ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
התמונה המפתיעה על הקיר

טיבי ועודה פרטנרים להקמת ממשלה? יאיר לפיד העניק ראיונות חג

רה"מ מתקשה להסביר כיצד ירכיב ממשלה חדשה, כאשר הוא מודה כי לא הצליח לאחד את הגוש ומסרב לומר האם הוא רואה ב'משותפת' פרטנרית להקמת ממשלה | בראיונות חג מתייחס לפיד לסקנדל ה"משיכה" מכספומט להפקדה ולביקורת שעזב את בלפור בניגוד להצהרתו

טיבי ועודה פרטנרים להקמת ממשלה? יאיר לפיד העניק ראיונות חג
יאיר לפיד צילום: Yossi Aloni/Flash90

בעוד שבוע יסגור יו"ר 'יש עתיד' יאיר לפיד שלושה חודשים בתפקיד ראש הממשלה, אנחנו נמצאים אמנם בתקופת בחירות והוא אינו יכול לבצע שינויים או תוכניות לטווח הארוך, אך זהו בהחלט הישג. ניתן לומר כי לא רבים האמינו שהוא יגיע לרגע הנכסף הזה מבחינתו. הרוטציה שמומשה בין נפתלי בנט ליאיר לפיד היא כמעט בגדר נס שרוב אזרחי המדינה העריכו שלא תקרה.

ערב ראש השנה תשפ"ג התיישב לפיד במספר כלי תקשורת לראיונות חג שם שיתף בפרטים מחיי היום-יום כראש ממשלה והשיב או לפחות נשאל שאלות קשות כגון האם הוא מתכוון להכניס את הרשימה המשותפת אל הקואליציה שינסה להקים לאחר הבחירות?

את בן כספית שראיין את ראש הממשלה בלשכתו לאתר וואלה! עניינו התמונות הקבועות בקיר. הנשיא הרצוג, הרצל, בן גוריון, מנחם בגין. סוג של ממשלת אחדות. אולם את כספית עניין תמונה אחת, מפתיעה - אריאל שרון.

לתמיהתו השיב לפיד, "כי הלשכה שלו הייתה הלשכה הכי מתוקתקת ויעילה, אז ביקשתי מהאנשים שלי שיתלו את התמונה שלו, שיסתכל עליי מהקיר כל הזמן, כי כזו לשכה אני רוצה. חוץ מזה שאהבתי והערכתי אותו".

כספית מסכם את שלושת החודשים של לפיד כשהוא כותב: "בעניין הלשכה לפיד הצליח. הלשכה שלו יעילה, מקצועית, כמעט לא דולפת. מה שנותר לו עכשיו הוא לדאוג שהיא לא תתחלף בדצמבר בלשכה של מישהו אחר. לפיד לא נראה מוטרד. אופפת אותו שלווה מוזרה. מישהו שעובד בבניין וליווה לא מעט ראשי ממשלה מספר שלפיד שונה מקודמיו. אין בו אובססיה, הוא לא מגיע בכל בוקר להתאבד על התפקיד, הוא משדר נינוחות מסוימת, אבל גם יעילות ושלוות נפש. האם זה יצליח? כאמור, נדע בעוד כחמישה שבועות".

ב"ישראל היום" מי שראיין את לפיד הוא העיתונאי יהודה שלזינגר שהתעניין במיוחד היכן לן ראש הממשלה: "ישנה טענה שלפיה אתה לא באמת גר בבלפור. פרסמתם בהתחלה פוסט שלפיו אתם שם אבל בפועל אתה ממשיך להתגורר בתל אביב".

לפיד שהתחמק רוב הריאיון משאלות פוליטיות ענה לשאלה הזו בשמחה: "אנחנו חצי חצי. בשבת אני בתל אביב עם המשפחה ובמוצ"ש עולים לירושלים. ביום ראשון ושני אני בירושלים. ביום שלישי בת"א. רביעי וחמישי אני בדרך כלל בירושלים. יש שם שני חדרים מקסימים. זה נחמד מאוד".

שלזינגר המשיך להתעניין בחייו של ראש הממשלה: "אנשים מתעניינים בחייך האישיים. צולמת ליד כספומט בתל אביב ואז פורסם ברשתות שזו בכלל עמדה להפקדה ולא למשיכה ונטען שעשית את זה כדי ללגלג על נתניהו או להראות שאתה נשארת כאחד האדם".

"אירוע משונה מאוד", השיב לפיד. "הייתי צריך ללכת לספר. הלכתי להוציא כסף. שינו את מקום הכספומט. אז הלכתי מטר ימינה ושם הוצאתי כסף. מישהו צילם אותי ליד הכספומט והתחילה השתוללות מוחלטת, טענו שביימתי תמונה. הסתכלנו על זה ואמרנו זה כל כך מטורלל שאין לנו בכלל מה להגיב, וזהו. אבל זה כן אומר משהו רע על המיקום של החברה הישראלית. הנכונות להאמין ברע מכל אצל הצד השני בכל רגע נתון בלי שום בסיס עובדתי זה דבר מסוכן. מדינת ישראל יותר מכל מדינה אחרת נפגעת מזה בזירה הבינלאומית וכועסת על זה. מה זו אנטישמיות? זה שאתה מאמין על מישהו את הרע מכל בלי הוכחה. אנחנו הקורבנות המובהקים ביותר של התופעה הזאת. ועכשיו הבאנו את זה הנה ואנחנו זורקים את זה אחד על השני".

לפיד מתחמק מלהשיב האם רואה ב'משותפת' פרטנרים להקמת הקואליציה: "אענה כשנדע מה תוצאות האמת"

דווקא ב'ידיעות אחרונות' שם כתב לפיד את טורו השבועי במשך שנים עד להקמת 'יש עתיד' העיתונאי יובל קרני דחק את לפיד לפינה הפוליטית שם ללפיד היה פחות נוח להשיב. "לאחר סגירת הרשימות", כותב קרני בתוך הריאיון. "לפי גילה שבכל מה שקשור לניהול הגושים – נתניהו איחד וחיבר את החלקים אצלו בגוש ואילו הוא עצמו נותר רק עם רצונות טובים ושלל מפלגות קטנות שעלולות בכל רגע לצלול אל מתחת לאחוז החסימה. לא רק שלפיד כשל במשימתו לאחד בין מרצ לעבודה, אלא שגם על הפילוג ברשימה המשותפת לא היה לו מודיעין בזמן אמת. כך קרה, שבזמן שנתניהו איחד את סמוטריץ' עם בן גביר, סגר פינות עם החרדים וגנב את משה סעדה לאיילת שקד בדקה ה-90, לפיד החמיץ כל הזדמנות לארגן את הצד השמאלי של גוש השינוי".

לפיד, כותב קרני, מסרב בתוקף להסביר איך יקים ממשלה למרות שהמספרים לא מסתדרים, האם יצרף את החרדים ובאיזה מחיר והאם איימן עודה ואחמד טיבי הם פרטנרים. כשנשאל איך ירכיב ממשלה, השיב: "יש לך את תוצאות האמת של הבחירות? כי אני לא אענה על שאלות היפותטיות".

קרני ניסה להקשות, "נשמע לא הגיוני. אתה בעיצומה של מערכת בחירות, אבל אתה לא עוסק בתרחישים?"  לפיד התעקש שלא להשיב: "לא, אנשים מנוסים לא מתעסקים בתרחישים אלא בתוצאות אמת. כשאני אדע מהן אני אסביר לך איך מרכיבים ממשלה".

קרני סירב להרפות והניח על השולחן את האופציה הריאלית יותר, הקמת ממשלה עם המשותפת. "אחמד טיבי ואיימן עודה, יכולים להיות שותפים שלך בהקמת קואליציה?" שאל קרני. לפיד השיב: "הרשימה המשותפת אומרת כל השנים שהיא לא תשב בממשלה, והיא אכן לא תשב בממשלה. אין לי שום בעיה שהם ימליצו עלינו, אין לי שום בעיה לעשות אתם שיתופי פעולה לטובת הציבור הערבי בכנסת, עשינו את זה כל השנים – כל ממשלות ישראל עשו את זה כל השנים, אנחנו עוד עשינו את זה אפילו פחות ממה שנתניהו עשה את זה. ולא שהוא תו תקן".

קרני לא הסתפק בתשובה הזו ולאחר שלפיד הסביר את השוני מול רע"מ התעקש העיתונאי להבין: "אני מבקש לדעת אם ברמה העקרונית אתה רואה בהם פרטנרים?" לפיד שב והתחמק: "ברמה העקרונית, כל השאלות שנוגעות לאיך נקים ממשלה - אני אענה לך כשנדע מה תוצאות האמת".

יאיר לפיד בחירות לכנסת ה-25

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד