כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
תמיכה חזקה

ביידן על ההפגנות באיראן: מאותת על שינוי מאובמה

ההפגנות ברחבי איראן לא נעלמו מעיני הנשיא ביידן, שבניגוד לאובמה, היה תקיף יותר נגד איראן. "נמשיך להטיל אחריות על פקידים איראנים ולתמוך בזכויות האיראנים להפגין בחופשיות". הממשלה ניתקה את הגישה לאינטרנט בשעות הערב, מה שמקשה מאוד על אנשים להתחבר לרשתות החברתיות

ביידן על ההפגנות באיראן: מאותת על שינוי מאובמה
מפגינים באיראן נגד המשטר צילום: Iran international

ממשלת איראן והתקשורת האיראנית עדיין לא הגבו על גינוי של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לדיכוי האלים נגד מפגינים באיראן.

הנשיא ביידן פרסם הודעה ביום שני ואמר כי הוא "מודאג מאוד מהדיווחים על ההתגברות הדיכוי האלים נגד מפגינים שלווים באיראן, כולל סטודנטים ונשים, הדורשים את שוויון זכויותיהם ואת כבוד האדם הבסיסי שלהם".

הנשיא הרחיק לכת ואמר: "השבוע ארה"ב תטיל סנקציות נוספות על מבצעי אלימות נגד מפגינים שלווים. נמשיך להטיל אחריות על פקידים איראנים ולתמוך בזכויות האיראנים להפגין בחופשיות". התגובה היחידה של איראן הייתה הצהרה רפה של דובר משרד החוץ נאסר כנעני באינסטגרם, שם חזר על ביקורת מקובלת על התעלמות ארה"ב מזכויות אדם ב"פלסטין ותימן". אתמול האשים המנהיג העליון של איראן את ישראל וארה"ב כמי שעומדות מאחורי ההפגנות, אך הממשלה לא התייחסה לכך.

איראנים רבים ראו בהצהרה של ביידן מפגן תמיכה חזק יותר ממה שציפו. פעילים איראנים שמתנגדים למשטר האסלאמי לא שוכחים את תגובתו הרפה הראשונית של הנשיא ברק אובמה להפגנות גדולות באיראן ב-2009. אבל ביידן נשמע קצת יותר נחרץ, וזאת לאור העובדה שהממשל שלו מנהל משא ומתן כבר שנה וחצי להחייאת הסכם הגרעין מתקופת אובמה, ולהסיר את הסנקציות שהוטלו על איראן.

"במשך עשרות שנים, המשטר של איראן שלל חירויות בסיסיות מעמו ודיכא את שאיפותיהם של דורות באמצעות הפחדה, כפייה ואלימות", אמר ביידן.

איראנים צעירים החלו להשתתף בהפגנות ומתמידים בכך במשך יותר משבועיים, ומתמודדים מול כוח אכזרי שבנובמבר 2019 הרג יותר מ-1,500 מפגינים ללא היסוס. בנוסף הכוח של המדיה החברתית בהבאת האירועים הללו למיליארדי טלפונים חכמים הפך את המדיה הקלאסית לקצת לא רלוונטית. אף אחד לא חיכה לראות מה ה'ניו יורק טיימס' ידווח, והרבה הרבה פחות אנשים יקראו כל דיווח בעיתונים בעולם, מאות מיליונים ראו מיד מה קורה באיראן בטלפונים ובמחשבים שלהם ולא צריכים את העיתונים.

לא התקבלו דיווחים על הפגנות ביום שני בלילה, מה שלא אומר בהכרח שלא היו הפגנות. הממשלה ניתקה את הגישה לאינטרנט בשעות הערב, מה שמקשה מאוד על אנשים להתחבר לרשתות החברתיות.

איראן הפגנות תמיכה הפגנות באיראן עלי חמינאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד