כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
מאומן ועד פוניבז'

כל אירועי ראש השנה תשפ"ג בחצרות הקודש ובהיכלי התורה

'בחדרי חרדים' מגיש סיכום ענק מאירועי ר"ה תשפ"ג בחצרות הקודש ובהיכלי הישיבות: המחירים בגור; 2700 אורחים מחו"ל בבעלזא; ראש הישיבה בן ה- 100 שתקע בשופר; התיקון הגדול במיר; הרבי שלמד עם בנו בביהמ"ד; היכן התפלל פאר הדור; ומי ניגש לעמוד בקלויז באומן

כל אירועי ראש השנה תשפ"ג בחצרות הקודש ובהיכלי התורה
החסידים בקלויז באומן צילום: פלאש 90

בכל בתי הכנסת ברחבי הארץ והעולם עברו ימי הדין בחרדת קודש ורבבות אלפי ישראל המליכו את הקב"ה בתפילות ובתקיעת שופר.

השנה נרשמה עלייה במספר האורחים בחצרות החסידים, בעיקר של אורחים מחו"ל שהגיעו מראש לכל חודש תשרי, אחרי שלוש שנות קורונה בהן לא יכלו להגיע עקב ההגבלות.

בחצרות הגדולות שהו בעלי נשקים עקב הוראות הביטחון, כך גם בגור ובבעלזא בירושלים ובחצר חסידות ויז'ניץ בבני ברק

עשרות אלפים שהו באומן ליד ציונו של רבי נחמן מברסלב זיע"א למרות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. במקום נשמעו כל העת אזעקות, אך בחסדי שמים התפילות התנהלו כסדרן.

המונים גם שהו בדינוב בפולין, בציון ר' ישעיה בן ר' משה בקרעסטיר שבהונגריה, וכן באתרא קדישא מירון שם יש רבים מבני ירושלים שנוהגים לשהות במקום כמדי שנה.

כמדי שנה 'בחדרי חרדים' מגיש סיכום חג של שני ימי ראש השנה בחצרות הקודש ובהיכלי הישיבות, במחיצתם של גדולי ישראל.

קראוונים שהוצבו ב'שמגר' בירושלים בעקבות מחירי הדירות היקרים והצפיפות

בחצרות החסידים והאדמו"רים

באומן, בקיבוץ הגדול סמוך לציון של רבי נחמן מברסלב, שהו 25 אלף איש, למרות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. אלפים התפללו ב'קלויז' המיתולוגי. ביום הראשון התפילה התנהלה בנוסח צפת, לתפילת שחרית ניגש הרב מרדכי בורשטין, למוסף ניגש הגאון החסיד רבי אפרים קעניג מנהיג קהילת ברסלב צפת; ביום השני בתפילה התנהלה בנוסח ירושלים, לשחרית ניגש בעל התוקע רבי יוסף צוקר ולתפילת מוסף רבי שרגא לוי. ביום הראשון סיימו בשעה 15:35, וביום השני בשעה 15:05. מלבד כמה אזעקות באמצע התפילה, לא נרשמו אירועים חריגים.

החסידים באומן בערב החג. צילום: פאלש 90

בחצר חסידות גור התחילו ב-07:50 שעה הפסקה בין שחרית למוסף סיימו ביום הראשון ב-13:05 וביום השני ב-13:15 לתפילת מעריב של ליל יום שני בראש השנה ניגש יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף. חידוש נרשם בגור כשברכת כהנים קוצרה ונאמרה במהירות, כך גם בקדיש במוסף הורו לקהל שלא לשיר, ורק 'הקאפלע' שרו בכדי שישמעו את המילים של החזן. מחירי העליות בימי ראש השנה בחסידות גור עודכנו השנה מבעוד מועד לטובת אחזקת בית המדרש הגדול, המחירים: 32,000 דולר לעליה לתורה, 12,000 דולר הוצאה והכנסה, 10,000 דולר הגבהה, ו-8,000 דולר גלילה.

בחצר חסידות בעלזא נרשמה השנה צפיפות שלא זכורה שנים רבות, למעלה רבבות חסידים שהו בחצר החסידות בקריה בירושלים מתוכם למעלה מ 2700 אורחים חסידים מחו"ל שהגיעו לארץ לראש השנה. לאור מחירי השכירות היקרים באזור הוצבו קרוואנים במתחם 'שמגר' שנשכרו על ידי החסידים. בבית המדרש אף חנכו בימים שקודם ראש השנה אגף נוסף. בשני הימים סיימו בשעה 18:00 עם תפילת מנחה, השנה כשהרבי עלה אמר 'לשנה טובה' לחסידים שאמרו בחזרה בהתרגשות עצומה.

הרבי מבעלזא בהתרת נדרים בערב החג. צילום: א.מ.ש

בחצר חסידות ויז'ניץ: התכנסו השנה אלפי חסידים ב'בית ויז'ניץ', ובהכנסת אורחים של החסידות התכוננו כבר בערב החג למערך לוגיסטי ושכרו 11 בניינים בכל אזור השיכון בבני ברק לרבות ישיבת באבוב ברחוב עזרא.

בשבת האחרונה באמירת ה'תורה' אמר הרבי שיתפלל על כל אלו שעזרו להכין את כל מבצע ראש השנה בחצר החסידות, ואכן הרבי התפלל על העסקנים ב'קוויטל' מיוחד שהוגש אליו במהלך התפילה.  השנה הגיעו קהל גדול מחו"ל שישהו עם משפחתם לכל חודש תשרי בקרית ויז'ניץ, עקב שלא יכלו להגיע כמה שנים בשל מגפת הקורונה.

בשל ריבוי הילדים חולקו כל תלמידי התתי"ם בכמה בניינים של המוסדות בכל קרית ויזנ'יץ, לפי כיתות וגילאים, האדמו"ר מויז'ניץ ביקש בשבוע שעבר לאחר שאין מקום בבית המדרש, שכל אבא ישלח את ילדיו במסגרת "כתר מלוכה" לילדים, וכל המשגיחים שיתפללו עם הילדים, אני יתפלל עליהם בראש השנה.

בנוסף, הרבי דיבר בשבת האחרונה לאחר שמאות אברכים לא הצליחו לקבל מקום ישיבה בבית ויז'ניץ, הרבי דיבר בסעודה שלישית ששמע שיש אברכים ש'מקללים' את העסקנים במילים לא יפות, "אני מאוד כאוב ומוטרד מזה, נכנסים אלי אנשים, ומספרים לי, על קללות שאנשים אומרים איך זה יכול להיות? זה לא דרכנו. אני רוצה שלא רק בויז'ניץ יידעו מזה, אלא בכל המקומות בעולם, זה לא שפה של דיבור, הפה צריך להיות צח ונקי, יש אנשים שמתעצבנים על משהו, וכועסים, ואומרים להם שיש להם פה רך, שאפשר להגיד מה שיש להם בפה, ואני אומר זה לא פה רך, זה פה מלוכלך".

"אסור לקלל יהודים, אני משתומם, יהודים שהולכים למקווה כל יום, ועושים הכל, אבל כשמשהו לא הולך להם כשורה, הם מקללים את השני רח"ל - אני פשוט משתומם מזה, אני לא מבין איך יש כאלה אנשים", אמר הרבי.

חידוש היסטורי נרשם השנה, לאחר ששנים המנהג המקובל בויז'ניץ כי בלילה הראשון של ראש השנה ערכו האדמו"רים טיש לפני קהל האלפים, ובלילה השני לא היה נערך 'טיש', אלא רק קידוש בביהמ"ד מיד לאחר תפילת ערבית.

היות ומשנה לשנה גובר זרם הבאים להתברך מפי הרבי בלילה הראשון של ראש השנה, לאחר שהרבי יושב במשך כארבע שעות ברציפות ומקבל את פני קהל האלפים לאמירת 'לשנה טובה', החליט הרבי כי השנה לא יערוך 'טיש' בלילה הראשון, אלא יהיה פנוי לקבלת קהל ההמונים. בלילה השני, בהמשך לקידוש וברכת שהחיינו שערך לאחר תפילת ערבית, ערך הרבי את השולחן הטהור בביהמ"ד. ולאחר מכן פנו כולם לערוך את סעודת ליל החג איש איש בביתו ובאכסנייתו.  

אלפי החסידים עבר לאמירת 'לשנה טובה' אצל הבן הגדול הרה"צ רבי חיים מאיר הגר רב ואב"ד ויז'ניץ בהיכל הטישים צמוד לבית ויז'ניץ שם הוכן מקום לאלפים שעברו. כמו כן הנהיג הרה"צ גם שנה שעה של לימוד בערב החג השני בבית המדרש כפי שהיה בשנה שעבר לכבוד חנוכת הבית.

עליית האדמו"ר נמכרה בסכום עצום בשני הימים. ביום הראשון סיימו בשעה 17:00, ביום השני בשעה 17:45 היו בריתות בשני הימים. בלילה השני בשעת הלימוד היה מחזה מדהים שנחשב לשיא החג בחסידות עת הרבי למד עם בנו הגדול, במשך שעה שלמה. 

האדמו"ר נכנס לביהמ"ד הגדול, ואחר שסקר בהנאה גלויה את אלפי החסידים שהגו בתורה התיישב על מקומו והחל ללמוד בחברותא עם בנו הגה"צ אב"ד קרית ויזניץ במשך שעה שלימה, החסידים שהופתעו מעצם הופעתו של האדמו"ר בהיכל ביהמ"ד בשיאו של עבודת היום, הופתעו בכפליים לראות את האדמו"ר הוגה עם בנו בתורה.

בערב החג הותקנו בביהמ"ד הגדול שני אבני זיכרון לזכרון אדמו"רי בית ויז'ניץ בעל 'אהבת ישראל' זיע"א אבן זיכרון שהניח בנו האדמו"ר ה'אמרי חיים' לזכרו בעת בניית ביהמ"ד הגדול הראשון בשיכון, ואבן זיכרון לזכרו של האדמו"ר בעל ה'אמרי חיים' שהניח לזכרו האדמו"ר בעל הישועות משה בעת בניית ביהמ"ד הגדול השני בשיכון, וכעת אבן זכרון שלישית שהניח האדמו"ר שליט"א לזכרו של אביו הישועות משה זיע"א. 

בחצר חסידות צאנז, כמידי שנה אחרי התפילה עלה הרבי על במה ואיחל 3 פעמים לשנה טובה לאלפי החסידים כשסיים איחלו האלפים יחד לרבי לשנה טובה פעמיים. לאחריה עברו במהירות ללא לחיצת יד. רק לאמירת גוט יו"ט כשהרבי יושב על במה במשך שעה וחצי. חידוש מרגש נרשם השנה בצאנז שבשעת תקיעת השופר הרבי קרא את ה'קוויטל' מיוחד עם שמותם של למעלה מאלף חסידים הנבחנים במסגרת ארגון 'משתמרת' על הדף היומי, המיועד לבעלי בתים ועמלי הפרנסה בחצר החסידות שקובעים עיתים לתורה במסירות. האדמו"ר הורה לעשות בקריאת התורה בראש השנה מי שבירך לרפואת האדמו"ר מרחמסטריווקא ארה"ב, ביום הראשון סיימו בשעה 18:25, ביום השני בשעה 18:05.

ספר הקוויטלא'ך של לומדי הדף היומי שהונח אצל הרבי מצאנז. צילום: באדיבות המצלם

בחצר חסידות באיאן: השנה נכנסו ל'קלויז' החדש ששופץ והורחב בפאר והדר, בערב ראש השנה נכנסו לאדמו"ר הבחורים הצעירים שהגיעו בהתארגנות מסודרת לראשונה מלונדון והרבי אמר להם שאתם יש לכם כבר את המושג של 'מלכות' בגלל המלכה, אז לכם העבודה של להמליך את הקב"ה יותר קלה. בליל החג עברו במשך שעה וחצי אצל הרבי לברכת שנה טובה כשהמונים מבני ירושלים הגיע לצפות ב'קלויז החדש'. בליל החג נולדה נכדה לרבי בת לבנו הרה"צ רבי אברהם יהושע העשיל בראייר, דבר הלידה נשמר בסוד עד ה'מי שברך' בקריאת התורה כדי שלא ידברו בתפילה בבוקר, כשהרבי עלה לתורה ל'מי שברך' בנו עלה לבימה וקראו לה 'רחל' על שמה של חמותו של הרבי, וכל הקהל החלו לשיר 'סימן טוב ומזל טוב'.

השנה הוחלפו החזנים ובעלי התוקעים: כחזנים שימשו, הרב מרדכי שלמה צינורט, הרב זושא דרברימדגר והרב נחום פריזנד, בנוסף לבעל התפילה הוותיקים הרב עקיבא ברילנט והרב שמואל פריזנד בעלי תוקעים: הרב אלימלך רבינוביץ והרב יצחק אהרון גולדהירש. את התפילות בשני הימים סיימו בשעה 15:30.

בחצר חסידות סלונים ציינו בערב ראש השנה את 'יום הבהיר' יום הולדתו של האדמו"ר מסלונים מזקני האדמו"רים בדורנו בן 86 בלעה"ר. השנה חילקו את אמירת 'לשנה טובה' כך שבליל החג רק מגיל 50 ומעלה כששאר החסידים עברו לפני החג וכן לאחר הדרשה של האדמו"ר שהתקיימה בימים שקודם החג.

בחצר חסידות קרלין סטולין, לראשונה חסידי קרלין סטולין שהו בראש השנה בגבעת זאב זאת לאחר שכל השנים חסידי קרלין היו בירושלים בהתחלה בביה"כ ברחוב אבינועם ילין ולאחר שהביה"כ והאוהל בחצר היה צר מלהכיל את אלפי החסדים, הועבר האוהל לשטח ברחוב שמעון הצדיק וגם השטח שם היה קטן מלהכיל את אלפי החסידים כן ירבו.

כאמור השנה לראשונה אלפי החסדים התפללו באוהל ענק שהוקם בסמוך לבית הכנסת החדש בגבעת זאב שנותר סגור לאחר האסון בשבועות. בעקבות המחסור בדירות בגבעת זאב והצורך להשיג עוד דירות, סללו כביש-שביל חדש מגבעת זאב לשכונת אגן האיילות-גבעת זאב החדשה, בשביל שיהיו עוד דירות לציבור החסידים בעקבות המחסור.

מפת המקומות בחצר חסידות קרלין. צילום: באדיבות המצלם

בחצר חסידות ויז'ניץ: התפללו השנה ללא בית המדרש הישן שנהרס לטובת בניית המרכז העולמי של החסידות. התפילות התקיימו בהיכל הטישים הענק אשר משמש כבית מדרש זמני. בליל ראש השנה עברו אלפים גם אלו שאינם חסידי ויז'ניץ להתברך אצל הרבי שעמד שעות על גבי שעות וקיבל את הקהל, העליות של הרבי נמכרו בעשרים אלף דולר ביום הראשון וביום השני. 

בחצר חסידות תולדות אהרן, כבר מספר ימים קודם החג הושלמו ההכנות לקליטת אלפי החסידים שבאו להסתופף בצל הקודש, לאחר שהיכל בית המדרש נעשה צר מלהכיל, הוקמו עוד שני קומות של גלריות חדשות. בהנהלת הקהילה דאגו שלכל אחד ואחד יהיה מקום מיוחד בישוב הדעת שיוכל לחזות בעבודת הקודש עת ניגש האדמו"ר לפני העמוד בעבודת הקודש בימים אלו.

המחסור במקומות ישיבה אילץ את העסקנים להביא פתרונות של הקמת גלריות, לפני כשנתיים הוסיפו גלריות משני צידי הבית מדרש עם כ- 400 מקומות ישיבה, השנה אחרי ששוב נוצר מחסור, הקימו במזרח הבית מדרש גלריה של עוד שני בתוככי ההיכל בית המדרש הגדול, עם כשלוש מאות מקומות ישיבה, שהוקם על כל צידי בית המדרש. ואברכי החסידות מיהרו להבטיח ורכשו את הזכות למקום.

מקום מיוחד הוקצה השנה לאלפי הילדים בהיכל הישיבה גדולה הממוקם על גג היכל בית המדרש, ובאמצעות חלונות מיוחדים הם יכלו לשמוע ולראות את התפלות ולהיות חלק מהקהל יחד. וכמובן שמערך מיוחד של משגיחים שמפקחים עליהם. בארגון הכנסת אורחים 'בצילא דמהימנותא' של החסידות, ארגון הדואג לאשל מלא לאורחים המגיעים מכל העולם ומרחבי הארץ, שכרו מבנים מיוחדים לטובת אלו שבאו לשהות במחיצת הרבי.

ביום הראשון סיימו את התפילות בשעה 18:10, כולל מנחה. ביום השני סיימו בשעה 17:45. בימי החג התקיימו בריתות, והאדמו"ר שמשמש גם כ'בעל תוקע' ניגש לתפילת מוסף.

הגלריות החדשות בתולדות אהרן. צילום: שלום קרויס

בחצר חסידות תולדות אברהם יצחק ברוב תפילות החג ניגש האדמו"ר לעמוד כבעל תפילה, השנה נרשם שיא של מתפללים בבית המדרש הקטן בלב מאה שערים, כאשר נראו למעלה משלוש מאות בני חו"ל שהגיעו להשתתף בתפילות במשך ראש השנה, המתפללים אומרים כי לא היה מקום למחט בביהמ"ד, וגם אחרי הגלריות שנבנו במיוחד לכך, הרבי גם שימש כבעל תוקע, וחתני האדמו"ר ובניו חילקו את תפקידם ל'בעל מקריא', וכן בשאר התפילות כבעלי תפילה. כמו כן גם ניגשו בין השאר בניו של הגה"צ רבי אהרן ראטה קאהן ממונסי זצ"ל אחיו של הרבי, בהפתעה התחייב אחת הנגידים ב'מי שברך' בעליה סכום של שבעים אלף דולר עבור היכל הישיבה החדשה 'מעזריטש' שהוקמה לבני החסידות מחו"ל בקריה בהר יונה. התפילות בשני הימים סיימו אחרי השעה 18:00, לפני התקיעות ביום ראשון של ראש השנה נשא הרבי דברי התעוררות לציבור חסידיו.

כמו כן בליל החג נרשם שיא כאשר אלפים הגיעו להתברך בברכת השנים, מחמת הבלגן הרבי בירך בקול וכל הציבור ענו, ורק לאחר מכן עברו במהירות לאמירת 'א גוט יו"ט'. הרבי התפלל בחלק מהזמן הסידור של הרה"ק ר' ישראל מרוז'ין זצ"ל, וכן השתמש בקופסת ה'טאבק' שלו ועוד חפצי קודש של צדיקים שהובאו במיוחד על ידי אחד הנגידים.

התעלות מיוחדת נרשמה במניין מיוחד בראשות האחים לבית בידרמן הרה"צ רבי אלימלך, הרה"צ רבי נחמן והרה"צ רבי חיים יוסף בידרמן, מתקיים מזה שנים רבות במתחם ישיבת 'פורת יוסף' בעיר העתיקה בירושלים יחד עם עוד 300 מתפללים ובתוכם אמריקאים רבים שהגיעו לחג לארץ. המניין נערך בראשות האחים שמתפללים בין החומות כפי מה שנאמר 'כל הכתוב לחיים בירושלים', המשתתפים בתפילות שכרו דירות בעיר העתיקה ובאזור והסעודות התקיימו בבניין.

הגאון הצדיק רבי יעקב מאיר שכטר מנהיג חסידות ברסלב לא נסע השנה לאומן כמדי שנה עקב המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, במקום זאת התפלל ב'שול' במאה שערים שם תקע את כל התקיעות בהצלחה ממרומי גילו 92 בלעה"ר.

המניין של האדמו"ר רבי יצחק מאיר מורגנשטרן מ'תורת חכם' נערך השנה בישיבת בעלזא ברחוב אגריפס בירושלים עקב הצפיפות בבית המדרש בגוש 80, בחזית ישיבת בעלזא הוצב שלט על הקיבוץ הגדול של חסידי ברסלב בירושלים, במקום הגיע להסתופף הזמר בערי ובר שניגש לפני העמוד ולראשונה לא ניגש במניין של 'שיינר' באומן.

ישיבת בעלזא באגריפס עם שלט של ברסלב. צילום: באדיבות המצלם

בחצר חסידות סערט ויז'ניץ ברמת ויז'ניץ בחיפה, במהלך תפילת מוסף ביום השני קרסו המזגנים מרוב עומס, והחסידים המשיכו להתפלל. ביום הראשון סיימו בשעה 16:30, וביום השני בשעה 17:00.

בחצר חסידות ויז'ניץ בבית שמש חנכו ארון קודש חדש שנבנה בבית המדרש הגדול של חסידות ויז'ניץ בית שמש. כמו כן בנו גדר חדשה מסביב למקומו של האדמו"ר כמנהג בית ויז'ניץ. 

ארון הקדוש החדש בחצר חסידות ויז'ניץ בית שמש. צילום: פיני פרקש

בחצר חסידות קרעטשניף בקריה ברחובות, השנה רק הבחורים עמדו מאחורי האדמו"ר. עד השנה היו עומדים גם אברכים בשנותיהם הראשונות לנישואיהם, אבל מחוסר מקום מעתה רק הבחורים. חוץ מזה התקינו מערכת אקוסטית חדשה בבית הכנסת כדי שניתן יהיה לשמוע טוב יותר את האדמו"ר. כמו כן הוצבו גדרות מסביב לאדמו"ר. בבית הכנסת שנמצא עדיין בשיפוצים ושדרוג, הוסיפו השנה כ250 מקומות חדשים. וכן היכל מיוחד לתפילה עבור הילדים.

בחצר חסידות סלאנים התפללו גם השנה במרכז החסידות ברחוב דורש טוב בירושלים: מעל 200 אברכים הגיעו מארה"ב ומאירופה לימי ראש השנה, במקום היה מעל 2000 מקומות ישיבה לגברים ונשים. לילדים היה חברת תפילה מיוחדת מעל 400 ילדים. השנה על גלריית הבחורים שהקימו לפני כשנתיים הוסיפו עוד קומה והטישים התקיימו בסוכה שם נבנה אוהל ענק. 

בחצר חסידות דושינסקיא בשמואל הנביא, בית המדרש היה צר המקום מלהכיל את אלפי המתפללים חסידי. בעצה אחת של גבאי בית המדרש עם מנהל קרן הבנין רבי שלום שישא הועתקו דלתות בית המדרש ממקומם ללובי בית המדרש, ובכך הרוויחו עוד כמאה מקומות ישיבה, בנוסף להרחבת הגלריות הקיימות בבית המדרש. בנוסף עשו בחסידות עמוד תפילה מיוחד לחזן בכדי שכל החסידים יוכלו לשמוע את בעלי התפילות. בלילה הראשון עלה הרבי לארון הקודש ואמר 'לשנה טובה' לחסידים בכדי שהמבוגרים לא ייצטרכו להמתין. 

העמוד החדש של החזן בבית המדרש דושינסקיא בערב החג. צילום: שלומי טריכטר

בחצר חסידות פינסק קרלין לראשונה יצאו מבית המדרש העתיק של החסידות לאחר 100 שנה של תפילות בימים הנוראים, החסידות עברה לחצר התלמוד תורה שם הרימו שאטר ענק שמכיל 700 מקומות ישיבה לגברים, מלבד הנשים שהתפללו במקום אחר לצד הילדים שהתפללו בבית המדרש, בחסידות השקיעו הון רב בהקמת ההיכל הגדול שעלותו מסתכמת ב 2 מיליון שקלים.

ההיכל החדש של חצר פינסק קרלין בערב החג. צילום: באדיבות המצלם

מאות מחסידי מודז'יץ שהו בראש השנה בצלו של האדמו"ר בבית מדרשו בבני ברק, התרגשות בקהל הייתה עם התחושה שכפי המסתמן זה השנה האחרונה שהתפילות יערכו בבית המדרש הישן וכבר בשנה הבאה יוכלו להתפלל בבניין החדש ההולך ונבנה בימים אלו.

לאור העומס הגדול הוכשרה גלריה נוספת לגברים בבית המדרש, כמו כן הוכשר מתחם נוסף לנשים. בליל החג עברו אלפים אצל האדמו"ר לברכת 'לשנה טובה'. האדמו"ר ניגש לכל התפילות והלחין השנה 7 ניגונים חדשים שהושרו ע"י המקהלה של חסידות מודז'יץ בניצוחו של הרב עזריאל לרנר.

נעילת החג בחצר חסידות מודז'יץ. צילום: שוקי לרר

אווירת חג מרוממת ועילאית עברה על חצר חסידות זוועהיל בשכונת בית ישראל בירושלים שם עדיין אבלים על פטירתו הפתאומית של האדמו"ר זצ"ל, מאות חסידים השתתפו בתפילות ראש השנה בצלו ל האדמו"ר החדש ודודו גאב"ד זוועהיל שהשתתף אף הוא בכל התפילות, בליל ראש השנה עברו החסידים להתברך בברכת 'לשנה טובה' אצל האדמו"ר וגאב"ד זוועהיל שעמדו יחדיו האחד ליד השני באחדות מופלאה.

אצל זקן אדמו"רי העדה החרדית, האדמו"ר ממשכנות הרועים לא עברו השנה להתברך מחמת חולשתו, והרבי בירך את כל הקהל ביחד כשכולם עונים אחריו ומברכים אותו. תפילת שחרית התחילו בשעה שבע (בשני הימים) ביום הראשון סיימו בשעה 16:05 ביום השני סיימו בשעה 15:20. ביום ראשון התפללו מנחה בשעה 17:30 ולאחמ"כ יצא האדמו"ר יחד עם קהל עדתו ל'תשליך' בבאר המים הסמוך לבית הכנסת ברחבת מאה שערים. ביום שני התפללו מנחה בשעה 18:00 ולאחר מכן התקיים טיש לנעילת החג.

בחצר חסידות סטריקוב התפללו כמידי שנה בסמינר גור ברחוב חזון איש בבני ברק, בליל החג עברו במשך שעה וחצי קהל החסידים ורבים מתושבי בני ברק לאמירת 'לשנה טובה', לאחמ"כ הלך האדמו"ר מסטריקוב לאחל שנה טובה לאדמו"ר ממכנובקא בעלזא, ביום הראשון של ראש השנה לאחר תפילת מנחה נערך מעמד 'תשליך' ברחבת בית המדרש של אביו 'קדושת אהרן' ברחוב יונה הנביא בעיר, ולאחר מכן הכריזו שהאדמו"ר יתפלל תפילת מעריב בשעה 21:30, בשני הימים התחילו את התפילה בשעה 7:30 בבוקר ביום הראשון סיימו בשעה 17:20 וביום השני בשעה 18:00 לאחר תפילת מנחה.

בחצר חסידות ויז'ניץ ירושלים, האדמו"ר שהגיע במיוחד מחו"ל התפלל כל התפילות לפני העמוד. בליל יו"ט ראשון לפני הקידוש נשא מדברות קודשו ובסיום ביקש שיכוונו בתפילה לרפואת דודו האדמו"ר מרחמסטריווקא ארה"ב וכן להצלחת כל אחיו האדמו"רים שליט"א שיזכו לנהל את קהל עדת צאן מרעיתם, ביום הראשון סיימו להתפלל בשעה 16:00 וביום השני בשעה 17:00 הרבי השתמש בסידור של רבי יעקב עמדין זצ"ל העובר בירושה בין כל אדמו"רי ויז'ניץ, בכל חג אצל רבי אחר ובקיטל של אביו הרבי ה'תורת מרדכי' זצ"ל ועוד חפצי ירושה. ל'בחדרי חרדים' נודע כי ביום הראשון של ראש השנה קרסו המזגנים בבית המדרש ברחוב אדוניהו הכהן הנמצא באמצע עבודות בנייה, בהוראת רב הובאו במיוחד טכנאים לתקנם עקב חשש לפיקוח נפש.

בחצר חסידות שבט הלוי, בליל החג עמד האדמו"ר על רגליו קרוב כשעתיים ובירך בברכת שנה טובה את קהל חסידיו, כמו כן נראו רבים מתושבי שכונת זכרון מאיר שהגיעו להתברך לאחר שהאדמו"ר גם משמש כגאב"ד שכונתם וקיבלם במאור פנים מיוחד.

ביום הראשון טרם תקיעת שופר נשא האדמו"ר דרשת התעוררות כנהוג, וכשקולו נשנק מבכי ועורר רחמים רבים על כלל ישראל - גם הזכיר את דבריו של החתם סופר כי המתים מהעולם העליון באים להתפלל עם החיים -  והמשיך כשקולו נשנק מבכי - כי עתה שרבותינו הגדולים אביו בעל מחשבת הלוי, וזקנו בעל 'שבט הלוי' זצ"ל, באים מהעולם העליון להתפלל עמנו - וודאי יהיו הם מליצי יושר טובים על הכלל ועל הפרט להיוושע בכל מילי דמיטב לאחר הדרשה טרם תקיעת שופר בעמדו על הבימה במרכז ביהמ"ד, קיבל האדמו"ר קוויטל מיוחד של שמות החסידים שחתמו וקיבלו על עצמם את תקנות החסידות להתנזרות מפגעי הטכנולוגיה, הרבי עבר עליהם וכשדמעות נשרו מעיניו.

חידוש מיוחד מרשם השנה - עקב הצפיפות הרבה בעזרת הנשים ובפרט בעת תקיעת שופר, התקיימו השנה שני מניינים מיוחדים לתקיעת שופר לנשים. בערב החג קרא הרבי בפרטיות לאחד מאברכי החסידות - מי שעתיד לשמש כבעל תוקע במניין לנשים, ומסר לו מספר הוראות הלכתיות בנוגע לברכות התקיעות ודיני הפסק וכדומה הנוגעים בתקיעות לנשים.

בחצר חסידות פיטסבורג: לראשונה עקב הצפיפות הרבה והגידול המבורך, נערכו התפילות בבית המדרש החדש והמרווח של חסידי בעלזא ברובע ו' לרווחת המוני החסידים. בליל החג עברו המוני החסידים כמו גם המונים מתושבי אשדוד לפני האדמו"ר לברכת השנים. השנה תקע האדמו"ר לראשונה בשופר חדש. בשני הימים ערך את שולחנותיו בהיכל הטישים בקרית פיטסבורג.

לקראת סוף הטיש בפיטסבורג; בלילה הראשון של ר"ה בשעה 1.30 הגיע העסקן הרב אלעזר הנפלינג מאשדוד בחזרתו מביה"ח אסותא בעיר, ועדכן את הרבי על מצבו הקשה של ראש ישיבת וילקומיר הגאון רבי מיכל דוד בן אסתר ליבא רוזובסקי לאחר שהתמוטט בכניסת החג, הציבור נעמד לפרק תהילים ק"ל והרבי ערך 'מי שברך'.

בחצר חסידות שומרי אמונים הרבי ניגש לפני העמוד בתפילת מעריב בלילה הראשון ותפילת מוסף, האדמו"ר תקע בשופר שקנה לו אביו ה'תפארת אהרן' בילדותו, כמקריא שימש דומ"ץ הקהילה הגה"ח ר' ישראל לרר. בשנה זו נבנה בחצר בית המדרש ברחוב שפת אמת בבני ברק אגף חדש של חדרי נוחיות ומטבח לטובת ורווחת הציבור, כמו כן אור קריאתו של האדמו"ר התקיים סדר לימוד מיוחד לכלל בני החבורות לפני התקיעות בספר 'יסוד שורש ועבודה'.

בלילה הראשון האדמו"ר ערך את הטיש מיד לאחר מעריב בהיכל בית המדרש הגדול ולאחר מכן חילק לכל אחד חלה טבולה בדבש במשך זמן רב. ביום הראשון התחילו להתפלל בשבע וחצי וסיימו בשעה ר17:45, לאור השעה המאוחרת אמר הרבי שלא יאמרו תשליך בראש השנה אלא ביום י"ג מידות והוסיף בצחות שבזכות התפילות זכינו לתקן הכל ובעזרת ה' נמחלו העוונות ואנו פטורים מ'תשליך'.

נעילת החג בחצר שומרי אמונים. צילום: דודי סגל

בביהמ"ד 'שערי טוביה' בגוש 80 שם הורגש החיסרון של גאב"ד העדה החרדית הגרי"ט וייס זצ"ל, בעל ה'שערי טוביה', שזה עתה נפטר, וכעת זהו ראש השנה הראשונה אחרי פטירתו הרגישו את החלל העמוק. אך התפילות עדיין נרשמו באופן רגשי במיוחד, בראשות בנו הגה"צ רבי שלמה זלמן ווייס רב ביהמ"ד, התפילות התקיימו בביהמ"ד ערלוי ברחוב עזרת תורה הסמוך, עקב חוסר מקום.

המתפללים הקבועים שהגיעו בכל שנה להתפלל עם הגאב"ד הרב וייס נראו גם בשנה כשבינהם גם כמה אורחים מחו"ל. לתפילת מעריב מוסף שני הימים ניגש לעמוד הבעל תפילה הרב ר' יוסף צבי ניילדנר מנכ"ל מוסדות דושינסקיא, מבני ברק ששימש כבעל תפילה במשך עשרים שנה האחרונות אצל הגאב"ד זצ"ל. לתפילת שחרית בשני הימים ניגש רב בית המדרש רבי שלמה זלמן וייס שגם שימש כבעל מקריא בתקיעות, הבעל תוקע היה הגאון רבי חיים אהרן בלייער רב חדר הוראה בשכונת מנחת יצחק בירושלים תלמידו המובהק של הגאב"ד שתקע בעשרים שנה האחרונות.

הרב החדש נשא דברים ביום הראשון לפני התקיעות כאשר אמר מילה במילה את הדברים שאביו היה אומר בדרשה שלפני התקיעות, ל'בחדרי חרדים' נודע כי הרב קיבל היתר מיוחד להתפלל לפני העמוד על אף שאסור לאבל, את ההיתר קיבל מהגאון רבי אברהם יצחק אולמן חבר הבד"ץ שנשאל על ידי מתפללי בית המדרש שרצו שהרב ישמש כבעל תפילה, עוד נודע ל'בחדרי חרדים' כי הבעל מוסף הבעל מנגן הרב יוסף צבי ניילדנר שקיבל הצעות מכמה בתי כנסת בעולם, שאל את האדמו"ר מפשעווארסק כיצד לנהוג שהרי מדובר בסכומים יפים, והרב כבר אינו בחיים, אך הרבי הורה לו לסרב, ולהמשיך בביהמ"ד של הרב, והוסיף כי וודאי שהרב יפעל עבורו מלמעלה.

בחצרות גדולי ישראל והיכלי הישיבות:

ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין התפלל את תפילות החג בישיבת פוניבז', ותקע את התקיעות בישיבה כמנהגו מזה למעלה מ- 70 שנה. בליל החג הגיעו אלפים רבים להיכל ישיבת פוניבז' בכדי לעבור יחד עם תלמידי הישיבה לברכת "לשנה טובה", אך העומס העצום לא איפשר לפלס מקום לכיוון מקומו של, לאור זאת עלה ראש הישיבה בסיום התפילה לבימת הארון קודש ונופף בברכת "לשנה טובה" לכלל הציבור שהשיב לו בקול בחזרה. בלילה השני עלה הגרי"ג שוב לאחל גוט יו"ט לקהל והגרב"ד פוברסקי עלה אחריו ועשה כך גם והציבור ענה חזרה בברכת אגוט יו"ט.

בסיום מעריב ומוסף בשני הימים צעד מרן ראש הישיבה הגרי"ג חזרה למעונו על המדרכה ברחוב ראב"ד כאשר המון רב עומד לאורך כל הכביש להתברך מראש הישיבה בברכת "לשנה טובה", ראש הישיבה נופף בידו לכל הקהל לאורך כל הדרך ובירך לשנה טובה.

הבדלה במוצאי החג אצל ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין. צילום: באדיבות המצלם

לאור ריבוי כמות הבחורים וחוסר המקום הוחלט כי 100 בחורים מבני שיעור ב' יתפללו ב'היכל הגרח"ש' במניין של אברכי כולל פוניבז' הבחורים התחלקו מאה התפללו ביום הראשון ומאה ביום השני כאשר ביום שבו התפללו בישיבה הם קיבלו מקום משודרג כפיצוי.

נשיא הישיבה הגר"א כהנמן שעבר השתלת כליה התפלל במניין האברכים בהיכל הגרח"ש בקפסולה סגורה המשמשת בכל השנה את ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין במסירת השיעורים.

השנה, הושלמו בניית החדרים לראשי הישיבה הגרי"ג והגרב"ד שישמשו אותם במשך ראש השנה בקומת אוהל קדושים, כמו"כ הוצבו מחסומים וגדרות לאורך רחוב ראב"ד בדרך בה צעד הגרי"ג אדלשטיין לתפילות בהיכל הישיבה. בסך הכול התפללו בישיבה מעל 1800 איש. ביום א' סיימו את התפילה בשעה 14:55 וביום ב' בשעה 14:25.

ביום השני של ראש השנה בשעת ההפסקה התקיימה שמחת הברית לבן הרב אברהם לרנר נאמנו של הגרב"ד פוברסקי לאחר התפילה שימש הגרי"ג אדלשטיין כסנדק בברית לבן מקורבו הרב יוסף כהן.

ההכנות בפוניבז' ברחוב ראב"ד. צילום: רוני בן נאים

בליל החג עברו אלפים לברכת לשנה טובה לפני המשגיח רבי דן סגל בסרט נע שנמשך מעל שעתיים. המשגיח שימש כחזן מוסף בשני הימים. לפני התקיעות נשא דברי התעוררות בפני הקהל העצום שהתפלל את התפילות במחיצתו במהלך החג.

פאר הדור, זקן חברי מועצת חכמי התורה הגאון רבי שמעון בעדני התפלל את התפילות בביתו ברחוב בן יעקב בבני ברק לאור חולשתו, במניין השתתפו בני משפחה ומקורבים לצד בחורים מישיבת 'משכנות התורה' הסמוכה לביתו. ביום השני התפלל יחד עם המניין בבית הכנסת הסמוך לביתו בישיבת 'שערי תשובה וחיים'.

אצל ראש הישיבה הגרמ"צ ברגמן, בערב החג, עקב ריבוי המוני המתדפקים על דלתו להתברך בברכת השנים, הציע אחד מבני ביתו של ראש הישיבה לתלות מודעה מחוץ לביתו כי אין קבלת קהל בערב יום הדין. אלא שראש הישיבה ביקש שכדי לא לגרום מפח נפש לבאים להתברך, הוא יוסיף למודעה את הברכה. ראש הישיבה ביקש את המודעה והוסיף בכתב ידו "שנה טובה וכתיבה וחתימה טובה ובשורות טובות".

הגרמ"צ קיים את התפילות בהיכל בית מדרשו בישיבת רשב"י. בליל החג הראשון כמו גם בליל החג השני, עברו המונים על פניו להתברך בברכת השנים, כשעל אף הזמן הארוך הגרמ"צ בירך כל אחד במאור פנים ובפרטות. ורק עם תום אחרון המתברכים נפנה הגרמ"צ לביתו, לסעודת החג. הגרמ"צ משמש כמקריא לבעל תוקע, על פי דקדוקי ההלכה שקיבל ממרן החזון איש זצ"ל. כשקודם לתקיעת שופר השמיע ראש הישיבה דברי כיבושין והתעוררות. בליל ראש השנה נולד לראש הישיבה נין, בן לנכדו הגר"מ פאס מרבני ישיבת 'באר מרדכי'.

ראש הישיבה הגרמ"צ ברגמן בעשיית ה'פרוזבול' במעונו בערב ראש השנה. צילום: שוקי לרר

לראשונה בישיבת סלבודקה - בעקבות העומס הרב והאלפים שהגיעו לקבל ברכת לשנה טובה ממרנן ורבנן רבני ישיבת סלבודקה הגר"ד לנדו והגרמ"ה הירש שישבו על במה מוגבהת ושם עברו האלפים להתברך ברחבה מתחת להיכל הישיבה ולא בהיכל הישיבה כמו שהיה נהוג בשנים קודמות, במקום הוצבו סדרנים שיווסתו את קהל האלפים.

בעלי תפילה, הגאון רבי שלמה אדלשטיין ראש ישיבת 'אהבת אהרן' ומראשי כולל מורשה ודעת שניגש לתפילות מוסף בשני הימים, הג"ר יצחק גפן מראשי הישיבה לצעירים וחתנו של ראש הישיבה הגאון רבי עמרם יצחק זקס זצ"ל ניגש לתפילת מעריב ביום הראשון ולתפילת שחרית ביום השני, הג"ר בן ציון חדש ר"מ בישיבה וחתנו של ראש הישיבה הגאון רבי משה הלל הירש ניגש לתפילת שחרית ביום הראשון ולתפילת מעריב ביום השני, בעל תוקע היה הג"ר יחיאל נדל דיין בבד"צ הגר"נ קרליץ.

חלוקת העליות, ראש הישיבה הגאון רבי דוב לנדו עלה לעליית שלישי ביום הראשון, ראש הישיבה הגאון רבי משה הלל הירש עלה לעליית שלישי ביום השני, ראש הישיבה הגאון רבי יצחק שורץ עלה לעליית מפטיר ביום הראשון, המשגיח הגה"צ רבי אברהם פולק עלה לעליית רביעי ביום הראשון זאת לאחר שבשנים האחרונות אין בכוחותיו לעמוד במשך כל זמן קריאת ההפטרה ולכן הוא איננו מקבל את עליית מפטיר.

ראשי ישיבת סלבודקה בהתרת נדרים בערב החג. צילום: שוקי לרר

עמוד ההוראה ורבה של רמת אלחנן, הגר"י זילברשטיין שהה בימי ראש השנה בשכונתו, והתפלל כל התפילות במחיצת הקהילה, ואף שימש כמקרא לבעל תוקע. בני הקהילה מציינים כי היה עומס גדול וביקוש רב למקומות בביהכ"נ המרכזי, להתפלל במחיצת עמוד ההוראה. עמוד ההוראה נשא מדברותיו בליל א' דר"ה, ובליל ב' דר"ה, ומאות הצטופפו לשמוע מדברותיו ואת שיעוריו הנפלאים. 

חידוש נרשם בשנה זו, שלאחר הפסקה של שנתיים עקב מגפת הקורונה, חזר מעמד "לשנה טובה" אחר תפילת ערבית של ליל ראש השנה, כשעמוד ההוראה ישב על כסאו ליד ארון הקודש, וכל בני הקהילה יחד עם מאות ואלפי האורחים עברו לקבל את ברכת הקודש, לשנה טובה ומתוקה, כשהגר"י זילברשטיין מברך כל אחד במאור פנים המפורסם, ובחיבה יתירה. את סעודות ליל החג, סעד במחיצת בנו הגדול הגאון רבי אברהם יעקב (ראש כולל קצוה"ח), הגר בסמיכות אליו. 

כמו"כ בשבוע שקודם ראש השנה, ערך עמוד ההוראה מעמד פרוזבול לכל בני הקהילה, בבית דין חשוב מיוחד - יחד עם רבני השכונה, הגר"י סילמן, והגר"מ בן שמעון. תור ארוך נרשם בעת שהמתינו כל בני הקהילה לעבור אחד אחד, אצל רבני השכונה, אדירי התורה, ולזכות לקבל את חתימת יד קדשם, על שטר הפרוזבול.

בישיבת מיר בשכונת בית ישראל בירושלים תיקנו השנה תקנה 'תיקון גדול' מאוד בעניים הפרדה בין גברים לנשים ביציאה מהתפילות, בישיבת מיר מתפללים למעלה מ 4000 איש בארבעה בתי מדרש, מיר המרכזי, 'בית שלום' ועוד שני מניינים לאמריקאים בבית ישעיה, במקום הוצבו גדרות עם יוטא לבנה, כשההוראה לנשים היא לצאת מיד בתחילת 'עלינו לשבח', ובתפילת מוסף לאחר התקיעות האחרונות ולא להתעכב כלל בחוץ. כך גם התבקשו הבחורים שלא להיכנס לפנימיות בזמני התפילות שאז הנשים עוברות לעזרת נשים.

הכניסה לישיבת מיר בערב החג. צילום: באדיבות המצלם

הגאון הצדיק רבי שמעון גלאי התפלל את התפילות בבתי המדרשות בבני ברק העומדים בראשותו. בליל החג הראשון התפלל בבית מדרשו ברחוב צירלזון שנחנך בחג לאחר שהגבאים הקימו בית מדרש מרווח במקום בית המדרש הקודם. ביום התפלל הרב בבית מדרשו במתחם אוסם וכך גם בלילה השני, כשביום השני מתפלל שוב בביהמ"ד בצירלזון, והמונים עברו לאחל 'לשנה טובה'. בליל החג המונים אף המתינו בביתו ברחוב השומר.

המניין הקבוע שהיה במעונו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל שהסתלק מעמנו השנה לבית עולמו נמשך ולבית ברחוב רשב"ם בבני ברק, הגיעו התלמידים והמקורבים שזכו להיות בשנים עברו, המניין התנהל בראשות בנו הגאון רבי יצחק שאול קנייבסקי.

בהיכל ישיבת 'פורת יוסף' בעיר עתיקה השנה התפללו ללא מרן ראש הישיבה חכם שלום כהן זצ"ל נשיא מועצת חכמי התורה, אשר במשך עשרות שנים האחרונות שימש כחזן בתפילת ערבית מוסף וכן מסר שיחת חיזוק מיוחדת למעלה משעה. השנה את השיחה ביום הראשון של ראש השנה מסר ראש ישיבת פורת יוסף הגאון רבי שמואל בצלאל שבמהלך כל השיחה בכה בדמעות שליש על החיסרון הגדול ללא חכם שלום, ביום השני מסר שיחה בנו, הגאון רבי שמעון כהן שדיבר על המסירות נפש של אביו למען הישיבה. תלמידי הישיבה סיפרו ל'דרך המלך' שבמהלך כל תפילות החג פרצו בחורי הישיבה בבכי שזו הפעם הראשונה של תפילות החג ללא מרן זצ"ל. 

בנוסף נודע ל'בחדרי חרדים' כי בראש השנה התקיימה שמחת הברית לנינו של מרן זצ"ל, נכד לבנו, הגאון רבי יעקב כהן ראש ישיבת 'נזר התלמוד', והרך הנולד נקרא 'שלום' כהוא נקרא 'שלום' בן מלכה כפי שנקרא סבו הגדול. הברית התקיימה בישיבת 'נזר התלמוד' בביתר והגר"י כהן שימש סנדק לפני התקיעות ביום השני. 

בישיבת 'אור ישראל' בפתח תקווה חידשו השנה מנהג בו בני הישיבה לא ניגשו להתברך ב'שנה טובה' אצל רבני הישיבה, עד שאחרון האברכים מבוגרי הישיבה יתברך. המנהג הגיע בעקבות כך שמעריב מתארך מאוד זאת בעקבות כך שמחכים לראש ישיבה הגאון רבי יגאל רוזן שמתפלל מעריב כשעה ועשר דקות וממילא האברכים מאחרים מאוד לבתיהם לכן ויתרו בני הישיבה לבוגרים שיעברו קודם. השנה התארכו התפילות בישיבה וסיימו בשעה 15:30 זאת בעקבות כאבו העצום של בעל התפילה הגאון רבי אליהו מן על פטירת מורו ורבו מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל.

הגאון הצדיק רבי מאיר גריינמן שריד לדור דעה, אחיינו האחרון ותלמידו המובהק של מרן החזון איש זצ"ל, חזר השנה להתפלל בבית מדרש של אחיו הגר"ח זצ"ל ברחוב חידושי הרי"ם בבני ברק, כפי שנהג בעשרות השנים האחרונות לאחר שנתיים שבהם לא התפלל במקום עקב הקורונה. המונים מבני התורה התברכו בליל ראש השנה מפיו של רבי מאיר עת עשה את דרכו מביהמ"ד עד לביתו ברחוב האדמו"ר מגור.

הגר"ש מחפוד גאב"ד 'יורה דעה' שהיה מאושפז במצב קשה מאוד שוחרר לראש השנה לביתו, שם התפלל את התפילות באוהל שהוקם בביתו עם מנין מצומצם של 40 איש. הערב ישוב הרב חזרה לבית החולים להמשך שיקום.

הגר"י טיירי בביקור במוצאי ראש השנה אצל הגר"ש מחפוד. צילום: איתי גדסי בטוויטר

בישיבת 'בית מדרש עליון' בבני ברק, נעמדו כל ראשי הישיבה ורבניה על ארון הקודש ואיחלו לכולם ל'שנה טובה' וכולם החזירו ובכך חסכו זמן רב שבחורים עוברים, בישיבה חנכו מניין יוצאי 'בית מדרש עליון' בקרית עם למעלה מ- 100 אברכים בוגרי הישיבה מלבד מניין חניכי הישיבה שקיים בבני ברק בישיבת 'משך חכמה'.

בישיבת תורת זאב (סולובייצ'יק) בבית שמש, השתתפו השנה בתפילות ראש השנה מאות בוגרי הישיבה מהעיר ומחוצה לה בנוסף על מאות תלמידי הישיבה, לצורך כך נוספו עשרות ספסלים להכיל הגדול. לפני העמוד עמדו בעלי התפילה הגאון רבי נפתלי גפן מראשי ישיבת קמניץ והגאון רבי שמואל שושן מרבני ישיבת אורחות משה בבית שמש, שעת השיא בישיבה כאשר ראש הישיבה הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק עלה לשאת דברים על מהות היום למאות תלמידי הישיבה והבוגרים.

בישיבת גרודנא באשדוד: לקראת ראש השנה נחנך אגף נוסף בהיכל בית המדרש עבור מאות הבוגרים שהגיעו מחוץ לעיר להשתתף בתפילות בהיכל הישיבה. יצוין כי בגרודנא חנכו לפני שלוש שנים את היכל הישיבה החדש, אך עקב תחלואת הקורונה שימש האגף החדש את זקני הבוגרים המתפללים בהיכל הישיבה, כשהשנה בוטל ייעודו של אגף זה, ומהשנה הוא משמש כתוספת להיכל הישיבה וכאמור משמש את מאות הבוגרים שהגיעו להשתתף בתפילות בהיכל הישיבה.

בליל החג הראשון הגיע האדמו"ר מפיטסבורג לברך ולהתברך במעונו של ראש הישיבה הגר"מ שמידע, כמסורת אביו האדמו"ר ה'תפארת מרדכי' זצ"ל שהיה מגיע כמדי שנה לברך ולהתברך אצל ראש הישיבה הגרד"צ קרלנשטיין זצ"ל ויבלח"ט חתנו ראש הישיבה הגר"מ שמידע.

בישיבת 'באר יעקב' שינוי נרשם בחזנים, לראשונה ניגש לתפילת מוסף ביום השני המשגיח הגאון רבי אריה שפירא שהחליף את דודו הגאון רבי שלום דב שמעון שהיה ניגש עד עתה ביום השני. ביום הראשון ניגש ראש הישיבה הגאון רבי דוד יצחק שפירא, וכעת ניגש ביום השני המשגיח רבי אריה בנו של הגרמ"מ. לישיבה גם מנין של יוצאי 'באר יעקב' בבני ברק שנמשך כבר 12 שנה בהנהגתו של הגאון רבי שמעון שפירא מראשי הישיבה. 

בישיבת 'שכר שכיר' בנתיבות השנה לראשונה תפילות ראש השנה התקיימו יחד עם ראש הישיבה הגאון רבי אפרים זאב גרבוז שאף ניגש לעמוד בתפילת מנחה, ראש הישיבה הגאון רבי דב לב ניגש לתפילת שחרית.

האבל על פטירתו של ראש הישיבה הגרצ"י גרשונוביץ זצ"ל הורגש היטב והכיסא ששימש אותו בבית המדרש נותר דומם וריק במקומו בהיכל בית המדרש, ובנו הגאון רבי הלל מרבני הישיבה אמר את הקדיש לע"נ.

ראשי ישיבת 'שכר שכיר' בהתרת נדרים בערב החג. צילום: באדיבות המצלם

בישיבת 'כנסת יצחק' קרית ספר סיימו ביום הראשון בשעה 15:00, וביום השני ב-15:40. לפני התיבה עברו בשחרית הגאון רבי שלמה מילר ובמוסף ביום הראשון ראש הישיבה הגאון רבי שמעון נוביק. בקהל הבחורים היו בכיות נוראיות של כל בני הישיבה במי במים, אחרי שבחור מהישיבה טבע בבין הזמנים האחרון. במוסף ביום השני ניגש הרב לוי יצחק שושן.

בישיבת 'אור אלחנן' בירושלים התכנסו הבחורים לסדר שעתיים לפני ראש השנה. השנה הבן של ראש הישיבה הגאון רבי משה מרדכי חדש זצ"ל הגאון רבי דב חדש ניגש לעמוד לתפילת שחרית במקום רבי יוסף חדש אחיו של הגרמ"מ זצ"ל שכבר נחלש. בישיבה רשמו שיא של 800 מתפללים בישיבה.

סדר הלימוד ב'אור אלחנן' בערב החג. צילום: באדיבות המצלם

ראש השנה סיכום החג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד