כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
בנאום באו"ם

זלנסקי מבקש לשלול מרוסיה את כוח הווטו במועצת הביטחון

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הפציר במנהיגי העולם אתמול לשלול מרוסיה את יכולת ההצבעה במוסדות הבינלאומיים ואת זכות הווטו שלה במועצת הביטחון של האו"ם, ואמר כי יש להעניש את התוקפים ולבודד אותם

זלנסקי מבקש לשלול מרוסיה את כוח הווטו במועצת הביטחון
נשיא אוקראינה בנאום בוידאו צילום: צילום מסך

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי נאם אתמול בעצרת הכללית של האו"ם באמצעות וידאו בפני המשתתפים, שעות לאחר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז על גיוס חלקי של חיילי מילואים כדי לסייע במלחמה נגד אוקראינה. זלנסקי אמר כי "בוצע פשע נגד אוקראינה, ואנו דורשים עונש צודק", תוך שהוא מציג חמישה תנאים בלתי אפשריים, למשא ומתן לשלום בין שתי המדינות.

אלה, לדבריו, צריכים לכלול איסור על רוסיה מלהצביע בגופים בינלאומיים והפעלת וטו במועצת הביטחון, "כל עוד התוקפן הוא צד בקבלת החלטות בארגונים הבינלאומיים, עליו להיות מבודד מהם", אמר זלנסקי. בין יתר התנאים שהציב היו השבת ביטחון אוקראינה, וערבויות לגבי שלמות וביטחון טריטוריאליים. נאומו זכה למחיאות כפיים שנמשך כמעט דקה בתוך אולם העצרת הכללית של האו"ם.

זלנסקי התעקש כי ארצו תנצח בהדפת המתקפה של רוסיה ובדחיקת חייליה לצאת מאוקראינה. "אנחנו יכולים להחזיר את דגל אוקראינה לכל השטח שלנו. אנחנו יכולים לעשות את זה בכוח הנשק", אמר הנשיא. "אבל אנחנו צריכים זמן".

זלנסקי לא דן בהתפתחויות בפירוט. אבל הוא אמר שכל דיבור רוסי על משא ומתן הוא רק טקטיקה של עיכוב, ושמעשיה של מוסקבה מדברים חזק יותר מדבריה. "הם מדברים על השיחות אבל מכריזים על גיוס צבאי. הם מדברים על השיחות אבל מכריזים על משאל עם בשטחים הכבושים של אוקראינה", אמר.

לאחר הנאום פרסם הנשיא זלנסקי הודעה בערוץ הטלגרם שלו. "אוקראינה רוצה שלום, אירופה רוצה שלום, העולם רוצה שלום, וראינו מי היחיד שרוצה מלחמה, אני מדבר בשם המדינה שנאלצת להגן על עצמה, אבל יש לה את הנוסחה לשלום, זוהי נוסחה המענישה את הפשע מגנה על החיים, מחזירה את הביטחון והשלמות הטריטוריאלית, מבטיחה ביטחון ומעניקה נחישות".

"רוסיה רוצה מלחמה, אבל רוסיה לא תוכל לעצור את מהלך ההיסטוריה, האנושות והחוק הבינלאומי חזקים יותר ממדינת טרור אחת, רוסיה תיאלץ לסיים את המלחמה הזו, המלחמה שהיא התחילה, במהלך מושב העצרת הכללית של האו"ם, הצגתי נוסחה שיכולה לעבוד ולהביא שלום לא רק לנו".

מלחמת אוקראינה רוסיה עצרת הכללית ולדימיר זלנסקי ולדימיר פוטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד