כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
איך שגלגל מסתובב

קיבלה תואר אבירות על עזרתה ליהודים ספרדים

אישה מסיאטל תזכה בתואר האבירות בטקס שיערך בארה"ב באוקטובר על פועלה בסיוע ליהודים ספרדים לנצל את החוק המאפשר להם להגיש בקשה לאזרחות ספרדית

קיבלה תואר אבירות על עזרתה ליהודים ספרדים
דגל ספרד צילום: Pixabay

במאה ה-15 הביאו מלכת ספרד איזבלה ובעלה פרדיננד את האינקוויזיציה לעולם, מוסד רצחני שגירש עשרות אלפי יהודים מארצם. חמש מאות שנה מאוחר יותר, ספרד הופכת אישה יהודייה מסיאטל לאבירה על שם "איזבלה הקתולית", כפי שהמלכה כונתה.

ספרד עשתה כברת דרך בהכרה בהיסטוריה היהודית הענפה והכואבת שלה, טוענת אלחדף, כולל על ידי העברת חוק משנת 2015 המעניק לצאצאי קורבנות האינקוויזיציה, בעלי שורשים יהודים ספרדים, הזדמנות להגיש בקשה לאזרחות.

התואר אושר על ידי מלך ספרד פליפה השישי, תואר האבירות של אלחדף נובע במידה רבה מעבודתה בסיוע ליהודים ספרדים לנצל את החוק המאפשר להם להגיש בקשה לאזרחות ספרדית לפני סגירת חלון הבקשה בספטמבר האחרון. בסיאטל יש את האוכלוסייה הספרדית השלישית בגודלה בארה"ב, המונה כ-5,000.

אלחדף, אשת נדל"ן ובת למשפחה ספרדית אמרה כי היא רואה בהפיכתה לאזרחית ספרד ב-2016, משהו שנלקח ממשפחתה וחזר למקום שמרגיש מאוד מוכר. "כשאני נוסעת לספרד, אני מרגישה בבית", אמרה אלחדף, שהייתה גם שותפה להקמת ארגון ואתר ספרדי בסיאטל, ובשנת 2018 מונתה לשגרירת ארה"ב של רשת ערים ספרדיות עם מורשת יהודית.

ספרד העניקה את הרוב המכריע של הבקשות, והביאה לכ-42,600 איש אזרחות ספרדית (כולל 1,500 אמריקאים) נכון לסוף יוני, אך היא דחתה 2,500 בקשות ועדיין לא הוציאה החלטה לגבי כמעט מחצית מהבקשות הללו.

חלקם מחכים יותר מחמש שנים לתשובה, אמר לואיס פורטרו, עורך דין בספרד המתמחה בסיוע לאנשים ספרדים להשיג אזרחות הן בארצו והן בפורטוגל, שהעבירה חוק דומה ב-2015. בפורטוגל יש גם עשרות אלפי מקרים לא פתורים, לדברי פורטרו, נדחו רק כ-300 בקשות וכ-57,000 קיבלו אזרחות פורטוגזית נכון לדצמבר האחרון.

כשהפרלמנט של ספרד שקל את החוק, היא הייתה במדינה וסייעה בארגון ועידה בינלאומית של יהודים ספרדים. היא חזרה בארה"ב ביום שבו החוק הגיע להצבעה, היא קמה מוקדם כדי לראות את התוצאה.

"כשזה עבר, פשוט נכנסתי להילוך", היא אמרה. אלחדף התחילה לעמוד בדרישות הזכאות הארוכות: הוכחת המורשת הספרדית, ידיעת השפה הספרדית ונסיעה לספרד כדי לקבל מסמכים נוטריוניים.

לאחר מכן היא החלה לעזור לאחרים לקבל אזרחות ולימדה רבים כיצד להגיש בקשה לאזרחות, ועל כך היא תקבל תואר אבירה.

ספרד פורטוגל סיאטל ספרדית אינקווזיציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד