כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
הישורת האחרונה

האסטרטגיה, הקמפיינרים והמסרים: במפלגות נערכים לבחירות

שלושים יום לבחירות: 'בחדרי' עם פרויקט מיוחד שסוקר את מאחורי הקלעים של המפלגות השונות. מי הם הקמפיינרים שעומדים מאחורי המפלגות ומה המסרים הבולטים של כל מפלגה; בש"ס ממשיכים עם אותו קמפיין מוכר, ספק אפקטיבי, ביהדות התורה דווקא מחדשים

האסטרטגיה, הקמפיינרים והמסרים: במפלגות נערכים לבחירות
בחירות לכנסת ה-25 צילום: צלמי פלאש 90

שני מנדטים בלבד יכריעו את מערכת הבחירות לכנסת ה-25, אלו שני המנדטים החסרים לכל אחד מגושים כדי להקים ממשלה. מערכת הבחירות הייתה מנומנמת עד כה הרבה בגלל המשבר הפוליטי ורצף הבחירות בשנים החולפות, אך בשלושים הימים שנותרו עד לבחירות, יכנסו במפלגות למתכונת "הישורת האחרונה" במטרה להעיר את השטח.

שתי מפלגות חותרות להגיע לשלטון: הליכוד, שאיבדה את מקומה בשלטון, ויש עתיד שאוחזת בו כעת; כשהמחנה הממלכתי מזנבת אחריה. החרדים מנהלים קמפיין חברתי ויהודי, העבודה וישראל ביתנו עם קמפיין אנטי דתי, שקד מנסה לעבור את אחוז החסימה והערבים פועלים להעיר את השטח, צעד שעלול להטות את הכף לטובת ממשלת שמאל.

יאיר לפיד, שמגיע לבחירות עם יתרון ברור כשהוא אוחז בתפקיד ראש הממשלה, ינסה לשמור על תקפידו, או על ידי הקמת ממשלה עם השותפות הקיימות שמא אף בשיתוף הרשימה המשותפת, או לחילופין על ידי יציאה לבחירות שישיות, שיישארו אותו בתפקיד ראש ממשלת מעבר, בדומה לנתניהו שהחזיק בתפקיד כמעט שנתיים עד שהוקמה ממשלה האחדות בינו לבין גנץ.

ב'יש עתיד' מנהלים קמפיין די רדום, בעיקר קמפיין חיובי על הישגים שהביאו בקדנציה החולפת, בצמוד למסר, "באנו לשנות, ממשיכים לשנות", מחדדים במפלגה את הצורך לשמור על השלטון. הקמפיין, בניצוחו של הלל קוברינסקי, מנהל חזית מול 'המחנה הממלכתי' של בני גנץ שמנסה גם הוא להגיע לתפקיד ראש הממשלה בהקמת ממשלת אחדות לצד החרדים.

בליכוד מבקשים לחזור אל השלטון בו החזיקו למעלה מעשור; בקמפיין שמנהלים צוות הלשכה של נתניהו, לצד הקמפיינרים מוסי שלי ושרולי אינוהרן הם יורים לכל הכיוונים, כשמטרת העל שלהם היא להעיר את השטח הליכודי ולהוציא את כל הבוחרים כדי להבטיח 61 מנדטים לגוש. בליכוד מנהלים קמפיין הפחדה מול תרחיש של ממשלת שמאל בראשות לפיד או גנץ עם מסרים כמו חשש מהקמת מדינה פלסטינית או ממשלה לצד הרשימה המשותפת.

בימים שעד הבחירות ינהלו בליכוד חזית נוספת, קמפיין מול 'הבית היהודי' של איילת שקד במטרה שתפרוש ולא תשרוף קולות לימין. הקמפיין כבר החל, וצפוי להתגבר ככל שנתקרב לבחירות. המטרה המרכזית היא לגייס את תומכי שקד להצביע לאחת ממפלגות הימין שעוברות בוודאות את אחוז החסימה ולהשלים בכך את המנדטים החסרים להקמת הממשלה.

במחנה הממלכתי של בני גנץ מנהלים אף הוא קמפיין דו כיווני: מחד, בתוך הגוש פועל גנץ להגיע לעמדת כוח ממנה יוכל להרכיב ממשלה או לדרוש רוטציה עם מי שיקים ממשלה, צוות הקמפיין שמנהל רונן משה הביא את המסר "רק גנץ יכול" לפיו גנץ הוא היחיד שיכול להקים ממשלה רחבה לצד החרדים ושאר המפלגות, מאידך, הקמפיין של גנץ מכוון גם לקבוצת הימין הרך ומתריע מתרחיש בו נתניהו יחזור לשלטון, תרחיש אותו הם מכנים "סיוט נובמבר".

ש"ס: הקמפיינרים ישראל בכר, יענקי ביכלר ואשר מדינה מנהלים קמפיין די ממוחזר מהמערכות הקודמות, אך מצליח לדבר לשטח המסורתי. במרכז המסר שלהם עומד יוקר המחייה. תחת הסלוגן "רעבים לשינוי", מחדדים במפלגה את קשיי יוקר המחייה שמורגשים לכל ומתחייבים כי יחולקו לאחר הבחירות תלושי מזון שיקלו על כולם. גם נושא הזהות היהודית שנפגעה עומד במרכז הקמפיין שמתנהל גם ברשתות וגם בחוצות ובש"ס ניצלו את ימי הסליחות לעורר את הנושא.

ביהדות התורה מנהלים קמפיין מרענן, המסרים הוותיקים כגון 'ברגע האמת' התחלפו במסר עכשווי שמשקף את המצב אותו חווים החרדים: המצוקות הכלכליות לצד המצוקות הדתיות. 'דגל התורה' ו'אגודת ישראל' מנהלות קמפיינים נפרדים, את קמפיין 'דגל התורה' מנהל קיווי הס, ואת קמפיין 'אגודת ישראל' עושים הצוות אבי דז'דק, שניאור רוזן, מאיר ברגר וחיים ולצר.

את קמפיין אגודת ישראל מלווה הסלוגן "אם חייך יקרים לך", שהוא למעשה מסר כפול שמדבר גם על הנוטשים הדתיים וגם יוקר המחייה, מצוקת הדיור ועוד. בדגל התורה לעומת זאת מקדמים את הסלוגן "מוכרחים להילחם - חייבם לנצח" שמדבר גם כן על מצוקת הכלכליות והדתיות, לצד התחייבויות לתקן את שכר המורות ושאר נושאים שעל הפרק.

המסרים הדתיים פחות זקוקים לחידוד במסע הבחירות הנוכחי, בעיקר בשל פעולות של הממשלה היוצאת שכוונו לפגיעה בחרדים, יוזמות שקידמו במשרד לשירותי דת וגם הפעלת תחבורה ציבורית בשבת שמקדמים במשרד התחבורה, כל אלה מחדדים את הצורך להתגייס למערכה גם ללא קמפיין בנושא.

בציונות הדתית זוכים מן ההפקר: סיוט ׳ימינה׳ והקמת ממשלת השינוי מביאה את מרבית הציבור הדת"לי להצביע ללא התלבטות לצינות הדתית שמנהלת קמפיין באמצעות אורי איגרה והראל דבידוביץ' עם הסלוגן "מה שאתה בוחר - זה מה שאתה מקבל", תוך התחייבויות לשינויים בנושאי המשפט, התיישבות ועוד.

בן גביר מנהל קמפיין נפרד באמצעות נבו כהן, תחל הסלוגן "הגיע הזמן בן גביר".

מרצ והעבודה: המפלגות שנוגסות זו בזו מנהלות קמפיין דומה לזו שניהלו במערכות הקודמות, בעוד מרצ מחדדת את הנושא המדיני, מרבה לתקוף את "הכהנסטים" ומתחייבת לחוקק את חוקי הנאשם והקלון, בעבודה מנסים לנהל קמפיין חברתי שמסתיר את כשליה של יו"ר המפלגה שרת התחבורה מיכאלי. במפלגה מנהלים גם קמפיין הפחדה אנטי-דתי שבמרכזו הפעלת תחבורה ציבורית בשבת במטרה להגדיל את הכוח הפוליטי.

בישראל ביתנו, שמדשדשים סביב אחוז החסימה, מנהלים גם קמפיין אנטי-דתי. הסלוגן המרכזי של קמפיין הבחירות הוא "עשיה וניסיון", עם מסרים אנטי דתיים כדוגמת "אין ממשלה בלי לימודי ליב"ה", במפלגה מציגים הישגים של נציגי המפלגה הקדנציה החולפת, ומתחייבים גם הפעם שלא ישבו בממשלה עם ש"ס ויהדות התורה.

הבית היהודי של איילת שקד מנהלת קמפיין קשוח מתחת לאחוז החסימה תוך ניסיון לשפר עמדות ולהסביר לציבור כי היא תביא את המנדטים החסרים לנתניהו. שקד מנסה לחדד מסרים כי מקומה בימין, בעיקר כדי לתקן את נזקי הממשלה החולפת בה היא עדיין שותפה. את הקמפיין שלהם מנהל האסטרטג ספי שקד.

במפלגות הערביות ממקדים את קמפיין הבחירות בהוצאת הבוחרים לקלפיות. הציבור הערבי התפצל בין תומכי רע"מ שעשו היסטוריה והצטרפו לממשלה לבין תומכי הרשימה המשותפת ובל"ד שמתנגדות למהלך. לא ברור איך העימות הפנימי ישפיע, האם הוא ירדים את השטח או שמא ההפך, המטרה של המפלגות הערביות כולן הוא להתסיס את השטח ולגייס את הרחוב הערבי. אחוזי ההצבעה שם ישפיעו על תוצאות המערכת הפוליטית כולה.

 

בחירות לכנסת ה-25

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד