כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
ומהי שביעות הרצון מתפקוד לפיד

מה חושב הציבור? האם אלו הבחירות האחרונות

סקר 'ישראל היום' בחן את דעת הקהל באשר לכמה נושאים שעומדים על הפרק בבחירות הללו שלפנינו. מי המועמד המתאים ביותר לראשות הממשלה מבין השלושה, האם פסילת בל"ד ושיקלי מוצדקות, האם בן גביר ראוי לכהן כשר | וגם, מה הכי מדאיג את הישראלים בבחירות הללו

מה חושב הציבור? האם אלו הבחירות האחרונות
פתקי הצבעה צילום: פלאש 90

סקר 'ישראל היום' שערך מכון מאגר מוחות בהנהלת פרופ' יצחק כץ שמתפרסם הבוקר (חמישי) בדק את מידת הביטחון בהשתתפות בעלי זכות ההצבעה בבחירות.

באופן כללי 58% מהנשאלים אמרו כי יגיעו בוודאות אל הקלפי כדי לממש את זכותם הדמוקרטית להצביע בבחירות. 21% נוספים אמרו שיבואו להצביע בסבירות גבוהה.

סקר ישראל היום >>> פחות מחודש לפני: זו היתה התוצאה לו הבחירות היו מתקיימות היום

מן הסקר עולה כי הציבור שהכי נחוש להגיע לקלפי, כך נראה מהסקר, הוא הציבור הדתי לאומי, כש־70% ממנו אמרו שיגיעו בוודאות לקלפי ביום הבחירות. אחריו, אלה המגדירים עצמם חילונים, עם 64% ודאות. מאלה המגדירים את עצמם מסורתיים השיבו 56% שיבואו בוודאות להצביע. אחריהם החרדים והחרד"לים עם 51%. במגזר הערבי רק 32% הצהירו על השתתפות ודאית בבחירות, הנתון הנמוך ביותר משאר המגזרים.

מצביע בקלפי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

לפי הנתון האחרון יתכן כי אחת המפלגות הערביות חד"ש-תע"ל או רע"מ לא תעבור את אחוז החסימה ובמקרה שכזה גוש הימין עשוי אף להשיג 64 מושבים ולהשביע ממשלת ימין יציבה.

מי המתאים ביותר לראשות הממשלה?

באשר לשאלת ההתאמה לראשות הממשלה ממשיך בנימין נתניהו להוביל בבטחה על מתחריו עם 41% תמיכה, אחריו נמצא ראש הממשלה המכהן יאיר לפיד עם 27% תמיכה בלבד, והרחק משניהם נמצא שר הביטחון בני גנץ שמציב עצמו כמועמד היחיד שמסוגל להקים ממשלה עם 10%.

האם הציבור מרוצה מתפקוד לפיד כראש ממשלה?

עוד נבחן בסקר מה חושב הציבור על תפקודו של ראש הממשלה שהחל לכהן אך לפני כארבעה חודשים? 35% מאמינים שתפקודו של יאיר לפיד גרוע או גרוע מאוד. 37% סבורים שתפקודו טוב או טוב מאוד. 21% לא ידעו להשיב.

ראש ממשלת המעבר יאיר לפיד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

רוב הציבור מודאג ממצבו הכלכלי

סקר 'ישראל היום' שאל בדק גם את רמת הדאגה של הציבור מהמצב הכלכלי. 75% מהישראלים מודאגים מהמצב הכלכלי שלהם: 46% מודאגים במידה רבה מאוד או במידה רבה ממצבם הכלכלי. 29% מהנשאלים דיווחו שהם מודאגים ברמה בינונית. רק 25% אינם מודאגים בכלל או מודאגים במידה מעטה ממצבם הכלכלי.

בל"ד לגיטימית בכנסת?

היום צפויים שלושה שופטי בג"ץ לדון בעתירתה של מפלגת בל"ד בראשות סמי אבו שחאדה נגד החלטת וועדת הבחירות לפסול אותה מהתמודדות לכנסת ה-25, סקר 'מאגר מוחות' ו'ישראל היום' בחן מה דעת הציבור בנושא. ובכן רוב הציבור - 51% סבור כי אין מקום למפלגת בל"ד בכנסת וכי יש לפסול אותה, כפי שהחליטה ועדת הבחירות המרכזית. 18% בלבד אמרו כי אין לפסול אותה. 31% אמרו כי הם לא יודעים או השיבו תשובות אחרות.

ומה באשר לעמיחי שיקלי?

שופטי בג"ץ יתנו היום את הכרעתם גם בעניין פסילת התמודדותו של עמיחי שיקלי בליכוד, אולם בציבור הוא לא זוכה לתמיכה גורפת במיוחד. לפי הסקר 27% בעד הפסילה, 31% נגד ו־42% לא הביעו דעה בסוגיה.

עמיחי שיקלי. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת.

בן גביר ראוי לכהן כשר בממשלה?

ביחס לכהונתו של איתמר בן גביר כשר בממשלה, 44% השיבו כי מינויו לשר יהיה לגיטימי, 40% אמרו שמינויו לשר יהיה לא לגיטימי.

השאלה הכי חשובה: האם אלו הבחירות האחרונות לארבע השנים הקרובות?

לסיום נשאלו משתתפי סקר 'מאגר מוחות', האם לדעתם מדובר בסבב בחירות אחרון לעת עתה? ובכן רוב הנשאלים - 42% מהם, השיבו כי הם סבורים שפנינו למערכת בחירות נוספת ושישית במספר. רק 31% מאמינים שבתום מערכת בחירות זו תוקם ממשלה כלשהי. 27% השיבו לסוקרים כי הם פשוט לא יודעים כיצד הבחירות הללו יסתיימו.

הסקר נערך על ידי מאגר מוחות - מכון מחקר וייעוץ בינתחומי בע"מ בניהולו של פרופ' יצחק כ"ץ. שיטת הדגימה - משולבת: פאנל אינטרנטי וטלפוני. הסקר נערך בתאריכים 02.10.2022 ו־03.10.2022, בקרב 511 איש, שהם מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל (בני 18 ומעלה). הדיגום מאפשר הסקת מסקנות ברמת ביטחון של 95%, עם טעות דגימה של 4.4%.

בחירות לכנסת ה-25 מאגר מוחות ישראל היום סקר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד