כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
סגירת מעגל

הסב הציל יהודים בשואה נכדיו ברחו למשפחה אותה הציל הסב

כמעט 80 שנה אחרי שפיוטר סנייביץ' הציל את הנער היהודי דימיטרי שמייגר מציפורני הנאצים - בתו ושבעת נכדיו נמלטו מההפצצות באוקראינה ישירות לבאר שבע, בה מתגוררת משפחתו של שמייגר, שאותו הציל סנייביץ'. הסב קיבל תואר חסיד אומות עולם 

הסב הציל יהודים בשואה נכדיו ברחו למשפחה אותה הציל הסב
המלחמה באוקראינה צילום: משרד ההגנה האוקראיני

בעקבות הצטברות המקרים על פליטים מאוקראינה שחווים קשיים כלכליים ובתוכם בני משפחתו של חסיד אומות העולם, החליטו בארגון הפילנטרופי הבריטי JNF UK ובארגון מתן-משקיעים בקהילה, לסייע לפליטים ולהעניק תווי קניה לאלף פליטים לרכישת ציוד בסיסי בסך כולל של כחצי מיליון שקלים. גובה הסיוע ינוע בין 1,000 שקלים ל-1,500 שקלים, בהתאם לגודלה של כל משפחה. החלוקה תתבצע באמצעות מינהלת הסיוע "צו השעה", המופעלת בהובלת הממשלה ע"י משרד הרווחה והביטחון החברתי וארגון מד"א.

כמעט 80 שנה אחרי שפיוטר סנייביץ' הציל את הנער היהודי דימיטרי שמייגר מציפורני הנאצים - בתו ושבעת נכדיו נמלטו מההפצצות באוקראינה ישירות לבאר שבע, בה מתגוררת משפחתו של שמייגר, שאותו הציל סנייביץ'. ארגון JNF UK החליט לסייע למשפחת אודרצ׳וק שנמלטה מאוקראינה בסיוע כספי נוסף בסך 10 אלפים שקלים. אנטולי ולידיה אודרצ'וק, הם הורים למשפחה ברוכת ילדים מהעיר רובנו שבאוקראינה שנמלטו עם שבעה מתוך תשעה ילדיהם לישראל עם תחילת ההפגזות. אביה של לידיה הוכר כחסיד אומות העולם לאחר שהציל ילדים יהודים בזמן השואה.

מדובר בסיוע לרכישת ציוד החסר לפליטים מעבר לסל המזון אותו הם מקבלים מהמדינה. במסגרת תווי הקניה, יוכלו הפליטים לרכוש ציוד בסיסי הכולל בגדים והנעלה, ריהוט וכלי בית, מאחר ורבים הגיעו ללא אמצעים והעסקתם בישראל מתאפשרת רק בדרך עקיפה במהלך שהותם בישראל.

"היו לנו חיים מאושרים באוקראינה ועד הרגע האחרון לא האמנו שיכולה לפרוץ מלחמה. ההחלטה לעזוב הייתה קשה מאוד כי זאת המולדת וצריך לעזוב לתקופה לא ידועה". לדברי לידיה, בתו של חסיד אומות העולם, "גילינו בישראל הרבה אנשים טובים שיסייעו לנו וגילו אכפתיות. תווי הקנייה יסייעו לנו מאוד לרכוש ציוד שחסר לנו בגלל שהמשפחה שלנו מאוד גדולה".

קסניה סוחנקו נמלטה עם שתי בנותיה לישראל מהעיר דנייפרו ונמצאה זכאית לקבל תווי סיוע: "עם הדי הפיצוצים החלטנו לעזוב מיד. במהלך הבריחה לישראל, הבנות שלי אכלו רק לחם וכריכים, היה שלג וקפוא מאד, במעבר הגבול ישנו בבתי ספר על הרצפה עד שאישרו לנו להגיע לישראל, בה מתגורר אבי".

לדברי סוחנקו, "הגענו לישראל בלי כלום, עם בגדי חורף ושקית מסמכים. כבר ארבעה חודשים שאבי ישן על מזרן מתנפח, ואני עם הבנות שלי על מיטה משותפת בדירה קטנטונת. אני צריכה להתחיל את חיי מחדש. אני מקווה שבהמשך יגיעו ימים טובים".

שמואל חייק, יו"ר JNF UK מסר: "הוועד המנהל של JNF UK קיבל החלטה חשובה לסייע לפליטים מאוקראינה לישראל לטובת רכישת ציוד בסיסי. התמיכה שלנו בפליטים מתוך אחריות משותפת בין יהודי אנגליה ותורמים מישראל היא זכות גדולה". לדברי חייק, "יחד עם ממשלת ישראל, עלינו לסייע ולתמוך בפליטים ככל שניתן, עד שהמצב יתבהר. אנחנו קוראים לארגונים פילנתרופיים נוספים להצטרף אלינו כדי שנוכל להגדיל את התמיכה והסולידריות עם העם האוקראיני שנמצא בתקופה לא פשוטה".

על הסיוע הנוסף למשלחת חסידי עולם הכולל אמר חייק: "מעורבותו של אביה של לידיה בהצלת יהודים באוקראינה במהלך השואה הייתה קרן של אור בתקופה האפלה ביותר של המין האנושי. ולנו, העם היהודי, אחריות לעזור לכם בזמן הקשה ביותר שאתה עוברים מתוך הערכה לתרומה של משפחתך בתקופה הנוראה ביותר לעם היהודי".

אהובה ינאי, מנכ"לית 'מתן - תורמים לקהילה' הגיבה וביקשה: "אני קוראת לעסקים על עובדיהם ביחד עם תורמות ותורמים להצטרף אלינו, להשקעה אנושית הכרחית בחיי המשפחות שנמלטו מימי המלחמה באוקראינה: ללא ציוד בסיסי לעצמם, לילדה, לתינוק. כולנו תקווה כי ביום שובם של משפחות הפליטים לביתם, יזכרו אותנו, את החברה הישראלית וידעו כי בעת אסונם הכבד הושטנו יד עוזרת".

נפתלי יעב"ץ, ראש מינהלת 'צו השעה' אמר מצידו כי "לאור החלטת הממשלה למתן מענים וסיוע הומניטרי לנמלטי המלחמה מאוקראינה, משרד הרווחה והביטחון החברתי גאה לעמוד בחזית העשייה ולסייע לאוכלוסייה בתקופתה הקשה ביותר. אנו פועלים כל העת בכדי לרתום את ארגוני החברה האזרחית והפילנתרופיה כ"מכפיל כוח" לעבודת הממשלה ולעיבוי המענים הניתנים לאוכלוסייה. אלף מקבלי הסיוע במסגרת המבצע הנוכחי מצטרפים לאלפים הרבים שקיבלו ומקבלים סיוע מ'צו השעה' ובשם נמלטי המלחמה – אנו מעריכים את התרומה והסיוע למשפחות בהשגת הציוד הבסיסי לו הם היו זקוקים".

מלחמת אוקראינה רוסיה פליטים באר שבע חסיד אומות העולם מלחמת העולם השניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד