כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
כמה תעלה המשכנתא?

שיא של 11 שנה: בנק ישראל שוב מקפיץ את הריבית

בפעם החמישית ברציפות, הוועדה המוניטרית של בנק ישראל העלתה את הריבית ב-0.75% לרמה של 2.75% | ריבית הפריים צפויה לעמוד על 4.25% ולייקר את החלק במשכנתא בריבית משתנה, מדובר בתוספת של מאות שקלים בחודש לאורך תקופת ההעלאה

שיא של 11 שנה: בנק ישראל שוב מקפיץ את הריבית
פרופ' אמיר ירון צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה היום (שני) להעלות את הריבית ב-0.75 נקודות בסיס, לרמה של 2.75%. זוהי העלאת הריבית החמישית ברצף, והיא קובעת את הריבית ברמה הגבוהה ביותר מאז ינואר 2012, שיא של 11 שנה.

לפני ההחלטה ההערכות לגבי שיעור העלאת הריבית עמדו על בין 50 ל-75 נקודות בסיס. הבחירה באופציה הגבוהה נובעת כנראה מרצונו של בנק ישראל לאותת שהוא מתכוון להמשיך להעלות ריבית, ומתוך ניסיון לעמוד בקצב של בנקים מרכזיים אחרים בעולם, ובראשם הפדרל ריזרב שהעלה את הריבית לרמה של 3.25% ובכך לשמר את הפער ממטבע הדולר ולעצור את היחלשות השקל.

להעלאת הריבית צפויות השלכות מיידיות על הלווים במשק, משקי בית, וחברות עסקיות. ההלוואה המשמעותית ביותר של משקי הבית היא כמובן המשכנתא, תיק המשכנתאות של הציבור מכיל כמיליון משכנתאות בהיקף של למעלה מחצי טריליון שקל, ומתוכם כ-207 מיליארד שקל צמודים לפריים, כך שהעלאת הריבית מעלה את היקף התשלום החודשי. גובה העלייה תלוי בגובה ההלוואה הצמודה לפריים, אך לשם המחשה, ההתייקרות למשכנתא ממוצעת שנלקחה בתקופה האחרונה היא 135 שקל, ובסך הכל כ-460 שקל מאז החלו העלאות הריבית.

גם המגזר העסקי צפוי לחוות קשיים בדמות עליה בהוצאות המימון וירידה ברווחים בעקבות העלאת הריבית. כך אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר אמר כי "זו הייתה שגיאה להמשיך בהעלאת הריבית בשלב הנוכחי, ההעלאה תגרום לייקור העלויות במגזר העסקי ותעלה את יוקר המחיה, ותפגע בהמשך הצמיחה בישראל".

חטיבת המחקר עדכנה את תחזיתה ומעריכה שהתוצר יצמח בשנת 2022 בשיעור של 6% ובשנת 2023 בשיעור של 3%. שיעור האינפלציה צפוי להסתכם בשנת 2022 ב-4.6% ובשנת 2023 הוא צפוי לרדת ל-2.5%.

בהודעת הוועדה המוניטרית של בנק ישראל נכתב כי "האינפלציה בישראל מצויה מעל הגבול העליון של היעד, ועומדת בשנים-עשר החודשים האחרונים על 4.6%. הציפיות לאינפלציה לשנה הראשונה, שוהות בסביבת הגבול העליון של היעד. הציפיות משוק ההון לשנה השנייה ואילך מצויות בתוך תחום היעד. מאז החלטת המדיניות האחרונה, השקל בלט בחולשתו כשנחלש מול הדולר ב-8%, מול האירו ב-6.2% ובמונחי השער האפקטיבי ב-5.9%".

עוד נכתב כי "במשק הישראלי נמשכת פעילות כלכלית איתנה ושוק העבודה מוסיף להיות הדוק ומצוי בסביבת תעסוקה מלאה. האינדיקטורים לפעילות במשק ממשיכים גם הם להעיד על פעילות מוגברת ורמת התוצר גבוהה מהמגמה שהייתה חזויה בטרם משבר הקורונה. מחירי הדירות עלו ב-12 החודשים האחרונים ב-17.9%, קצב גבוה באופן משמעותי בהשוואה לקצב של השנים האחרונות. קצב העלייה החודשי של מחירי השכירות התגבר, ואלו עלו באוגוסט ב-0.8%.

העלאת ריבית ריבית בנק ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד