כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
קולות הסבלים

רגע לפני שנהרסים: כך בנו את בנייני 'הזיף זיף' בבני ברק • צפו

יצחק כרמלי בסרטון נוסף והפעם על בנייני ה'זיף זיף' העתיקים השוכנים בגבעת רוקח בבני ברק, רגע לפני שהם נהרסים ניתן להבחין בלבני החול הישנות המרכיבות אותם • צפו

רגע לפני שנהרסים: כך בנו את בנייני 'הזיף זיף' בבני ברק • צפו
כרמלי לצד בניין בבני ברק צילום: מתוך הסרטון

רגע לפני שהם נהרסים יוצא יצחק כרמלי אל בניני "הזיף זיף" האחרונים שנותרו בבני ברק. מרביתם של אלו נמצאים בעיקר בגבעת רוקח, שהיתה ראשיתה של בני ברק.

כמו יתר המבנים שנבנו בשפלת החוף לפני כשבעים שמונים שנה, גם עיר התורה והחסידות בני ברק, נבנתה מלבנים העשויים מחול ים המכיל שרידי צדפים וקונכיות שהובאו מחופי תל אביב השכנה .

עד 1964 עוד השתמשו באותם לבנות עשויות מחול מתפורר. בעקבות וועדה שהקים שר הבינוי והשיכון דאז יוסף אלמוגי, לבדוק האם כריית הזיף זיף גורמת לנסיגת צוק החוף, הופסקה כריית החול ובמקום כך החלו לבנות בלבנים של סיד ומלט.

עד היום לא ברור מדוע נקרא החול זיף זיף? הדעה הרווחת כי מקור השם זיף זיף הוא בשפה הערבית, עובדה שאינה נכונה, אין מילה כזאת בערבית, מסתבר כי מקור השם הוא כנראה הם אותם קולות שהשמיעו הסבלים רוכבי הגמלים הערבים שקראו "זיף זיף" כדי לדרבן את הגמלים העייפים.

יצחק כרמלי מציין ל'בחדרי חרדים': היום יום השלושים לפטירת אבי מורי ר' מרדכי כרמלי ז"ל. אבי ז"ל שאהב את עיר התורה והחסידות האיץ בי לצלם ולפרסם את הכתבה הזו, לצערי הוא לא זכה לראותה.

ממשיך כרמלי ואומר: אבי ז"ל שנפטר בשנת הצ' לחייו, היה שותף לא רק בבניינה הרוחני  של עיר התורה, לפני כ 70 שנה הוא זכה להביא ע"ג חמורים את החול ששימש לבניינים הראשונים בגבעת רוקח. יהי זכרו ברוך.

בניינים יצחק כרמלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד