כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
התקפה חזיתית

העיתון הסעודי: "אל-קרדאווי מת והרעל שלו ממשיך לחיות"

עיתון סעודי רשמי תוקף את המנהיג הרוחני של האחים המוסלמים שמת ביום שני האחרון: "הארגון הוצא מחוץ לחוק במצרים ובמדינות נוספות ועסק עשרות שנים בהפצת אידיאולוגיה שהזינה אלימות ברחבי המזרח התיכון". כך במאמר בעיתון הסעודי הרשמי

העיתון הסעודי: "אל-קרדאווי מת והרעל שלו ממשיך לחיות"
יוסף אל-קרדאווי צילום: באדיבות המצלם

יוסף אל-קרדאווי מנהיג הרוחני של האחים המוסלמים שהוצאו מחוץ לחוק במצרים הפיץ אידיאולוגיה שהזינה אלימות ברחבי המזרח התיכון. כך במאמר בעיתון הסעודי Arab News. הוא הצדיק פיגועי התאבדות, התבטא שוב ושוב נגד יהודים, והוציא פסקי הלכה שמבזים נשים.

יוסף אל-קרדאווי, המנהיג הרוחני של האחים המוסלמים שהוצאו מחוץ לחוק במצרים, מת ביום שני בגיל 96, והותיר אחריו מורשת רעילה של שנאה ועליונות אסלאמית. אל-קרדאווי היה רשמית יו"ר האיגוד הבינלאומי של חוקרים מוסלמים, תפקיד בו כיהן במשך 18 שנים מאז הקמתו ב-2004.

הוא היה מראשי האחים המוסלמים, ארגון דתי-פוליטי שמדינות המפרץ ומדינות מערביות רבות הטילו עליו סנקציות ואסרו כל קשר אליו. ארגון האחים המוסלמים, שנוסד ב-1928, התבסס באמצע המאה ה-20 כתנועת האופוזיציה העיקרית במצרים, כמו גם במדינות אחרות באזור. קהיר הכניסה את התנועה לרשימה השחורה כארגון טרור ב-2013.

אל-קרדאווי נולד בכפר קטן במצרים ב-1926 ולמד תיאולוגיה אסלאמית באוניברסיטת אל-אזהר בקהיר, שם סיים את לימודיו ב-1953. בין 1949 ל-1961, הוא נכלא מספר פעמים במצרים על רקע קשריו עם האחים המוסלמים והאשמות כי הורה על התנקשות בדמויות פוליטיות. תומכי האחים המוסלמים נתפסו ברחבי העולם האסלאמי כמי שמעודדים שנאה דתית ומקדמים אלימות כדי להשיג כוח פוליטי.

2003: פסק כי צריך לבצע ג'יהאד נגד ישראל ונגד יהודים שגרים בישראל, וטען כי כל היהודים בישראל כובשים, והביא ללגטימציה לפגוע ביהודים.

2004: הצדיק התקוממות נגד הנוכחות האמריקנית בעיראק ופסק להרוג את הנלחמים.

2010: טען כי מחבלים מתאבדים אינם באמת מתאבדים, אלא מתים כתוצאה מקרית מביצוע פעולותיהם, שנחשבות כקורבן מפואר במלחמת קודש איסלאמית ומכשירה אותם למות קדושים.

2013: דגל בהפלת ממשלתו של חוסני מובארק במצרים במהלך האביב הערבי.

2015: כינה את כל מי שיצא נגד המנהיג המצרי חוואריג' (אויבי האסלאם) לאחר כניסתו של מוחמד מורסי איש האחים המוסלמים לתפקיד הנשיא במצרים.

בציוץ מ-2019, טען אל-קרדאווי שהוא לא מטיף לשנאה ושהוא בילה את 25 השנים האחרונות בקידום מחשבה מתונה. "עמדתי נגד קיצוניות וקיצונים במשך כרבע מאה. ראיתי את האיום שלו על הפרט והחברה, וחיזקתי את העט, הלשון והמחשבה שלי לתמוך בקריאה למתינות" כתב. עם זאת, הרקורד שלו גילה בדיוק את ההיפך. הוא הצדיק פיגועי התאבדות, במיוחד בישראל, התבטא שוב ושוב נגד יהודים כקהילה, והוציא פסקי הלכה שמבזות נשים.

"תמכתי במבצעי קדושים, ואני לא היחיד", אמר. הוא גם עודד מוסלמים שלא היו מסוגלים להילחם לתמוך כלכלית במוג'אהדין (אלה העוסקים בג'יהאד) בכל מקום בארצות זרות.

בשנת 2008, סירב משרד הפנים של בריטניה לתת לו ויזה כדי לקבל טיפול רפואי. דיוויד קמרון, מנהיג המפלגה השמרנית לשעבר, תיאר את אל-קרדאווי כ"מסוכן ומפלג" בפנייתו לממשלה לדחות את בקשת הויזה. משרד הפנים מסר אז: "בריטניה לא תסבול את נוכחותם של אלה המבקשים להצדיק כל פעולות של אלימות טרור או להביע דעות שעלולות לטפח אלימות בין-קהילתית".

תמיכתו הקולנית של יוסף אלקרדאווי במחבלים מתאבדים ופסקי הלכה נגד נשים הביאו לגינוי עולמי. נאסר על אל-קרדאווי להיכנס לארה"ב. ב-2012 נאסר עליו להיכנס לצרפת.

אל-קרדאווי הוציא פסקי הלכה שאישרו התקפות על כל היהודים. בינואר 2009, הוא אמר: "אוי אלוקים, קח את אויביך, אויבי האיסלאם, הו אלוקים, קח את התוקפים היהודים הבוגדניים, הו אלוקים, הרוג אותם אחד אחד ואל תחוס על אף אחד".

הוא החזיק בדעות דומות של שנאה עמוקה לאירופאים. "אני חושב שהאיסלאם יכבוש את אירופה בלי להזדקק לחרב או להילחם. אירופה אומללה עם החומרנות, עם הפילוסופיה של הפקרות ועם השיקולים הלא מוסריים השולטים בעולם - שיקולים של אינטרס ופינוק עצמי", אמר ב-2009. ב-2013, אל-קרדאווי תקף את המדינות המוסלמיות כחלשות, וקרא לאזרחים להפיל את ממשלותיהם ולפתוח במלחמה נגד כל המתנגדים לאחים המוסלמים, ותיאר אותם כחוואריג' (אויבי האסלאם).

כשהחלה התקוממות במצרים נגד שלטונו של הנשיא הוותיק חוסני מובארק, אל-קרדאווי תמך במפגינים בשידורי הטלוויזיה שלו והוציא צו האוסר על אנשי הביטחון לפתוח עליהם באש.

הוא גורש ממצרים מאז 1997 ושהה בקטאר, הוא נידון למוות שלא בפניו ב-2015, נמצא ברשימת הטרור של סעודיה, מצרים, איחוד האמירויות ובחריין. עם שובו למצרים ב-2011, הוא החל לנהל תפילות יום שישי עבור מאות אלפי אנשים בכיכר תחריר שבוע לאחר התפטרותו של מובארק.

"אל תתנו לאף אחד לגנוב מכם את המהפכה הזו - הצבועים האלה שילבשו פנים חדשות שמתאימות להם", אמר לקהל. לאחר שהתפטר נשיא מצרים חוסני מובארק, הוביל אל-קרדאווי דרשות בפני מאות אלפי אנשים שהפיצו את רעיונותיו ואמונותיו. מובארק נידון למאסר עולם בשנת 2012 אך קיבל חנינה על ידי בית משפט גבוה יותר בשנת 2014.

עם זאת, אל-קרדאווי נאלץ שוב לגלות לקטאר בשנת 2013 שם מת היום שני האחרון, כאשר הצבא הפיל את יורשו של מובארק, מוחמד מורסי, נאמן האחים המוסלמים, בעקבות הפגנות המוניות נגד מדיניותו. אל-קרדאווי גינה את מה שתיאר כ"הפיכה" ופנה לכל הקבוצות במצרים להחזיר את מורסי למה שכינה "התפקיד הלגיטימי שלו". אל-קרדאווי נידון למוות שלא בפניו על ידי בית משפט מצרי ב-2015 לצד מנהיגי האחים האחרים.

סעודיה מצרים קטאר האחים המוסלמים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד