ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
בעצם יום הכיפורים

חסרי בושה: אירוע בבית כנסת ל"ידידי העם היהודי"

בשעה שעם ישראל התכנס ביום הקדוש והתאחד בתפילה, באו וחיללו את בית הכנסת בקיילצה בפולין. כאילו לא היתה השואה מעולם ודווקא ביום הכיפורים, נוצרים אוהבי ישראל הגיעו לבית הכנסת לשמוע ולהעביר הרצאות על העם היהודי

חסרי בושה: אירוע בבית כנסת ל"ידידי העם היהודי"
בית הכנסת בקיילצה צילום: אתר Kielce

נוצרים פולניים הגיעו להעביר הרצאות לחבריהם המשועממים על העם היהודי ביום כיפור בבית כנסת. במקום שבו נשמעו אך לפני 80 שנה תפילותיהם של קדושי העיר קיילצה שבפולין, התכנסו חבורת נוצרים להרצאה שנשאה הסברים על יום כיפור ומהות בית הכנסת לעם היהודי. ראוי לציין כי בית הכנסת של קייצלה הינו סיפור בפני עצמו שכן, לאורך השנים שלאחר השואה, לא הצליחה הקהילה היהודית של פולין להוכיח בעלות על בית הכנסת ומאז הוא נמצא בידיים זרות העושות בו כבשלהן. 

בהרצאה שהתקיימה בערב יום כיפור, ניתן לראות בבירור כי ספר תורה עומד בהיכל וכן הושמעו תפילות מהקלטה של חזנים ידועי שם. מי שהפעיל את האירוע, בחוסר התחשבות ברגשות העם היהודי, היה חבר מועצה פולני מקומי, שארגן ערב לנוצרים, ודווקא ממנו היה צפוי כי יגלה רגישות שלא להפעיל את בית הכנסת ביום כיפור הקדוש לעם היהודי.

לאחר פנייתו של מאיר בולקה, יו"ר ארגון 'ג'יינריישנס' העוסק בשמירה על בתי עלמין ונכנסים יהודיים בפולין, תקף אותו אחד המארגנים במטר של קללות וגידופים ובטענה כי קיבל חיזוקים למעשיו מיהודים אחרים מהעיר קיילצה. 

מאיר בולקה מסר בתגובה לאירוע: "שוב ושוב אנו מגלים כי בתי כנסת שהם בית אלוקים, נשדדים על ידי פולנים שאין להם שמץ של מושג בענייני יהדות. אנו לא צריכים את הכבוד שלהם ואת הזכרון שלהם אם הם אינם יודעים לכבד את הדת שלנו. בתי הכנסת האלה צריכים להיות מולאמים ושמורים תחת משמר פורמלי עם כללים ברורים מתי ניתן לקיים בו אירועים ובכפוף להלכה היהודית, שכן מדובר בבתי כנסת שהוקמו על ידי יהודים מכספם הפרטי. ראוי לציין כי העיר קיילצה ידועה כעיר שבה נערך הטבח האכזרי כנגד יהודים ששרדו את התופת הנאצית ונרצחו בגלל עלילת דם".

פולין נוצרים בית כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד