח את המחוזות הללו לפדרציה הרוסית, ולהפוך לחלק בלתי נפרד מרוסיה.

זאת, לאחר שמאז הכיבוש כבר הנהיגה רוסיה את המטבע הרוסי במחוזות הללו, וכן אילצה את התושבים להחזיק במסמכי זיהוי רוסיים, כלומר לעשות אזרחות רוסית, לרשום את כלי הרכב שלהם במשרד התחבורה הרוסי ולהחליף את לוחיות הרישוי ללוחיות רוסיות, וכן לפתוח חשבונות בנק בבנקים רוסיים לצורך הפקדת המשכורות שלהם בחשבונות אלו בלבד.

לפי ההודעות הרשמיות, כבר ביום שישי הקרוב יתחיל להיערך משאל העם בחלק מהמקומות, והוא צפוי להימשך בתקופה הקרובה, בלוחות זמנים שונים למחוזות השונים. לפי החיפזון שבו עורכת רוסיה את המשאלים, נראה שהמטרה היא שכבר בשבוע הבא או לכל היותר בשבועיים הקרובים, יבוצע הסיפוח בפועל.

כמובן שאיש אינו מצפה ממושלי המחוזות לערוך 'משאל עם' הוגן ודמוקרטי, וברור לכל הצדדים המעורבים בעניין, שתוצאותיו של משאל העם כבר נקבעו עוד לפני שהוחלט אם לערוך בכלל משאל עם בנושא. לאחר שיבוצע הסיפוח, רוסיה תחשיב כל ניסיון אוקראיני לשחרר את המחוזות ה'רוסיים' החדשים כהתקפה של מדינה זרה על אדמתה של רוסיה, ובהתאם לכך יופעלו חוקי החירום, תתאפשר הכרזה על מצב חירום והטלת משטר צבאי בכל רחבי רוסיה, וכן יתאפשר לנשיא פוטין להכריז על גיוס כללי של כל הצבא הרוסי על כל כוח המילואים שלו, וכן גיוס בכפיה של כל גבר בגיל הלחימה, בהתאם לצרכי הצבא והצורך להזרים כוח אדם נוסף.

ברוסיה מקשים את החוקים

במקביל, החל הפרלמנט הרוסי, ה"דומא", לחוקק בימים האחרונים חוקי מלחמה. בין היתר נחקק חוק הקובע שכל חייל או אזרח שישתמט מגיוס לצבא במהלך זמן מלחמה, יישלח לעשר שנות מאסר. כל חברה שתסרב לספק לצבא שירות הקשור לתחום העיסוק שלה, תגרום לכך שהבעלים והמנהלים שלה יישלחו לעשר שנות מאסר, וזאת, גם אם הצבא כבר 'רכש' באחרונה שירותים מאותה חברה, ולא שילם תמורתם.

חוק נוסף שנחקק בפרלמנט הרוסי קובע שכל חייל בצבא רוסיה שייפול בשבי מרצון בזמן מלחמה, יישלח גם הוא לעשר שנות מאסר. כמו כן התפרסמו דיווחים על כך שרוסיה החלה להגביל את יציאתם של גברים בגילאי הלחימה מהמדינה, צעד שכמותו נקטה אוקראינה בימים שאחרי תחילת המתקפה הרוסית עליה.

באוקראינה הגיבו להודעות על משאל העם והזהירו את רוסיה, כי הכרזות מהסוג הזה יסגרו באופן סופי את החרך הקטן שעוד נותר בחלון ההזדמנויות להשיג הסכם דיפלומטי שיסיים את הלחימה. "אם יהיה סיפוח שטחים לרוסיה, הדבר יסגור כל סיכוי לסיום הלחימה באופן דיפלומטי", נאמר בהודעה. כמו כן הודיעה אוקראינה כי היא לא מתכוונת להתחשב בהחלטות שמקבלת רוסיה לגבי שטחים אוקראינים, וכי צבא אוקראינה ימשיך להכות בכובש הרוסי עד לצאתו של אחרון הכובשים מכל שטחי אוקראינה, כולל חבל דונבאס וחצי האי קרים.

מלחמת אוקראינה רוסיה משאל עם ולדימיר פוטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד