ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
להבות בגובה של כמה קומות

הרב איבד את ההכרה והתעורר בתא אפוף אש

הרב שמעון גרשון רוזנברג (שג"ר) היה תלמיד ישיבת הכותל כשפרצה מלחמת יו"כ והוא נקרא לדגל. בקרבות הבלימה הקשים בגולן חטף הטנק של הרב שג"ר פגיעה ישירה. הרב איבד את הכרתו, ובקושי רב ניצל מן המוות כשגופו נכווה בצורה קשה מהאש. זהו סיפור מלחמתו

הרב איבד את ההכרה והתעורר בתא אפוף אש
הרב שג"ר (משמאל) עם שני חברים שנהרגו במלחמה צילום: מגזין סגולה

לרגל יום כיפור הקרב ובא, בו נציין 49 שנים לפרוץ מלחמת יו"כ הקשה, הביא מגזין ההיסטוריה "סגולה", המוציא מדי חודש גיליון עשיר בתוכן היסטורי מרתק, את סיפור המלחמה הקשה של הרב שמעון גרשון רוזנברג (שג”ר) זצ”ל, שהיה ראש בית המדרש ב’בית מורשה’ ולאחר מכן ראש ישיבת ‘שיח יצחק’ שבאפרת, הוגה דעות ייחודי, נאו–חסידי, בעל תפיסת עולם נועזת ומקורית.

הרב שג"ר: מתוך ויקיפדיה

הרב שג”ר שירת במלחמת יום הכיפורים כנהג טנק בקרב השריון בנפח שברמת הגולן. כחצי שנה לפני המלחמה הוא נישא למרים רוזנברג. "הוא גויס במוצאי החג, וכבר ביום ראשון עלה לרמת הגולן. הכוח שלהם טווח מן המארב כבר בתחילת המלחמה”, סיפרה ל"סגולה", “הוא לא דיבר על זה כמעט. אני, כבת לניצולת שואה, חששתי לשאול. מצד אחד, חשוב לניצולים לדבר; מצד שני, כשאתה נוגע זה מביא למקומות קשים. הטנק שלו חטף פגיעה ישירה. הוא איבד את ההכרה והתעורר כשהתא שלו אפוף אש. הוא הצליח למלט עצמו בקושי רב מהטנק, חרוך בכל גופו, רגע לפני שהטנק החל לבעור בעוצמה. מאוחר יותר סיפר שמהטנק עלו להבות בגובה של כמה קומות. שניים מחבריו לספסל הלימודים נשארו בתוך הטנק, והמחשבה על כך המשיכה כנראה לייסר אותו”.

בסרט שצילם הרב מרדכי ורדי על הרב שג”ר, מספר הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון, על הרגעים ההם: “טנקים סוריים דפקו אותם באותו סיבוב. פשוט צודדו עליהם וירו. היו רגעים שפשוט התפללתי. היה לי רק נשק אישי. המשכנו לנסוע, וגילינו את הפצועים מהטנקים הקודמים. הסורים ניסו לירות עלינו ולא פגעו. פתאום זיהיתי את הרב שג”ר. זו הייתה זוועה. ראית אדם עם פנים שרופות לגמרי במצב רע מאוד. לראות אותו בהלם קרב, כל כך פצוע, כל כך נואש, אתה רואה לאדם את המוות בעיניים”.

הרב מדן העלה את הרב שג”ר לטנק, הוביל אותו לתאג”ד, ומשם הוא הועבר לבית החולים רמב”ם שבו שהה חודשים אחדים. “הייתה לו תקווה סמויה שאולי אנשי הצוות כן שרדו”, מספרת הרבנית רוזנברג, “אבל שבועיים אחרי שאושפז בבית החולים הגיע אליו נציג של הרבנות הצבאית עם חפצים מזהים. ככה התברר לו גורלם. הוא הקפיד מאוד ללכת לאזכרות מדי שנה גם לאחר שהורי החיילים הלכו לעולמם. הילדים שלי אומרים שיום הדין שלהם היה בי”א תשרי, היום שבו חזר מהאזכרות. הוא היה אז נסער מאוד”.

הרב יאיר דרייפוס, שותפו של הרב שג”ר להנהגת הישיבה עד לפטירתו וראש ישיבת שיח יצחק היום, מספר שהמלחמה הייתה אירוע אמוני מכונן עבור הרב שג”ר, שאמר כי מלחמת יום הכיפורים הייתה בשבילו אירוע דורי מכונן המקביל לשואה. את תפיסתו האמונית ביטא הרב שג”ר בכנס שנערך במלאות שלושים שנה לנפילת חברו שעיה הולץ הי”ד.

“התחושה שלי ביחס למלחמה היא לא רק התחושה של הכאב. זו תחושה של צל, של הסתר פנים, של שאלות. אני מודה ומתוודה, אני מניח שאנשים אחרים הם בדרגה יותר גבוהה ממני של אמונה, אבל אני מאמין שאמונה לא נובעת מכך שמחליקים שאלות. אולי האמונה נמצאת דווקא בקושיות שרבי נחמן אומר שאין עליהן תשובה. ‘לב נשבר ונדכה אלוקים לא תבזה’ — אלוקים נמצא דווקא בשברון הלב", אמר הרב.

לפני כחמש עשרה שנים נפטר הרב שג"ר ממחלת הסרטן. סיפורו הקשה לא ידוע לרבים, שלומדים ומעמיקים בספריו העיוניים.

מלחמת יום הכיפורים הרוגים ופצועים סגולה חיילי צה''ל צבא מצרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד