כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
בגיל 99

ראש ישיבת 'שבות עמי' הסתלק לבית עולמו

הלך לעולמו הגאון רבי אליעזר קוגל זצ"ל, ראש ישיבת 'שבות עמי' בירושלים, מפארי גידולי ישיבת לומז'ה שנפטר בשיבה טובה בגיל 99 והותיר אחריו תלמידים רבים מעולי רוסיה אותם גידל ורומם. הלוויתו הערב מביתו בשכונת עזרת תורה בירושלים

ראש ישיבת 'שבות עמי' הסתלק לבית עולמו
הגאון רבי אליעזר קוגל זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: היום (ראשון) הלך לעולמו בשיבה טובה הגאון רבי אליעזר קוגל זצ"ל, ראש ישיבת 'שבות עמי' בירושלים והוא בן 99 בפטירתו.

רבי אליעזר זצ"ל נולד בכ"ד טבת תרפ"ד בשכונת נוה שאנן בתל אביב כבן יחיד לאביו הרב צבי קוגל ז"ל ולאמו מרת קריינדל ע"ה.

בצעירותו למד בתל אביב ולאחר מכן בעצת מרן ה'חזון איש' זצ"ל נסע ללמוד בישיבת לומז'ה בפתח תקווה, שם למד עם מרן הגר"ש רוזובסקי זצ"ל. בישיבת לומז'ה בפתח תקווה, היה לתלמידו הקרוב של הגאון הצדיק רבי אליהו דושניצר זצ"ל שהיה מרצה בפניו באופן אישי את שיחת המוסר השבועית, אותה נתבקש לכתוב.  

בתקופת לימודיו בישיבת לומז'ה, מונה על ידי רבני הישיבה ללמוד עם מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי זצ"ל, והם שמרו על קשר עד אחרון ימיו של הגר"ח. כמו כן היה קשור אז למרן ה'חזון איש' זצ"ל ומרן הרב מבריסק זצ"ל. 

בהגיעו לפרקו נישא לרעייתו ע"ה, בתו של הגאון הצדיק רבי שמואל אהרן יודלביץ זצ"ל, נכדתו של הגאון הצדיק רבי אריה לוין זצ"ל. לאחר נישואיו התגורר בירושלים והמשיך לשקוד על תלמודו בכולל של מכון הרי פישל בירושלים, שם מסר שיעורים במשך שישים שנה. שם אף יצר קשרים הדוקים עם דודו מרן פוסק הדור הגאון רבי יוסף שלום אלישיב זצ"ל. 

בד בבד הקים תנועה להפצת תורה שהקימה כוללים ביישובים בפריפריה שלא היו חרדים אז, ורבי אליעזר דאג לכל הדברים הנצרכים ללא פרסום כלל. התנועה להפצת תורה (תל"ת) הוקמה בשנת תש"כ, היה הארגון הראשון שפעל להפצת תורה בעיירות הפיתוח ובישובים מרוחקים. במסגרת פעילות הארגון, גייס משאבי עתק למימון פעילותם של עשרות אברכים חשובים, שנסעו מדי יום ביומו לעיירות הפיתוח ומסרו שם שיעורי תורה והדרכה. פעילות הארגון הרחבה, כללה בתחילה בעיקר את העיר בית שמש ואת יישובי האזור. בהמשך, הורחבה הפעילות לכל רחבי הארץ, ומאות אברכים ובני ישיבות שמשו כחברים בארגון ובפעילותו.

התנועה להפצת תורה, הקימה את כתב העת התורני מוריה, הרב אליעזר קוגל שימש כאחד מחברי המערכת במשך עשרים הגיליונות הראשונים. בגיליונות אלו הוקדש מדור מיוחד לתיאור פעילות התנועה. כמו כן ייסד הרב קוגל את המכון המדעי טכנולוגי להלכה.

מאוחר יותר פתח את ישיבת 'שבות עמי' בירושלים לבעלי תשובה מרוסיה שם גם דאג לכל מחסורם ודאג לחתונתם. כיום הישיבה קיימת בתור כולל ליוצאי רוסיה ומדינות חבר העמים. קשר מיוחד היה לו בכל אותם השנים עם מרן הגראמ"מ שך זצ"ל שאף קם בפניו כשהוא מציין שהוא פועל רבות למען יהודי רוסיה. 

המנוח השאיר אחריו שלושה ילדים בהם צאצאים רבים, היה מחותנו של הגאון רבי אברהם דב אויערבאך זצ"ל גאב"ד טבריה. בחייו שיכל את בתו מרת רחל הלפרין ע"ה.

מסע הלוויה הערב בשעה 21:00 מביתו ברחוב אבן האזל בירושלים מול בית הכנסת 'בית ישראל' להר המנוחות, שם ייטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

עולי ברית המועצות לומז'ה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד