כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

אושר בממשלה: יוכנסו עובדים זרים למוסדות סיעודיים

הבוקר הובא לאישור הממשלה את התיקון להצעת מחליטים שתרחיב את האפשרות להעסיק עובדים סיעודיים זרים במוסדות המטפלים בחולים הסיעודיים בישראל

אושר בממשלה: יוכנסו עובדים זרים למוסדות סיעודיים
מצב סיעודי צילום: פיקסביי

שר הרווחה מאיר כהן, השרה לשוויון חברתי מירב כהן בשיתוף שרת הפנים איילת שקד ושר הבריאות ניצן הורוביץ הביאו הבוקר (ראשון) לאישור הממשלה את התיקון להצעת מחליטים שתרחיב את האפשרות להעסיק עובדים סיעודיים זרים במוסדות המטפלים בחולים הסיעודיים בישראל.

כזכור, על רקע מחסור אדיר בכוח אדם מיומן ואיכותי במוסדות סיעודיים, הועברה החלטת ממשלה 183 בשנת 2020 אשר התירה לראשונה לגייס ולהעסיק עובדים זרים ככוח עזר. אך ההחלטה אפשרה זאת רק למוסדות סיעודיים בפיקוח משרד הבריאות, ורק במחלקות מסוימות, ולצד מגפת הקורונה אשר מנעה הגעת עובדים זרים- הצורך האדיר במוסדות לא קיבל מענה.

תיקון ההחלטה מגיע על רקע מחסור חמור בכוח אדם שפוגע באיכות הטיפול בחולים הסיעודיים הקשים ביותר והצורך בהתערבות ופתרון מיידי. 

במסגרת ההחלטה יאושרו שני תיקונים מרכזיים להחלטת ממשלה 183 שהתקבלה ב-2020 הנוגעת להקצאת היתרים לעובדים זרים בתחום מוסדות הסיעוד. התיקון הראשון הוא הרחבת הקצאת העובדים גם למחלקות גריאטריה פעילה (מורדמים, מונשמים וכו'), שם קיים כיום איסור העסקת עובדים זרים, למרות שמדובר במחלקות בהן קיים צורך עז של מטפלים סיעודיים. תיקון משמעותי נוסף להחלטה הוא הסטת תקנים למוסדות לתשושים שבפיקוח משרד הרווחה, גם שם כיום יש איסור על העסקת עובדים זרים וכעת יוקצו 250 תקנים באופן מיידי.

‎יש למי כי ענף הסיעוד המוסדי נמצא בבעיית איוש חריפה מזה מספר שנים. על פי נתוני משרד הבריאות- המוסדות הסיעודיים תחת אחריות משרד הבריאות סובלים ממחסור של כ-3,000 עובדים בשלל מקצועות, וממשרד הרווחה והביטחון החברתי מדווח על מחסור בסדר גודל משמעותי. המחסור מביא לתחלופה גבוהה של מטפלים, עבודה במשמרות ארוכות ושחיקת החמלה של המטפלים. כל אלו עלולים להוות זרזים לגילוי התעמרות בדיירים, להזנחה ולטיפול ירוד. כיום בבדיקות ובקרות שנערכות, של שעות העבודה של המטפלים, עולה כי מבוצעות הרבה משמרות כפולות ומשולשות, שגורמות בהמשך לשחיקה וטיפול לא נאות בכל מערך הסיעוד המוסדי אשר מפוצל תחת אחריות משרדי ממשלה שונים.

‎על רקע המחסור כאמור, התקבלה ב-2020 החלטת ממשלה מס' 183 בנושא הקצאת היתרים להעסקת עובדים זרים לענף מוסדות סיעודיים. בהחלטה נקבעה מכסה של 2,500 עובדים זרים למוסדות סיעודיים ברישוי משרד הבריאות כמפורט בהחלטה. איוש משרות אלו הוא צעד חיוני ודחוף על מנת לאפשר טיפול הולם באזרחים הוותיקים הסיעודיים המתגוררים ומטופלים במוסדות השונים.

‎ב- 102 בתי האבות לעצמאים ותשושים, בפיקוח ורישוי משרד הרווחה והביטחון החברתי, מתגוררים כ- 4,700 דיירים. מאפייני הדיירים שמתגוררים היום בבתי אבות שונה מאד מהדיירים שהיו מגיעים לפני כעשור אל בתי האבות: הגיל הממוצע של הדיירים הוא 85. רמת התפקוד של הדיירים ירודה. כ- 95% מתוכם זקוקים לעזרה ברחצה והלבשה, ולפחות 50% משתמשים במוצרי ספיגה וזקוקים להחלפות. מספר רב של דיירים נעזרים בהליכונים ואינם עצמאיים בניידות. נוסף לכך, יש דיירים רבים עם רקע פסיכיאטרי שמגיעים ממסגרות בריאות הנפש בקהילה או לאחר אשפוז מוסדי ממושך. המאפיינים לעיל מביאים לכך שהתשומות הטיפוליות הנדרשות גבוהות מבעבר.

שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן אמר בתגובה: "החלטת הממשלה שאנחנו מאשרים היום היא עוד צעד חשוב ומשמעותי, שתשפר את איכות חייהם של האנשים שתלויים בעזרה חיצונית. עניין המחסור של העובדות והעובדים בתחום הסיעוד הוא קריטי והיום אנחנו מגדלים את מכסת העובדים מבלי להתפשר על איכות העבודה, מוסדות הרווחה מטפלים במסירות רבה באנשים הסיעודיים הקשים ביותר והיום אנחנו מעבים את המערך ומעניקים להם עוד כוח אדם איכותי".

 

 

חולים עובדים זרים עובדי סיעוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד