ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

משרד האנרגיה מעדכן: הפחתה בתעריפי ההולכה של רשת הגז הטבעי

משרד האנרגיה מודיע כי המועצה לענייני משק הגז הטבעי של רשות הגז הטבעי החליטה להוריד את תעריף הולכת הגז הטבעי בכ-18% החל מנובמבר 2022 | מנהל רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה: "מדובר בבשורה ללקוחות הישירים של הגז הטבעי, ובסופו של דבר לכל לקוחות משק החשמל

בלוני גז. אילוסטרציה
בלוני גז. אילוסטרציה צילום: דוברות המשטרה

משרד האנרגיה מודיע כי המועצה לענייני משק הגז הטבעי של רשות הגז הטבעי החליטה להוריד את תעריף הולכת הגז הטבעי בכ-18% החל מנובמבר 2022.

במקביל, יצאה המועצה לשימוע נוסף לגבי קביעת תעריף מערכתי חדש, אשר יאפשר לפתח את משק הגז הטבעי בהיבטים שונים, כמו יתירות, גיבוי ושילוב טכנולוגיות חדשות, שיכנס לתוקף בתחילת שנת 2023. השילוב של שני תעריפים אלה, צפוי להביא לירידה מצטברת של כ-15% בתעריפים, ביחס לתעריף שנגבה עד כה.

בהתאם להמלצת רשות הגז הטבעי שבמשרד האנרגיה, המועצה לענייני משק הגז הטבעי פרסמה השבוע החלטה שתביא להורדת תעריפי ההולכה של חברת נתיבי גז טבעי בישראל (נתג"ז) ב-17.6% מ-0.7832 ל-0.6453 שקלים ליחידת MMBTU קיבולת, ומ-0.1352 ל-0.1109 שקלים ליחידת MMBTU הזרמה. 

ההוזלה בתעריף תביא להוזלה בעלות הכוללת של הגז הטבעי לצרכן הסופי, ובכך תתרום לירידה בעלויות החשמל ובעלויות האנרגיה של צרכני תעשייה, בתי חולים וצרכנים ביתיים שצורכים גז טבעי.

הוזלה ניכרת זו בתעריפי הולכת הגז הטבעי, בולטת במיוחד על רקע משבר האנרגיה העולמי וגל ההתייקרויות בעולם ובמשק, ובדגש על העלייה הדרמטית בחודשים האחרונים במחירי האנרגיה בעולם.

ירידה זו מצטרפת לירידה של 5% בתעריף ההולכה שהובילה רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה בתחילת שנת 2021, המביאה לירידה מצטברת של כ-23% בתעריף זה. הירידה התאפשרה הודות להגדלה דרמטית של הביקושים מ-11.3 BCM בשנת 2019, ל-16.1 BCM בשנת 2020, ול-19.5 BCM בשנת 2021, בין היתר בשל הגידול המשמעותי בייצוא גז טבעי ישראלי למצרים ולירדן.

בד בבד, המועצה פרסמה לשימוע נוסף תעריף חדש – תעריף מערכתי. מטרת התעריף היא לפתח את המשק, לאפשר את שכלולו, ולהגדיל את אמינות ורציפות אספקת הגז הטבעי לצרכנים. צעד זה מבטא מעבר של משק הגז הטבעי ממשק צעיר למשק בוגר ומפותח יותר. תעריפים מסוג זה נהוגים בעולם התשתיות וניתן למצוא כדוגמתו במשק החשמל בישראל. 

בשנה הראשונה התעריף המערכתי ישמש לצרכים שונים, בין היתר, לבחינה אסטרטגית של השלכות משק המימן המתפתח על משק הגז הטבעי. בעתיד, התעריף המערכתי יאפשר להגביר את האמינות, היתירות והגיבוי במערכת, ולהטמיע במשק זה טכנולוגיות חדשות. 

התעריף המערכתי לשנת 2023 יעמוד על 3.14 אג' לכל MMbtu. המשמעות המצטברת של עדכון תעריף ההולכה והתעריף המערכתי היא שהתעריף האפקטיבי, המבטא את התשלום הממוצע במשק שישלמו הצרכנים עבור הולכת MMbtu גז טבעי לאחר לקיחה בחשבון של היחס בין הקיבולת אליה התחייבו הצרכנים לצריכתם בפועל, צפוי לרדת בכ-15%.

במשק הישראלי נצרכים מדי שנה קרוב לחצי מיליארד MMbtu. משמעות עדכון שני התעריפים כאמור היא חסכון של כ-55 מיליון שקל בשנה עבור כלל צרכני הגז הטבעי. מתוכם למעלה מ-40 מיליון שקל חסכון במשק החשמל בכלל, וכ-20 מיליון שקל חסכון בשנה לחברת החשמל. 

מנהל רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה, משה גראזי: "מדובר בבשורה ללקוחות הישירים של הגז הטבעי, ובסופו של דבר לכל לקוחות משק החשמל. דווקא בתקופה של משבר אנרגיה ועליית יוקר המחיה, מוביל משרד האנרגיה את משק הגז הטבעי ליציבות ולמחירים ברי השגה".

 

גז מחירים הוזלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד