כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
כנער צעיר בישיבת פוניבז'

אחרי 80 שנה: נחשף הפרוזבול שראש הישיבה חתם עליו

היסטוריה של שמיטה: 'בחדרי חרדים' מביא את מסמך הפרוזבול עליו חתם ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין בהיותו צעיר לימים בישיבת פוניבז' לפני שמונים שנה. הסיפור המלא

אחרי 80 שנה: נחשף הפרוזבול שראש הישיבה חתם עליו
ראש הישיבה הגרי''ג אדלשטיין בפרוזבול צילום: שוקי לרר

לפני כשנה בערב היום הקדוש נסתלק הרה"ג ר' שרגא פייבל וייס זצ"ל מזקני וחשובי הרבנים בחיפה. הרב וייס נולד בעיירה ויסבאדן שבגרמניה בשנת תרפ"ה, כאשר הנאצים הרימו ראש, ברח הנער שרגא פייבל מבית הוריו וממשפחתו, ובאמצעות עליית הנוער האגודתי הגיע לחופי ארץ הקודש כשהוא נער צעיר רק כבן 14 והתגורר אצל משפחת פרסטר הירושלמית, שהכניסה אותו לביתם וגידלוהו כבנם לכל דבר.

בשנת תש"ד כאשר נפתחה ישיבת 'קול תורה' בירושלים נכנס ללמוד בה, והתקרב שם לראש הישיבה הגאון ר' יחיאל מיכל שלזינגר זצ"ל. לאחר חצי שנה מפתיחת ישיבת פוניבז' ביקש לעבור וללמוד בפוניבז', משום שהבחורים בקול תורה היו צעירים ממנו.

אולם כאן נתקל בבעיה היות והרב מפוניבז' זצ"ל לא רצה לקבל בחורים מקול תורה מחשש שקול תורה תיפגע מכך, אא"כ יש אישור מפורש מהרב שלזינגר. והרב שלזינגר לא הסכים לתת לו אישור.

שרגא פייבל לא ויתר ונשא חן בעיני הגאון רבי אברהם אבא גרוסברד זצ"ל שמאד חיבבו וקירבו והכניסו לפוניבז' עוד לפני שהרב קיבלו, כאשר ר' אבא דואג לכל צרכיו

יום אחד הסתובב הרב מפוניבז' בין הבחורים, והנה הוא תופס אותו לומד עם בחורי הישיבה, שאל אתו הרב מה אתה עושה פה, היכן האישור מקול תורה?. הוא לא השיב. לאחר תקופה הוא לא חש בטוב והרופא אמר לו שצריך לאכול כל יום ביצה וכוס חלב, וכדי לקבל מהטבחית ביצה וחלב היה צריך לבקש אישור מהרב, הטבחית שאלה את 'הרב' והוא השיב לה: שרגא פייבל הוא בחור מאד מיוחד ומתמיד וכדו' והסכים לתת לו.

בישיבת פוניבז' התיידד מאד עם האחים לבית אדלשטיין הגאון רבי יעקב אדלשטיין זצ"ל רבה של רמת השרון, ולהבחל"ח ראש הישיבה הגאון רבי גרשון שליט"א, בסיום שנת השמיטה תש"ה ערך ר' שרגא פייבל פרוזבול בישיבת פוניבז' כשהוא מוסר את 'חובותיו' לדיינים הלא הם המשגיח שקירבו הגאון הצדיק ר' אברהם אבא גרוסברד זצ"ל, ר' אליעזר מנדלוביץ זצ"ל ויבדל לחיים ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין שליט"א.

פרוזבול הרב גרשון אדלשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד