ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
החשש הגובר מפוטין

פולין הציעה "לארח" נשק גרעיני אמריקאי

פולין טוענת כי הגישה בקשה לארה"ב "לארח" נשק גרעיני אצלה במדינה מחשש שרוסיה תתקוף עם נשק גרעיני. ארה"ב מכחישה כי קיבלה כזאת בקשה. הצבת נשק גרעיני בפולין נתפסת כסמלית, שכן ראשי נפץ גרעיניים קרובים לרוסיה תהפוך אותם לפחות שימושיים מבחינה צבאית

פולין הציעה "לארח" נשק גרעיני אמריקאי
אילוסטרציה צילום: ארכיון

פולין טוענת כי ביקשה להחזיק (לארח) נשק גרעיני אמריקאי בשטחה, על רקע החשש הגובר שוולדימיר פוטין עלול לנקוט בשימוש בנשק גרעיני באוקראינה כדי להדוף את כוחות הצבא האוקראינים שמפרקים לו את הצבא.

הבקשה של נשיא פולין, אנדז'יי דודא, נתפסת כסמלית, שכן הצבת ראשי נפץ גרעיניים בסמוך לרוסיה תהפוך אותם לפגיעים יותר ופחות שימושיים מבחינה צבאית, כך לפי מומחים. יתר על כן, הבית הלבן מסר כי לא קיבל בקשה כזו.

"איננו מודעים לכך שהנושא הזה עלה, נפנה אותך לממשלת פולין", אמר פקיד אמריקאי ל'גארדיאן' הבריטי. נראה כי הודעתו של הנשיא דודא היא הדוגמה האחרונה לחשש מנשק גרעיני, ארה"ב ובעלות בריתה מבקשות להרתיע את פוטין משימוש בגרעין, מאז 1945, תוך הכנת תגובות פוטנציאליות אם תיכשל ההרתעה שתהיה לה השפעה למלחמה גרעינית כוללת.

דבריו של הנשיא דודה מגיעים בעקבות שינויים בחוקה של בלארוס השכנה שיאפשרו הצבת נשק גרעיני רוסי בשטחה. הנשיא הפולני אמר שיש "הזדמנות פוטנציאלית" לפולין לקחת חלק ב"שיתוף גרעיני", שבאמצעותו מאומנים טייסים מהמדינה המארחת לטוס במשימות הנושאות פצצות גרעיניות אמריקאיות, המאוחסנות בשטחן. "דיברנו עם מנהיגים אמריקאים אם ארה"ב שוקלת אפשרות כזו. הנושא פתוח", אמר דודה ל'גאזטה פולסקה'.

פוטין איים להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותו כדי להגן על השטח הרוסי במקביל להכרזה על סיפוח ארבעה אזורים נוספים באוקראינה. הוא פרסם את ההכרזה כאשר חיילים רוסים נמצאים בנסיגה לנוכח מתקפת נגד אוקראינית.

הבית הלבן הזהיר מפני "השלכות קטסטרופליות" אם פוטין אכן יעשה שימוש בנשק גרעיני, אך לא ציין מה יהיו אלה. ארה"ב הודיעה בעבר כי היא הזהירה גורמים רוסיים באופן פרטי, אך לא ברור עד כמה האזהרות הללו היו ספציפיות יותר.

מלחמת אוקראינה רוסיה נשק גרעיני פולין ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד