כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
סערת החיג'אב

צפו: הפגנות באוניברסיטאות איראניות וגם ב-150 ערים בעולם

הרפובליקה האסלאמית של איראן מצאה את עצמה עם הפגנות רבות בשבת. סטודנטים באוניברסיטאות ברחבי איראן הפגינו. עצרות והפגנות רבות התקיימו היום ברחבי העולם. מפגינים בטהראן הורידו את השלטים של רחובות בשם "רפובליקה האיסלאמית" ו"פלסטין"

צפו: הפגנות באוניברסיטאות איראניות וגם ב-150 ערים בעולם
הפגנות נגד המשטר האיראני צילום: צילום מסך

הפגנות ושביתות בכ-100 אוניברסיטאות החלו בשבת בבוקר באיראן, אוניברסיטאות בטהראן, אספהאן, משהד וערים אחרות היו זירות של שביתות. כשהשיעורים התחדשו הסטודנטים נכנסו לקמפוסים אך סירבו להשתתף בהרצאות. במקום זאת, הם החלו להפגין.

הסטודנטים קראו לשביתה כללית ועשרות פרופסורים תמכו בקריאה שלהם ודרשו לשחרר את אותם סטודנטים שנעצרו עד כה. שביתה כללית החלה גם בעיירות ובערים הכורדיות במערב המדינה וצפויות הפגנות רחוב נוספות במהלך היום ובעיקר בשעות הערב.

לפחות 19 מפגינים סונים בלוצ'י בזאהדאן, דרום מזרח איראן נהרגו ביום שישי, המוות זעזע את המדינה והיה ההרג ההמוני הראשון במקום אחד מאז החלו ההפגנות לפני שבועיים. ההפגנות ברחבי איראן החלו ב-16 בספטמבר, כאשר מהסה אמיני, אישה בת 22 מתה בבית החולים לאחר שספגה מכות במעצר ממשטרת החיג'אב האיראנית כי לא לבשה את החיג'אב בצורה מלאה.

מפגינים בטהראן הורידו את השלטים של רחובות בשם "רפובליקה האיסלאמית" ו"פלסטין" כך דווח ערוץ הטלוויזיה Iran International.

לטענת גורמי אופוזיציה 42 בני אדם נהרגו ביום שישי ברחבי איראן. עצרות תמיכה במפגינים איראנים התקיימו באוסטרליה, ניו זילנד, דרום קוריאה וג'קרטה בירת אינדונזיה. קהילות הפזורה האיראניות ופעילי זכויות אדם פתחו בהפגנות חסרות תקדים בלמעלה מ-150 ערים ברחבי העולם נגד הרפובליקה האסלאמית.

ההפגנות ברחבי העולם החלו בשבת באוסטרליה, ניו זילנד ומזרח אסיה, ואחריהן ערים אירופיות עם ערים ביבשת אמריקה. אנשים רבים באיראן ומחוצה לה מקיימים הפגנות קבועות מאז מותה של מהסה אמיני, האישה בת ה-22 שרציחתה בידי משטרת החיג'אב עורר התקוממות.

המפגינים ברוב הערים התגודדו מחוץ לשגרירויות או הקונסוליות של הרפובליקה האסלאמית או הכיכרות המרכזיות, תוך שהם קוראים קריאות נגד המשטר האיראני, כמו "מוות לדיקטטור", בהתייחסות למנהיג העליון של איראן עלי חמינאי , ו"נשים, חיים, חירות".

באוסטרליה ובניו זילנד, פקידי ממשל רבים ופעילי זכויות אדם בינלאומיים השתתפו בעצרות ובחלק מהמקרים נשאו נאומים. לפחות בשלוש ערים באוסטרליה לבדה, אדלייד, סידני ומלבורן, הפגנות גדולות.

בלונדון, קהל גדול של גולים איראנים התאסף סביב כיכר טרפלגר כדי להביע תמיכה בהפגנות באיראן. "למרות שאנחנו רחוקים מהמולדת, יש לכם את הגב שלנו", הם קראו.

באדינבורו, חבר הפרלמנט הסקוטי ומנהיג הליברל-דמוקרטים הסקוטים אלכסנדר ג'פרי קול-המילטון נשא נאום תמיכה בהפגנות המתמשכות באיראן. גם בבירת שוודיה שטוקהולם ובבריסל בבלגיה היו הפגנות ענק, הערים הללו הן ביתם של קהילות גדולות של איראנים.

במהלך העצרות בשטוקהולם, קרא רזא יונסי, שאחיו עלי, כלוא באיראן, לשחרר את כל אסירי המצפון ואת כל אלה שנעצרו שלא בצדק על ידי הרפובליקה האסלאמית.

איראן טהרן הפגנות עלי חמינאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד