כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
הרוסים בלחץ

דיפלומט יפני נחקר מכוסה עיניים ומוצמד לקיר

יפן דורשת ממוסקבה להתנצל על "הטיפול" בדיפלומט שהיה עצור בעיר ולדיווסטוק במזרח העיר בגין פעולות ריגול לכאורה. יפן טענה שעיניו היו מכוסות, עם לחץ שהופעל על ידיו וראשו. ארגון הביון הרוסי ה-FSB האשים אותו בריגול עבור מדינה אחרת באסיה נגד רוסיה. יפן זועמת על "מעשים שלא ייאמנו"

דיפלומט יפני נחקר מכוסה עיניים ומוצמד לקיר
חיילים רוסים צילום: Pixabay

יפן דרשה ביום שלישי מרוסיה להתנצל על מעצר דיפלומט בגין ריגול לכאורה, יפו מכחישה את האישום המופרך מבחינתה והאשימה את מוסקבה בכיסוי עיניים והצמדת האיש לקיר ב"מעשים שלא יאומנו".

מוטוקי טצונורי, דיפלומט יפני מהעיר ולדיווסטוק שבמזרח המדינה, נחשב ל"אישיות לא רצויה" בגלל "פעילויות מודיעין בלתי חוקיות", כך אמר דובר הממשלה היפנית הירוקאזו מאטסונו.

"הפקיד היה עם עיניים מכוסות, עם לחץ שהופעל על שתי ידיו ועל ראשו, כך שהוא לא היה מסוגל לזוז בזמן שנעצר, ואז הוא נחקר בצורה שתלטנית", אמר מאטסונו.

יפן "מוחה בתוקף על המעשים הבלתי ייאמנו הללו", אמר, והכחיש את האשמות הריגול. הקונסול המשוחרר לא נפגע בריאותית והוא עזב את רוסיה ביום רביעי, אמר מאטסונו.

ארגון הביון הרוסי ה-FSB אמר כי הדיפלומט הוכרז כ"פרסונה נון גרטה" (אישיות בלתי רצויה) לאחר שנתפס "על חם" תוך קבלת מידע מסווג, בתמורה לכסף, ועל שיתוף פעולה עם מדינה אחרת באזור אסיה-פסיפיק, כך דווח ה'דיילי מייל'.

לטענת הרוסים הדיפלומט גם ביקש מידע על "השפעת הסנקציות המערביות" על אזור פרימורסקי המזרחי ברוסיה. יפן זימנה את השגריר הרוסי ו'דרשה התנצלות רשמית' על "הטיפול" בדיפלומט עם מעצרו, דבר שלדברי יפן מפר את אמנת וינה ליחסים קונסולריים.

"הקונסול העצור לא עסק בשום פעילות בלתי חוקית", אמר הדובר מאטסונו, והוסיף כי סגן שר החוץ היפני אמר לשגריר רוסיה ביפן שטוקיו "צריכה לנקוט בצעדים שווים" ודרש התנצלות רשמית ממוסקבה.

שירות הביטחון הרוסי הפיץ סרטון קצר שלדבריו הראה את הדיפלומט מודה שהוא הפר את החוקים הרוסיים, ולפי הדיווחים ברוסיה, מוסקבה הגישה מחאה מול טוקיו בערוצים דיפלומטיים.

רוסיה רואה ביפן מדינה 'עוינת' כינוי שהיא הצמידה לכל מדינות האיחוד האירופי, ארצות הברית ובעלות בריתה, כולל בריטניה ואוסטרליה. לטוקיו היו יחסים מורכבים עם מוסקבה לפני הפלישה לאוקראינה בפברואר, ושני הצדדים עדיין לא חתמו על הסכם שלום לאחר מלחמת העולם השנייה. ניסיונות לעשות זאת נפגעו בשל מחלוקת ממושכת על איים בשליטת רוסיה.

מלחמת אוקראינה רוסיה יפן תקרית דיפלומטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד